České Švýcarsko u nás tradičně patří k turisticky nejlákavějším místům. Letos mu však přímo v hlavní sezóně zasadil bolestivou ránu požár, který vypukl v národním parku. Jak to v oblasti aktuálně vypadá a jaká opatření na přilákání turistů zpět do regionu připravil Ústecký kraj společně s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a obecně prospěšnou společností České Švýcarsko? Zeptali jsme Jana Šmída, ředitele Českého Švýcarska o.p.s.
Jsou to už tři měsíce, co byl uhašen požár v národním parku. Jaká je nyní situace v oblasti? Které lokality jsou pro turisty již přístupné a kam se stále nedostanou?
Velkou radost máme z otevření Pravčické brány, kam hlavně o víkendech míří velké množství turistů z Česka i ze zahraničí. Potěšující je, že se vrátili němečtí turisté, kterých je odhadem tak polovina. Okolí Hřenska a Mezní Louky ožívá hlavně během víkendů, přes týden je však lidí pořád málo.
Pravčická brána je až do května 2023 přístupná od pátku do neděle, pokaždé mezi 10. a 16. hodinou. Dostanete se k ní směrem od Hřenska, Gabrielina stezka zůstává zatím uzavřená. Lidé se také nedostanou do soutěsek na řece Kamenici. Správa národního parku předpokládá zpřístupnění Edmundovy soutěsky na jaře – za podmínky, že sanace skal a kácení stromů ve svazích půjdou podle plánu. Další turistické cíle v oblasti jsou přístupné bez omezení.
Jak je to s životem v regionu, pociťujete stále dopady požáru?
Ano, stále jsou velmi citelné pro místní obyvatele a hlavně podnikatele. Nejvíce pochopitelně trpí části národního parku bezprostředně zasažené požárem – Hřensko, Mezná a Mezní Louka. Někteří hoteliéři už museli začít propouštět. Ústecký kraj nyní jedná s premiérem a vládou o možných kompenzacích pro ubytovatele, kteří museli uzavřít provozovny během požáru. Mluvíme zhruba o 50 provozovnách, u kterých škody v důsledku požáru, konkrétně jde o provozní a režijní náklady, se k dnešnímu datu vyšplhaly na 12 milionů Kč. Pomoci vypořádat se s takto mimořádnou situací mají alespoň zčásti ubytovací vouchery a bezplatná doprava v Ústeckém kraji pro všechny, kteří se v destinaci ubytují alespoň dvě noci. Věřím, že tato opatření pomohou přitáhnout turisty do regionu během mimosezóny.
Jakou úlohu sehrála vaše společnost během požáru? Čím jste přispěli, co jste iniciovali?
Byla to pro nás nelehká situace, s níž jsme do té doby neměli zkušenosti. Zcela klíčovými se stala aktivní jednání se všemi aktéry, členy destinačního fondu Českého Švýcarska, partnery ze Saska. Z jednání vyplynula řada úkolů, například informační podpora partnerů, uvádění omylů na pravou míru, apelování na státní správu, upozorňování na dopady požáru na celý region a roli cestovního ruchu. Naším hlavním úkolem bylo situaci monitorovat a podávat ověřené informace veřejnosti o tom, jaké turistické cíle a oblasti mohou navštívit. Hned na začátku jsme iniciovali skupinu na pomoc regionu. Zapojili jsme spřátelené novináře a influencery, aby nám místo paniky pomohli šířit ověřené informace.
Dá se již v této chvíli říci, jaká poučení si lze z nešťastné události, k níž v Českém Švýcarsku došlo, vzít? A jak ji využít při dalším rozvoji regionu?
Určitě se do popředí dostala některá dlouho neřešená témata a problémy regionu. Ukázalo se, jak je v některých rozhodnutích ochrana přírody odtržena od reality a života lidí, kteří zde žijí a podnikají.
Požár také odhalil neřešený problém s overturismem a potřebu začít vážně diskutovat o možnostech regulace návštěvnosti během hlavní sezóny či svátků. Nabízí se řada nástrojů, které fungují v jiných přetížených oblastech. Ale u nás stále není vůle ze strany ochrany přírody i některých obcí k aktivnímu řešení tohoto problému. Věřím, že se jejich postoj změní, obecně prospěšná společnost České Švýcarsko je otevřena spolupráci. S tím souvisí i otázka možného zpoplatnění vstupu do národního parku a financování ochrany přírody i turistické infrastruktury. Požár zároveň ukázal na to, v jak zanedbaném stavu jsou přístupové cesty a infrastruktura k některým z nejvýznamnějších českých přírodních památek – mám na mysli především Pravčickou bránu. A s tím souvisí i diskuze nad vstupným na Pravčickou bránu, které nevybírá stát, ale soukromá firma.
Samostatnou kapitolou pak je nutnost protipožárních a preventivních opatření kolem obcí včetně potřeby vodních zdrojů a nádrží. Chci věřit, že se z toho poučíme, aby se něco podobného v budoucnu neopakovalo.
Je přitom všem zapotřebí zmínit, že během požáru zažil region obrovskou míru solidarity z celé republiky a s tím související finanční, materiální i morální podporou. To bylo skvělé zjištění a myslím, že mnoha zasaženým lidem dodalo tolik potřebnou energii a naději.
Co je nyní za vás prioritou v kontextu budoucnosti Českého Švýcarska?
Prioritou je určitě návrat turistů do regionu a obnova infrastruktury v souladu s udržitelností a životem místních obyvatel. Klíčové je, aby se po požáru zpřístupnily uzavřené cesty, především Gabrielina stezka a přístupy do soutěsek. S tím souvisí i nutnost komplexního řešení při budování dopravní a turistické infrastruktury – například elektronické tabule na zastávkách s aktuálními časy odjezdů, navigační systém a informace o počtu volných míst na parkovištích, budování záchytných parkovišť a s tím spojená autobusová doprava. Nyní čekáme od Ústeckého kraje na územní a rozvojovou studii, které mají všechna tato opatření zasadit do reálného kontextu a nabídnout potřebná řešení, včetně možného financování ze strany státu, kraje nebo strukturálních fondů.
Důležité je, aby stát nenechal padnout podnikatele, kteří museli v době požáru uzavřít své provozy a nyní se potýkají s rapidním poklesem návštěvníků. Ztráty na tržbách u podnikatelů, ale třeba i za parkování a vstupné, jsou aktuálně na více než půl miliardě korun. Tyto peníze již chybí v rozpočtech místních rodin, podnikatelů, obcí i státu. Zásadní roli při řešení nastalé situace sehrál Ústecký kraj, který vyčlenil z rozpočtu finanční prostředky například na pomoc hasičům, obcím, ale i na marketing a propagaci Českého Švýcarska včetně motivačních nástrojů, jako jsou ubytovací vouchery a bezplatná doprava pro ubytované návštěvníky.
Připravujete nějaké nové projekty, které podpoří rozvoj v regionu a posílí místní ekonomiku? Zmínil jste například ubytovací vouchery.
Ano, jak jsem se už zmínil, ve spolupráci s Ústeckým krajem jsme spustili speciální akci, která má podobu ubytovacích voucherů. To v praxi znamená, že noc strávená ve vybraných ubytovacích zařízeních v destinaci vyjde jednotlivce o 300 korun levněji. Sleva je platná při rezervaci ubytování nejméně na dvě noci. Například při ubytování na sedm nocí, což je maximální délka, na kterou se akce vztahuje, tak pár s jedním dítětem ušetří 6 300 korun. Slevu uplatníte přímo při rezervaci u ubytovatele s pomocí voucheru, který je k dostání na webu pomahej.ceskesvycarsko.cz. Každý zájemce může čerpat tuto akci pouze na jeden pobyt. Celý proces je administrativně velmi jednoduchý. Cílem je podpořit návštěvnost regionu v mimosezóně, tedy od listopadu 2022 až do května 2023. Vouchery jsou určeny pro návštěvníky a ubytovatele, ale nepřímo se tím podpoří celý region – restaurace, obchody, regionální výrobci, kulturní akce, návštěvnost zámků apod.
Cestovatele, kteří se v destinaci zdrží minimálně dvě noci, budou mít také bezplatnou veřejnou dopravu po celém Ústeckém kraji. Stačí si stáhnout aplikaci DÚKapka a od ubytovatele získat unikátní kód, díky němuž získají jízdenku zdarma.
Kromě toho jsme také připravili intenzivní propagační kampaň na podporu destinace po požáru. Ta běží na internetu, v rádiích a tištěných médiích, ale také na billboardech po celé České republice. Jedinečný koncept postavený na emotivních vizuálech jsme vytvořili ve spolupráci s elitními českými fotografy i umělci. Vzhledem k produkčně náročné realizaci se zapojili také zahraniční digitální tvůrci. Výslednou podobu kampaně naleznete na našem webu a sociálních sítích Českého Švýcarska – Excelentní destinace.
Více informací o kampani i výhodách pro cestovatele najdete na www.ceskesvycarsko.cz.