Diváci utíkali před vlakem na plátně, i to s sebou přinesl první kinematograf

25.7.2021
Jaroslav Svoboda

Snaha rozpohybovat obrázky se objevila už s vynálezem fotografie v roce 1839. „Vítězem v zápase o vynález filmu se měl stát ten, komu se nejdříve podaří uspořádat sérii veřejných představení pro platící diváky,“ objasňuje tehdejší situaci francouzský filmový publicista Georges Sadoul.

Veřejná promítání proto od roku 1888 přibývají a přibývají, ovšem, žádný z pokusů nedosáhl takového úspěchu jako kinematograf Louise a Augusta Lumierových. Patent na filmovací přístroj otce Antoina získali bratři 13. února 1895.

Otazníky historie: Proč pil Mussolini svařené mléko a proč si naši předci pochutnávali na dřevě?

Krátké filmy a lokomotiva v sále

Zmíněné představení 28. prosince 1895 zahájil 45 sekundový snímek Sortie de l´ustine Lumiere a Lyon, tedy v překladu Dělníci odcházející z Lumiérovy továrny. Následovala přehlídka devíti krátkých filmů, které představovaly jednoduché výjevy ze života. Když se řekne film, nesmíme si však představit celovečerní snímek, délka těchto filmů byla totiž okolo minuty. I další snímky byly zajímavé, kontroverzním se tehdy stal film Příjezd vlaku, který tehdejší filmové diváky doslova vyděsil. Sotva se totiž na plátně objevila lokomotiva v životní velikosti jak přijíždí do nádraží, diváci začali s jekotem utíkat ze sálu. Mnozí křičeli „Spas se, kdo můžeš!“ Měli totiž pocit, že se vlak řítí přímo na ně. I když současný filmový historik Martin Loiperdinger připouští, že diváci byli výjevem určitě překvapeni, tak velkou dramatičnost ale zpochybňuje.

Ferda Mravenec aneb Jak se z opilce stala postavička pro děti

Budoucnost je sázka do loterie

Promítání v takovém módu, v jakém bylo nastíněno, probíhalo zhruba rok a půl. Jak se dá vytušit, diváky potom minutové filmy, jejich umění se omezovalo na výběr námětů, rámování a osvětlení, začalo nudit. Budoucnost filmu se ocitla ve slepé uličce. Zanedlouho přišel za Antoinem Lumiérem kouzelník Georges Mélies, aby mu svůj vynález prodal. Ten ho však odbyl slovy, že jeho přístroj není na prodej a že by ho stejně zruinoval. Přístroj neprodal. A udělal dobře, za rok se obchody opět rozhýbaly a promítací stroj svému vynálezci vydělal obrovskou sumu peněz.

Zdroj: KRESTA, D. Dějiny světového filmu, Olomouc, 2013



Nepřehlédněte