-8℃
Dnes je 24. únor , svátek má Matěj

Finanční poradce? Ne děkuji

Když se dnes lidí zeptáte na jejich zkušenosti se světem finančního poradenství, většina z nich vám řekne, že s ním nemá dobrou zkušenost. Že jsou to zloději a podvodníci. A mají většinou pravdu.

Reklama

… aneb jak poradce poradcem nebyl

Specifikum českého trhu je, že litera zákona nezná pojem finanční poradce. Postupem času tedy došlo k tomu, že finanční poradce je třeba i zástupce pojišťovny či stavební spořitelny, prodávající a nabízející pouze její produkty. Zpravidla jsou to osoby podnikající jako OSVČ, tedy bez jakéhokoliv platového základu. Jejich motivace je pak jasná – uživit se, tedy prodat co nejvíc produktů. Ideálně pak těch, ze kterých je největší provize.
Dalším důvodem je systém, na kterém většina velkých firem, jež v tomto oboru působí. Naprostá většina poradců, na které má běžný člověk možnost narazit je z firem, které fungují na principu multi-level marketingu. Před všemi těmito firmami klobouk dolů – co se týče byznysové stránky, jsou to výborně fungující profitabilní firmy.

Nová finta finančních poradců – poplatky u investic

Jak poradenské firmy fungují a co to pro klienta znamená?

Někdy vůbec nic, protože i v těchto společnostech se zcela určitě vyskytují vynikající odborníci, kterou svou práci myslí vážně. Chtějí ji dělat déle než pár měsíců a nemohou si tedy dovolit poškozovat klienta.

Nicméně všechny tyto firmy a jejich „kariérní řády“ jsou postaveny na tom, že čím chce být poradce úspěšnější, tím více musí mít lidí pod sebou. Na špičkové poradce, kteří chtějí jen kvalitně obsluhovat klienty, zde většinou není místo. Díky množství lidí ve stromu nad nimi je jejich odměna minimální. Postupy kariéry se vždy váží na celkový výkon a počet lidí. Vyžadují se tedy lidé, kteří umí přivést další lidi tak, aby firma rostla. Škoda, že tak málo začínajících (a stejně rychle končících) poradců pod tlakem motivačních vstupních školení nechápe základní fakt. Že totiž náš malý desetimilionový trh se už poradci více než dostatečně naplnil a na další síť o stovkách dalších spolupracovníků jednoduše není místo.

Podvodníci „jdou“ aktivně po seniorech. Hrají na city, vydávají se za vnoučky a lákají z nich peníze

Shánění nových „dušiček“ místo pořádného proškolení

Posledním problémem je školení a vzdělanost lidí, kteří se tomuto oboru věnují. Z důvodů uvedených výše není u většiny poradců prostor je dostatečně vzdělávat, co se týče znalostí metodiky a funkcionality produktů, které nabízejí. Je vždy důležitější školení na téma náboru lidí, než vzdělávání poradců samotných tak, aby se stali odborníky.

V praxi se tak stává, že nováček, který je v oboru 3 měsíce už pod sebe shání další „dušičky“, aby mohl být „manažerem“. Jak tedy může vypadat kvalita výstupu pro klienta v systému, kde manažery dělají lidé, kteří sami vzhledem ke své ne/zkušenosti nemohou mít dostatečné znalosti o produktech a jejich fungování? Pak se ovšem nejedná o erudovanost, celkový nadhled a opravdovou přidanou hodnotu pro klienta. Jedná se o pouhý prodej finančních produktů a jejich zprostředkování za provizi, s jedinou výhodou –  výstup pro klienta je nezávislý, co se týče výběru produktů. Ale toto má s poradenstvím pramálo společného.

5 tipů, jak se nespálit při investování do podílových fondů

Rady zdarma draze zaplacené

To, že z uzavřených produktů poradce „něco má“, klienti obvykle ví. Když však zabrousíme na jejich výši, jsou šokováni. Nalijme si čistého vína. Pro představu – u životního pojištění se obvyklá výše provize pohybuje na 1,5 až 2 násobku roční platby klienta. Což máme u průměrného pojištění rodiny za 1500 Kč/měsíc 27 až 36 000 Kč. Tyto peníze klient vždy zaplatí, byť oklikou. U hypotečních úvěrů 1,3-1,6 % z objemu úvěru. A u investic do podílových fondů od 2 % do 5 % z celkové proinvestované částky.

Průměrný profit na jednoho klienta je zpravidla od 30 do 100 tis Kč, podle jeho potřeb a množství poptávaných či prodaných produktů. Zvlášť ve světě osobních financí tedy platí, že věci zdarma jsou ve skutečnosti draze zaplacené.

Nezapomněli jste na svých 22 miliard? Aneb akcie z kupónovky

Najděte si férového poradce

Pokud budete pracovat s férovými poradci, kteří se na trhu dlouhodobě pohybují, upozorní vás na cesty a produkty, které jsou bezprovizní a tudíž nesrovnatelně levnější. Na trhu jich je celá řada, nehledě na to, zda se jedná o produkty pojistné, či investiční. Je však potřeba počítat s tím, že na tyto cesty vás prodejce finančních produktů sám od sebe málokdy upozorní. Bylo by to proti jeho zájmům.

Ptejte se tedy lidí, se kterými v této oblasti spolupracujete, zda pro vaši situaci není použitelná právě některá z těchto levnějších cest.

Komentář Petra Fejtka: Proč jít do penzijních fondů

Tento článek pochází z webu Profi Poradenství & Finance.
Včera, 13:50
Kniha, která ve třicátých letech zmizela ze sbírek pražského Židovského muzea, je zpátky v Praze....
Včera, 12:45
Jeho vtipy máme nebo jsme měli pod sklem pracovního stolu, mnohým odvážně visely na nástěnce....
Včera, 08:30
Grog, panák v hospůdce na rohu a něco málo nalít do vánočního cukroví nebo dalších...
22.2.2018
Divadlo hraje už od dětství, a že by dělal něco jiného, si Jan Hrušínský, herec,...
22.2.2018
Plných patnáct měsíců. Tak dlouho byla skladba Petra Nováka a Ivo Plicky Já budu chodit...
22.2.2018
Možná si to od některých schytám, ale je to téma, o kterém je nutné mluvit...
21.2.2018
„Tak nám Evropská unie chce zakázat hranolky,“ paní Povondrová. „A kdyby jenom hranolky, ale i...
20.2.2018
Spisovatelka, režisérka, dramaturgyně a především silná osobnost, spojená s pražským Švandovým divadlem, která ráda dosahuje...
20.2.2018
Jsou zázrakem pro naše zdraví. A mohou například zajistit, abychom my muži byli opravdu muži...
20.2.2018
Rockový zpěvák Kamil Střihavka se do hlubokého povědomí široké veřejnosti zapsal především rolí Ježíše v...
Reklama