Na magistrále přibudou parky a přechody. Zpomalí to dopravu?

Pražští radní schválili proměnu Severojižní magistrály. Rozhodli se k tomu ve spolupráci s dánskou kanceláří GehlArchitects. Cílem je především zpříjemnit trávení času v přilehlých parcích a ulicích v hustě obydlených částech města. Přibýt by měly rovněž přechody pro chodce.

Kodaňští architekti navrhli přeměnu zhruba tříkilometrového úseku Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy. Analýzu magistrály a návrh opatření představili Dánové na konci června. Městská rada na konci srpna jejich návrh schválila a zadala Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy(IPR), aby vypracoval harmonogram postupných změn.

„Magistrála je dnes především bariérou, která od sebe odděluje jednotlivé části města. Lidé, kteří nejedou autem, se jí snaží vyhnout. To chceme změnit,“ okomentovala změny náměstkyně primátorky Petra Kolínská. „Prvním krokem k její proměně v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní přiléhají. Vzniknout by také mělo několik nových přechodů pro chodce.“

„V tuto chvíli se řidiči nemusí bát žádných radikálních změn, které by snížily propustnost magistrály,“ říká ředitel IPR Praha Ondřej Boháč. „Změny máme rozfázované od okamžitých úprav po změny v řádu desítek let. Teď zkusíme rozběhnout drobná opatření, jako nové přechody nebo navigační systém, a uvidíme, jak se osvědčí,“ dodal.

Koncepce na magistrálu hledí ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita. Magistrála zůstane i nadále významným dopravním tahem, město ale může lépe pracovat s jejími dopady na okolní ulice, parky a náměstí. Ty je možné upravit a zpříjemnit, aby se jim lidé nevyhýbali. Dále je též nutné zlepšit prostupnost napříč přes magistrálu. Ačkoli se tudy pohybují každý den desítky tisíc lidí, k dispozici mají jen minimum přechodů a velmi zanedbané podchody.

Spolupráci s kanceláří Gehl Architects schválili pražští radní na jednání v říjnu 2016, kdy Jan Gehl osobně prezentoval principy budoucího projektu. „Naše práce se soustředí na lidský rozměr, zaměřujeme se na to, jak je zastavěné prostředí spojeno s každodenním životem lidí,“ říká o své práci Gehl. Dánský urbanista se proslavil především jako odborník na veřejný prostor a život v něm. Jeho přístup je založen na podrobném výzkumu, jak se lidé ve veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se v něm cítili dobře. Ve druhé polovině 20. století tak se svým konceptem „města pro lidi“ výrazně změnil způsob, jak se o městech přemýšlí. Dnes Gehlových služeb využívá Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo, Moskva, New York, San Francisco, Sydney a další.

Dojde kvůli změnám k dopravním potížím?

Ne všichni radní však sdílí nadšení z nadcházejících změn. Podle Patrika Nachera by stavba nových přechodů a odbočovacích pruhů mohla magistrálu postupně „zašpuntovat. „„Jednou věcí je zlidštění magistrály, úplně jinou pak postupné snižování její kapacity – to vše v logické návaznosti k ostatním klíčovým dopravním tepnám v Praze. A ty bohužel dokončeny ani zdaleka nejsou,” prohlásil pražský zastupitel za Ano 2011pro Novinky.cz.

 

Autor: Kamila Steinbachová

Foto: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy

 

 

Share