Díky Hitlerovu lidovému vozu vzniklo nové město i nezapomenutelná auta

S myšlenkou dát svému národu levný lidový vůz dostupný každému přišel ve třicátých letech minulého století sám Adolf Hitler. Konstrukce vozu se neujal nikdo jiný než Ferdinand Porsche. Kvůli továrně vzniklo i město Wolfsburg.

Kvůli továrně vzniklo nové město

Hitler Porscheho pověřil konstrukcí lidového vozu už v roce 1934, ovšem nevyjasněný způsob financování pozdržel celý projekt až do roku 1937. V tomto roce došlo k založení Společnosti pro přípravu německého lidového vozu, která se o rok později přejmenovala na Volkswagen GmbH. Ve stejném roce bylo rovněž založeno město Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, kde měla začít výroba vozů pod značkou KdF.

Rozmachu výroby zabránila válka

Paradoxem je, že rozmachu automobilky zabránila právě Hitlerem rozdmýchaná druhá světová válka, společnost se totiž obrátila na zbrojní výrobu. Závod se zaměřil na opravy letadel Junkers Ju 88 a začal vyrábět vojenské terénní vozidla KdF 82 Kübelwagen, kterého se vyrobilo asi 52 tisíc kusů a obojživelná vozidla KdF 166 Schwimmwagen (těch se vyrobilo 14 tisíc kusů). Během druhé světové války tvořili až dvě třetiny zaměstnanců továrny lidé z obsazených území, kteří sem byli deportování na nucené práce.

Jaké byly první semafory? Ulehčovaly práci strážníkům

Nová poválečná éra přinesla úspěchy

Nově vystavěné město bylo po skončení války přejmenováno na dnes známý Wolfsburg a továrna na rovněž dnes známý Volkswagen. Po obsazení německého území byla takřka hned obnovena výroba osobních automobilů podle Typu – I. Vůz, který vznikal pod britským patronátem a kterému se podle jeho tvaru začalo říkat Brouk, přinesl celé značce světový úspěch. V letech 1946 až 48 se ho vyrábělo až tisíc kusů měsíčně.

Z Německa do Mexika

Název Brouk se však jako oficiální jméno modelu začal používat až později. Od roku 1938 do roku 2003 bylo vyrobeno 21 529 464 kusů vozu. V roce 1973 se výroba přesunula do Mexika a v Evropě byla ukončena. Právě zde byl vyroben poslední kus původního Brouka v roce 2003. V roce 1998 sice Volkswagen přišel s Broukem nové generace, ten však slávy svého předchůdce nedosáhl.

Dnes, 15:35
Zřícenina hradu Kostomlaty pod Milešovkou leží na vysokém horském hřebenu Březiny vybíhajícím ze severozápadních svahů...
Dnes, 15:30
Musím se vám přiznat, že jsem teď od Vánoc docela hřešil. Co se týče alkoholu....
Dnes, 13:25
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Dnes, 13:25
Děláme to automaticky. Syrové brambory uvaříme ve vodě a tu pak vylijeme do odpadu. To...
Dnes, 11:15
Kdo by neznal úžasnou pohádku Sůl nad zlato s legendárním Janem Werichem v roli uštěpačného...
Dnes, 04:00
Nošení chirurgických roušek nebo respirátorů bude od 1. března povinné i na pracovištích. Ochranné prostředky...
Dnes, 04:00
Vlasta Burian je pravděpodobně jednou z největší filmovou postavou české kinematografie všech dob. Nejen pro...
Včera, 19:43
Vláda schválila vyhlášení nového nouzového stavu od 27. února na 30 dní do 28. března....
Včera, 15:35
Co se týče celosvětového nástupu „moderního člověka“ (Homo sapiens), máme jej často spojený s protikladem...
Včera, 15:33
Dopad covidu-19 v Česku je nyní zhruba v polovině ztrát na životech, které Československu způsobila...
Včera, 14:15
Ministerstvo zdravotnictví a hygienické stanice budou moci omezovat obchod, služby, výrobní provozy, bazény i veřejné...
Reklama