Ivana Leidlová ze Zámku Liteň: Chci, aby se o Jarmile Novotné učilo na školách

Ivana Leidlová je zakladatelkou neziskové organizace Zámek Liteň. Ta se kromě obnovy liteňského zámku snaží o připomínku zesnulé operní pěvkyně Jarmily Novotné. Tato umělkyně slavila velké úspěchy v Americe, kam odjela nejprve kvůli druhé světové válce a následně kvůli nástupu komunistického režimu v roce 1948. Úspěšná žena, která byla navíc manželkou barona, byla pro komunisty někým, o kom se nepíše. To se nyní nezisková organizace Zámek Liteň v čele s Ivanou Leidlovou snaží změnit.

Nezisková organizace Zámek Liteň a akce, které pořádáte, mají za cíl zvýšit povědomí o Jarmile Novotné? Daří se vám to? Máte pocit, že od té doby, co se tomu věnujete, se povědomí o operní pěvkyni zvýšilo?

Určitě ano, minimálně mezi lidmi, kteří jsou kulturně vzdělaní. Proto nejsou akce jen v Litni. Zároveň se věnujeme i jiným aktivitám, díky kterým se k Jarmile Novotné mohou dostat i lidé, kteří nejsou fanoušky vážné hudby. Například Pavel Kosatík (spisovatel a autor scénáře k seriálu České století, pozn. red.) napsal knihu Baronka v opeře: Život a zpívání Jarmily Novotné, kterou si koupí lidé, které zajímá literatura, nebo jsou přímo fanoušky Pavla Kosatíka. Dále jsme pořádali Výstavu kostýmů Jarmily Novotné v Obecním domě, na kterou zase zavítají lidi, které zajímá móda.

Ivana Leidlová, ředitelka neziskové organizace Zámek Liteň, z.s.

Je vaším cílem, aby se o Jarmile Novotné učilo například na školách?

Určitě, domnívám se, že z hlediska historických souvislostí a úspěchů Jarmily Novotné je pro českou kulturu dokonce významnější než Ema Destinnová. O Emě Destinnové se přitom učí děti ve škole, tak nevidím důvod, proč by se o Jarmile Novotné učit neměly. Jedná se o významnou osobnost, která v dějinách má své místo. Osobností, jako je ona, nebylo v českých dějinách příliš a je škoda, že jsme ji takto zavrhli. Ve své době byla úspěšná, ale do české historie se tehdy nehodila,

To je pravda. Na druhou stranu od revoluce už uběhla spousta času. Proč se o Jarmilu Novotnou Češi nezačali zajímat už v devadesátých letech?

Jarmila Novotná se narodila v roce 1907. Největší kariéru zažila před druhou světovou válkou a po druhé světové válce, ale v roce 1994 zemřela. To znamená, že v roce 1989 jí bylo přes osmdesát let. V této době již nemohla nikde profesionálně vystupovat. Přestala zpívat v roce 1956, čili již více než třicet let nezpívala. To, že revoluce přišla v roce 1989, jí sice pomohlo společensky, získala četná ocenění, ale už lidem nemohla ukázat, jak fantasticky zpívala.

Kdo navštěvuje akce (koncerty, výstavy) spjaté s Jarmilou Novotnou? Jsou to spíše lidé, kteří by si ji ještě mohli pamatovat, nebo i mladší generace?

Doufám, že je to takový mix. Chodí samozřejmě lidé, kteří jsou ještě její pamětníci, nebo jsou milovníci vážné hudby. Jsou to ale i lidé, kteří se dostali k tomu jménu, a zajímá je ta samotná aktivita, jak jsem například zmiňovala, na výstavu kostýmů chodí milovníci módy. Vidět můžeme i mladé lidi, kteří si po práci zajdou na výstavu. Zajímavá je i skupina lidí, kteří jsou fanoušky historických filmů. Jedná se o filmy, které vznikly ještě před druhou světovou válkou, ve kterých Jarmila Novotná hrála. Byla totiž i významnou filmovou herečkou.

Na galakoncertu v Rudolfinu budou repertoár Jarmily Novotné zpívat hned tři pěvkyně. Proč jste si nevybrali jen jednu?

Je to kvůli tomu, jaký měla Jarmila Novotná hlasový rozsah. Tehdy tomu tak skutečně bylo, že pěvkyně musela obsáhnout mnohem širší repertoár. V současné době jsou pěvkyně, které zpívají jenom určité role. Jarmila díky tomu, že měla dlouhou kariéru, jak se jí vyvíjel hlas, a díky svým kvalitám zvládla obsáhnout těch rolí více.

Operní pěvkyně Jarmila Novotná

Jak je to možné, že měla takový hlasový rozsah a dnes už potřebujete hned tři pěvkyně, které zvládnou její repertoár?

Nejsem odborník, abych to dokázala úplně zhodnotit. Nicméně z knížek vyplývá, že Novotná velmi dbala o to, aby si svůj hlas šetřila. Svůj hlas celoživotně trénovala. Byla si vědoma toho, že si hlas nemůže zničit na jedné roli. Proto některé role nevzala, nebo je zpívala až později.

Když se zaměříme na letošní akce, jaká jsou pro návštěvníky největší lákadla?

Jednak máme Putovní výstavu kostýmů, nyní už je jen výstava fotografií kostýmů. Kostýmy už se musely vrátit do newyorské Metropolitní opery. Výstava je doplněna o dokumenty z jejího života, takže návštěvníci mají šanci trochu nahlédnout do jejího soukromí.

Již poněkolikáté pořádáme Pěvecké interpretační kurzy. Mladí pěvci se na nich potkají s těmi nejlepšími ze svého oboru a naučí se od nich to, co se nedozví od profesorů, protože realita při koncertech je úplně jiná. Měli jsme na nich Dagmar Peckovou, letos je povedou Kateřina Kněžíková a a Adam Plachetka. Jsou to lidé, ke kterým ti mladí vzhlíží. Po kurzech mi mnozí říkali, že to pro ně byl velmi významný posun. V návaznosti na tyto kurzy pořádáme koncert nejlepších z těchto kurzů před řediteli operních domů a orchestrů, aby si poslechli všechny mladé talenty na jednom místě. Koncert se koná v Litni v budově Čechovny. Pravidelně se na něm sejde asi sto padesát lidí.

Dále se snažíme vždy o jeden velký projekt, který k Jarmile Novotné přitáhne lidi, co by se do Litně nedostali. Letos tedy připomínáme 110. výročí narození Jarmily Novotné galakoncertem v Rudolfinu.

Zámek Liteň

Co vás na osudu Jarmily Novotné zajímá a inspiruje? Proč vás to tak nadchlo?

Zaujalo mě, jak se Československo zachovalo k někomu, kdo byl tak výrazná osobnost, a tak fantasticky nás reprezentoval. Jarmila Novotná se přitom k Československu nikdy neotočila zády. Všude tvrdila, že je Češka a velká vlastenka. Ačkoli musela začínat znovu a znovu, šla do toho s velkou pokorou. Přestože byla ta největší hvězda v newyorské Metropolitní opeře, tak měla nohy na zemi. Vzdělávala se, pečovala o svůj hlas, byla schopná se bavit s poslíčkem v hotelu jako rovný s rovným. Muselo to být těžké, když sebrala rodinu a odstěhovala se do neznáma. Tady byla velkou hvězdou už před druhou světovou válkou. Její manžel byl baron, vlastnil několik fabrik. V Americe začala naopak ona živit celou rodinu. Z jejího manžela se najednou stal „pan nikdo“. Měla malé děti, se kterými nemohla být večer doma, protože musela vydělávat peníze. Poté se vrátila v roce 1947 do Československa. Ve chvíli, kdy už měla všechno zařízené a přestěhované, ji postihla další politická změna v únoru 1948, Novotná opět přišla o všechno a znovu se vrátila do Ameriky.

(ste)

Foto: Jan Žirovnický, Vojtěch Havlík, Jan Branč, archiv zámku Liteň, z.s.

 

 

Share