Zdraví v kapse: Dívejte se dobře!

25.1.2023
Kristina Skulínková

V dnešní době naše oči především celý den sledují obrazovku. Což je pro ně dosti a vyčerpávající. Měli bychom jim tedy dopřávat náležitou péči, aby nám mohly sloužit dobře a co nejdéle.

Většinu dne trávíme pozorováním obrazovky a klávesnice – čili oči musí zaostřovat na krátkou vzdálenost, což je namáhavé. Však už ke konci dne cítíme únavu očí nebo celkovou, můžeme mít rozostřené vidění a oči nás mohou pálit.

Nejlepší je takovým nepříjemnostem předcházet! Jak? Během dne dělejte pravidelné „koukací pauzy“. Alespoň dvakrát za hodinu, nebo když začnete pociťovat v očích diskomfort. Odtrhněte oči od obrazovky a zadívejte se do jiné vzdálenosti – ideálně z okna do přírody nebo do nebe, kdy oči zaostřují „na nekonečno“.

Oči máme od toho, aby sledovaly předměty různých vzdáleností. Musíme je tedy trénovat i na vzdálenosti delší. A navíc, v životě přeci nechceme vidět jen špičku svého nosu – chceme mít pořádnou vizi a dívat se do dálky, nejen na svůj život tady a teď, ale i do budoucna…

Oční gymnastika

Další pomůckou pro zdravé oči jsou cviky oční gymnastiky nebo oční jógy, které posílí oční svaly – každý sval potřebuje procvičovat a pomocí očních cviků můžeme náš zrak dost zlepšit. Nejprve naše bulvy rozpohybujeme do všech stran, aby jen strnule nezíraly pře sebe.

Takže si klidně zahrajte na indickou tanečnici a tancujte očima. Nejdřív pořádně zamrkejte, potom při otevřených očích dělejte velké kroužky na jednu i na druhou stranu, buď plynule nebo se jakoby dívejte na jednotlivá čísla ciferníku, a projeďte tak celý kruh.

Oči zavřete a opět stejně dělejte očima kruh. Dívejte se co nejvíc nahoru, potom dolů, doprava, doleva, do úhlopříček. Další jsou zaostřovací cviky – dívejte se před sebe střídavě na blízký a vzdálený předmět.

Budiž světlo!

Dalším faktorem přispívajícím k únavě očí je špatné osvětlení. Jistě jste si všimli, že pokud pracujete nebo čtete v šeru, oči se vám rychleji unaví. Věnujte tedy správnému osvětlení dostatečnou pozornost.

Oči a slunce

Všeho moc škodí, a to platí i pro sluneční UV záření. Během slunečných dnů noste brýle s kvalitním UV filtrem. Dobrou službu nám také udělá slušivý klobouk nebo kšiltovka.

Ochrana při práci

Při potenciálně nebezpečných pracích si oči chraňme! Když řežete dřevo, sekáte křovinořezem, nebo samozřejmě když sváříte.

Pravidelné kontroly

Pokud nemáte žádné obtíže se zrakem a nechodíte k očnímu lékaři, je to skvělé. Nejpozději ve věku 45 let byste ale na preventivní oční prohlídku zajít měli. A také v případě, kdy začínáte hůře vidět, oči vám slzí nebo řežou a jsou unavené, či pokud trpíte na jinak nevysvětlitelné bolesti hlavy.

Na oční zajděte i v případě, že se u vás v rodině vyskytly závažné obtíže se zrakem jako například vysoký nitrooční tlak.

Přeji vám stálé zdraví a jasnou vizi!



Nepřehlédněte