Tramvaje možna budou jezdit až za Prahu

Do několika let by se něteré obce v okolí Prahy mohly dočkat vlastních tramvajových spojů do metropole. Středočeský kraj už jedná s obcemi v okolí metropole. Zatím jde zejména o Zdiby, Průhonice a Jesenici, kde by tramvaje mohly jezdit reálně do několika let.

 

„Návrhy vedení jednotlivých tras jsou již detailně projednávány se zástupci dotčených obcí a měst. V tuto chvíli mezi ně patří především Zdiby, Průhonice nebo Jesenice u Prahy,“ uvedl krajský radní František Petrtýl (ANO). Jednání jsou podle něj vedena tak, aby byly v maximální možné míře zohledněny požadavky obcí na vedení tramvajových tras v návaznosti na možnosti dalšího rozvoje těchto obcí.

Iniciativa kraje, ne Prahy

O vybudování tramvajových tratí do Zdib, Průhonic a Jesenice se nedávno zmínil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v souvislosti s představením strategie města pro rozvoj tramvajové sítě. Petrtýl ale upozornil na to, že celá investorská příprava, tedy zpracování vyhledávacích studií, projektových dokumentací i následné financování, leží na bedrech Středočeského kraje. Nelze tak podle něj tvrdit, že Praha chce stavět tramvajové tratě do středních Čech, jak se objevilo v médiích. „Je tomu přesně naopak. Jde o náš zájem, který ve spolupráci s Prahou řešíme a připravujeme delší dobu,“ uvedl Petrtýl.

Tratě na území regionu bude podle něj kraj připravovat a budovat samostatně, hlavní město poskytne součinnost při provozu a napojení na kolejovou síť Prahy. Investorskou přípravu a možné vedení tras zajišťuje středočeská Krajská správa a údržba silnic, pražský dopravní podnik jí poskytuje své zkušenosti s provozováním těchto tratí.

Výhodnější než autobusy

Podle středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) je protažení tramvajových tratí za Prahu společně s rozšířením integrované dopravy na železničních tratích jediným možným způsobem, jak zlepšit dopravní propojení mezi metropolí a středočeskými obcemi. Dolínek již dříve uvedl, že rozvoj kolejové dopravy je pro město zásadní, protože je v mnoha ohledech výhodnější a ve srovnání s autobusy méně zatěžuje životní prostředí.

(ČTK, red)

foto: Wikimedia, Magnus Manske

 

Share