7℃
Dnes je 26. březen , svátek má Emanuel

348 mrtvých. Zatím nejtragičtější leteckou havárii způsobily dveře!

Další fotky

Bojíte se létat? Následující článek vám na klidu nepřidá. Dobré je ale to, že tato konstrukční chyba letadla byla odstraněna a nebude se opakovat. Drahé poučení, ovšem některé věci se prostě předpokládat nedají. Nikdy.

Reklama

V Paříži na letišti Orly se 3. března 1974 připravoval k odletu let č. 981. Letadlo, třímotorový McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinií (Turkish Airlines), přiletělo z Istanbulu a dál pak pokračovalo do Londýna. Na sedačkách se usadilo 335 pasažérů a 13 členů posádky. Běžně nebývá tento let tak plně obsazen, max. počet cestujících u tohoto typu letadla je 399, ale stávka zaměstnanců britských aerolinek (British European Airways) přinutila některé cestující použít služeb tureckých aerolinií.

Když husy sestřelí letadlo. Jeho zázračná záchrana před deseti lety stále dojímá a budí úžas. Co se stalo?

Posádka prováděla obvyklou předletovou přípravu a krátce před půl jednou byl letoun připraven ke startu. V 12.32 vzlétl východním směrem, nabíral výšku a v letové hladině 7000 metrů začal měnit kurz na sever. Když letadlo minulo město Meaux, levé zadní nákladové dveře se vytrhly a náhlé snížení tlaku v letadle způsobilo, že část podlahy spolu se šesti sedadly s cestujícími vyletěla ven vzniklým otvorem. Asi sedm minut po startu se na obrazovce radaru vedle bodu odpovídajícímu tomuto letadlu objevil krátce ještě jeden bod – vytržené padající dveře.

Následkem zdemolování podlahy bylo jak hlavní tak i dvě záložní vedení k ovládání kormidel a motoru na ocase letadla, která byla uložena pod podlahou, zcela přerušena. Piloti proto nemohli ovládat výškové a směrové kormidlo a motor číslo 2 uložený v kořeni výškovky. Z letového záznamu vyšlo najevo, že jakmile se zbortila podlaha, tak motor č. 2 přestal pracovat. Ztráta kontroly nad těmito klíčovými komponenty letadla znemožnila řízení celého letadla.

Letadlo spadlo na letištní rampu a zranilo 19 lidí. Co musí záchranáři udělat v kritické situaci?

To začalo okamžitě pod úhlem dvaceti stupňů klesat a jeho rychlost rostla. Piloti s tím nemohli nic dělat. Minutu a sedmnáct sekund od chvíle, kdy se vytrhly zadní dveře, se letadlo rychlostí asi 800 km/h zřítilo do lesa Ermenonwille a rozpadlo se doslova na tisíce kousků. Nikdo havárii nepřežil. Šest mrtvých cestujících a zbytky sedačky pak našli záchranáři několik kilometrů proti směru letu.

Příčina nehody byla prostá. Výrobce chtěl co nejvíce zvětšit nákladový prostor letadla a tak se jeho dveře novátorsky otevíraly ven, místo toho, aby se jako dosud otevíraly dovnitř. Vyšší tlak vzduchu v letadle za letu oproti okolí dveře tlačí ven. Kdyby se otevíraly dovnitř, jako dosud, udržely by je zárubně. Takhle se neměly o co zachytit, tlaku podlehly a vyvrátily se.

FOTO: Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974

Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 1Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 2Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 3Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 4Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 5 – chybí dveře z nákladového prostoru
Další fotky
Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 6Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 7Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 8Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 9Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 10Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 11 – otevřené dveře nákladového prostoru při nakládáníPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 12Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 13Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 14Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 15Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 15aPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 16 – StartPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 17Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 18Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 19Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 20Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 21Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 22Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 23Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 24 – totální ztráta hydraulikyPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 25 – ztráta kontroly nad letadlemPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 26Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 28 – zavírání dveříPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 31 – detail zabezpečovacího mechnismu dveříPrůběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - 32Průběh havárie letadla McDonnell-Douglas DC 10-10 tureckých aerolinek 3. března 1974 - titulk Bez názvu – 19

Výrobce letadla McDonnell-Douglas se u soudu neobhájil a musel přijmout za havárii odpovědnost. Jeho pojišťovna, londýnská Lloyd´s, rychle vyrovnala veškeré právní nároky z havárie letu 981 celkovou částkou 18 milionů dolarů.

 

Před 1 hodinou
Zatímco zámky leží v Čechách většinou v malebných údolích, obklopené nádhernými zahradami, hrady si musí...
Před 1 hodinou
Noční chodec, to bylo životní téma František Hudeček (1909 v Němčicích u Holešova – 1990...
Před 2 hodinami
Oskarovi Nedbalovi, narozenému 26. března 1874 v Táboře, dal už v jeho útlém věku základy...
Před 3 hodinami
Navaluje se vám při dlouhé jízdě ve vlaku nebo autem? Je to tím, že je...
Dnes, 10:00
Narodil se 26. března 1946, a když vypráví o svém životě, je to jako číst...
Dnes, 08:00
Prodej nemovitosti je komplikovaná záležitost a stále více majitelů nemovitostí řeší, zda využít při prodeji...
Dnes, 08:00
Dnes je tomu 113 let, co se v Jincích narodil houslista a skladatel Josef Slavík...
Včera, 17:30
Křižáci v bitvě u Sudoměře 25. března 1420 prý byli poraženi lstí – vjeli do...
Včera, 16:00
Na ohni nažhaví kámen a přistoupí ke své dceři. Dívku za ruce drží další ženy,...
Včera, 15:28
Narodil se ve Dvoře Králové nad Labem (odtud jeho pseudonym Dvorský) 24. března 1899 jako...
Reklama