Češi letos utratí za Ježíška na 60 miliard. Oblíbeným dárkem je obálka s bankovkami

23.12.2018
Marcel Mihalik

Šedesát miliard korun je také hodnota majetku pátého nejbohatšího Čecha, majitele fotbalové Sparty a nejčtenějšího deníku Blesk, Daniela Křetínského. To jen pro dokreslení, kolik peněz napadá pod vánoční stromky v českých domácnostech.

Daňové zatížení. Daně a jejich výše v Česku v porovnání s jinými zeměmi.

TOP 10 zemí s nejvyššími daněmi. O kolik stát Čechy odírá?

Společnosti Ferratum a Profi Credit v nedávném průzkumu zjistily, že Češi utratí za Vánoce v průměru něco mezi 6137 korunami až 7400 korunami. Průměr obou průměrů je tak zhruba 6770 korun.

„Ježíšek si tedy pro letošek vyhradil na dárky pod české stromečky sumu skoro 60 miliard korun. Vlastně i o něco více, protože dárky kupuje i část populace mladší 18 let, byť jde zpravidla o peníze rodičů. Takže řekněme, že jsme na rovných 60 miliardách celkových výdajů za dárky,“ komentuje to renomovaný ekonom Lukáš Kovanda.

Kolenovrt, škrt, spořílek. Češi podle ekonomické analýzy pouštějí korunu málokdy.

Dámy, nechcete doma „kolenovrta“? Hledejte cizince. Češi jsou skrblíci!

Celkové vánoční výdaje Čechů – tedy kromě nákupu dárků také náklady za stromeček, cukroví, alkohol či jídlo – se letos budou podle Kovandy pohybovat kolem 11 tisíc korun na obyvatele. „V souhrnu, za celou dospělou populaci České republiky, půjde o 96 miliard korun. Vánoce tak i letos potvrdí své postavení svátku, který je z hlediska obchodníků suverénně nejvýnosnější. Češi přitom letos utratí za celé Vánoce více než loni. Zmíněná suma 11 tisíc korun je totiž o necelou tisícovku vyšší než odpovídající suma loňská,“ uvádí Kovanda.

Vánoce nejsou efektivní investicí

Ekonomové se také shodují v tom, že investice do dárků nejsou příliš efektivní, protože se ani vyšší částkou za dar nemusí strefit do tužeb obdarovaného.

Kolik korun jste letos zhruba utratili za Ježíška?

Pod 999 korun.
0%
Mezi tisícovkou až 5 tisíci korunami.
0%
Mezi 5 až 10 tisíci korunami.
0%
Víc než 10 tisíc korun.
100%

„Z hlediska kalkulace ekonomické efektivnosti je tedy nejlepší položit pod stromeček obálku s hotovostí. Tak činí nejčastěji, ze 43 procent, prarodiče, kteří si uvědomují, že se stěží trefí do módních nálad vnuků a vnuček. Naopak opačným extrémem jsou přátelé a sourozenci, kteří se k pozornosti ve formě hotovosti uchýlí jen v šesti procentech případů,“ cituje Kovanda Waldfogelovu analýzu, kterou ekonom Yaleovy univerzity publikoval v American Economic Review v roce 1993.

Hotovost místo daru věnuje 50 procent Čechů

Češi začínají být podle průzkumu společnosti Wüstenrot v tomto ohledu světoví, protože obálky s hotovostí místo nechtěných dárků dávají čím dál častěji. Peníze letos daruje zhruba 50 procent Čechů.

„Karlák“ i „Kulaťák“ dostanou nový kabát

„Nicméně nehotovostní a nepeněžní dárky v souhrnu stále vítězí. Proč, když jsou tak neefektivní? Darovat hotovost je příliš snadné. Celkový užitek z dárku totiž nemusí plynout jen čistě z užitku, ale tvoří jej i duševní potěšení. I když třeba není úplně podle představ, nedostatek je více než kompenzován pohlazením po duši, že na nás kdosi myslel a snažil se vybrat dar, který nám udělá radost. Navíc sám obřad rozbalování dárku uvolňuje pozitivní energii a též zvyšuje psychickou potěchu,“ míní ekonom.

Petr Hlaváček, architekt a náměstek primátora

Petr Hlaváček: V Praze chceme stavět tak, aby se na to lidé jezdili dívat, jako jezdí do Hamburku

S koupí Jakešovy vily jsem se unáhlil, říká Petr Paukner



Nepřehlédněte