28℃
Dnes je 22. červen , svátek má Pavla

Na pivo do Velkých Popovic každou neděli z Prahy vlakem

Od 1. července se totiž na železniční vlečku mezi Strančicemi a Velkými Popovicemi vrátí vlaky. Motorák po ní bude jezdit každou neděli z pražského hlavního nádraží.

Reklama

Přeprava vozem s označením 810, známým také jako Hurvínek, je určena zatím pouze pro návštěvníky pivovaru. Tomu odpovídá i cena jízdenky 390 korun, která v sobě zahrnuje zpáteční jízdenku, prohlídku pivovaru a krátkou školu čepování v místní Kozlovně. Pro pivovar má obnovení vlečky dvojnásobně důležitý význam – kromě pohodlné přepravy návštěvníků z centra Prahy znamená také možnost do budoucna znovu po železnici přepravovat pivo.

Pivovar vznikl díky dráze

Možnost napojení na dráhu císaře Františka Josefa spojující Prahu s Českými Budějovicemi byla jedním z důvodů, proč pivovar barona Františka Ringhoffera vznikl v roce 1874 právě ve Velkých Popovicích. První jednání o vzniku vlečky se uskutečnila ještě na konci 19. století, k vlastní stavbě železničních kolejí ze Strančic do Velkých Popovic však došlo až v letech 1903 až 1905.

Trať sloužila k dopravě surovin i expedici piva

Obnovení provozu se trať dočká po 13 letech. Na 5,5 kilometru dlouhé železniční odbočce ze Strančic se provoz po 103 letech zastavil 1. dubna 2005. Ještě v 90. letech tudy vagony do velkopopovického pivovaru přivážely slad a odvážely střepy, pamětníci vzpomínají i na občasné vlaky s Radegastem z Nošovic. Na vlečku pak několikrát vyrazily i parní spoje v rámci oslav Dne Kozla. Historicky se vlečkou do pivovaru dováželo především uhlí, ječmen nebo led a bednářské dříví. Z pivovaru potom odjíždělo pivo určené zejména na export v chladírenských vagonech na Slovensko. Zajímavostí pak bylo v roce 2000 vypravení vlaku plného piva až do Mongolska.

Pravidelná osobní doprava zatím ne

Trať však nikdy nesloužila podle dříve platných předpisů z bezpečnostních důvodů k přepravě osob, i když zde byly četné snahy, aby tomu tak bylo. Místní radní o to neúspěšně usilovali v roce 1919 i na půdě Národního parlamentu. Využití tratě k pravidelné dopravě osob nevidí příznivě ani středočeská hejtmanka, podle níž by pro účely osobní dopravy bylo nutné trať částečně přetrasovat a vybudovat železniční zastávku jinde než v rámci nákladních prostor areálu pivovaru. Trať také postrádá elektrifikaci pro možnost využití elektrických vlakových jednotek, které se ze Strančic do Prahy používají. Také není zcela výhodná tzv. železniční úvrať ve Strančicích, kvůli níž by se musela vlaková jednotka obracet. K efektivnímu využívání vlečky pro osobní dopravu by však bylo potřeba velkých investic a příprava takového projektu a realizace by trvala řadu let.

Zprovoznění vlečky jen za půl roku

Plzeňský Prazdroj provedl rekonstrukci vlečky na vlastní náklady. Práce na její opravě probíhaly od loňského podzimu, kdy podepsal memorandum s Českými drahami, na jehož základě byla zprovozněna pivovarská vlečka a zaveden pravidelný spoj.

Jednalo se o výměnu pražců, návěstidel, propustku, opravy a úpravy přejezdů a také o úpravy křovin a porostů podél tratě. Bylo třeba zlikvidovat i několik černých přejezdů v polích, kde si je vytvořili sami zemědělci, kteří brali jako realitu, že vlak už po vlečce nejezdí. Poprvé v novodobé historii vlečka ožila 17. května při technické jízdě, 7. června si ji vyzkoušeli novináři a v sobotu 9. června na Den Kozla vyjel z Prahy speciální historický vlak tažený dieselovou lokomotivou Karkulka z konce 50. let minulého století.

Pojďte se projet

Jak taková jízda vypadá? Vyjíždíme z pražského hlavního nádraží, abychom se zhruba po 40 minutách jízdy dostali do Strančic. Zde se náš motorový vůz na železniční úvrati mění směr a pokračuje dále po 5,5 kilometru dlouhé vlečce až před brány velkopopovického pivovaru. Trať vede nejprve poli a pak v poslední části lesem, motoráček jede pomalu, vzdálenost ze Strančic ujede asi za deset minut.

Do pivovaru se vlakem nedostaneme, musíme vystoupit na asfaltový peron a pivovar obejít kolem velkopopovického rybníka na druhou stranu, kde je teprve vchod. Ne nepříjemná cesta si vyžádá dalších 20 minut, ale konečně jsme v cíli naší cesty.

Zprovoznění vlečky i do Plzeňského Prazdroje?

Pivovarská skupina ale nechce skončit ve středních Čechách. Vedení firmy uvažuje i o obnovení provozu na 137 let staré vlečce vedoucí z plzeňského nádraží přímo do pivovaru Pilsner Urquell. „Tuhle možnost zvažujeme, ale žádný termín ještě nemáme,“ říká mluvčí pivovaru Jitka Němečková. Na rozhodování bude mít jistě vliv i velikost zájmu o využití vlaků mezi Prahou a Velkými Popovicemi.

Den kozla. Oblíbený svátek piva ve Velkých Popovicích. Opravdu jste ještě neměli Mistrův Ležák?

Před 1 hodinou
Luboš Andršt, náš přední bluesový, jazzový, jazzrockový a artrockový kytarista, skladatel a pedagog, bude mít...
Před 3 hodinami
V západní části Hradčan, ve strategicky významném místě, byl roku 1140 založen klášter řádu premonstrátů....
Dnes, 09:20
Novodobá historie pivovarnictví se v Berouně začala psát právě před 20 lety, kdy zde v...
Dnes, 08:00
Nejen na divadelní prázdniny si už balí zavazadla herci a tvůrci ve Švandově divadle: Eva...
Včera, 09:52
Praha poskytne celkem 43 milionů korun městským částem na realizaci investičních projektů určených na rozvoj...
20.6.2018
Tramvajová trať ve Vinohradské projde rekonstrukcí. Dopravní podnik ve středu oznámil, že první etapa prací...
20.6.2018
Když v rámci bourání pražského opevnění roku 1875 padla Koňská brána, v ose náměstí byly...
19.6.2018
Na pražském Pankráci byly slavnostně otevřeny novén konferenční prostory Cubex Centrum Praha.
19.6.2018
Kriminalisté hledají ženy, které měly být znásilněné v Autonomním sociálním centru Klinika v ulici Jeseniova...
19.6.2018
V letech 1653 až 1730 se budovalo nové barokní opevnění kolem Prahy, typické režným cihlovým...
Reklama