• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Dofinancovat školy podle hejtmana Liberecký kraj nemůže a nechce

    22.11.2023
    Doris Drienová

    Liberecký kraj není podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) schopen ani ochoten dofinancovat školy, aby udržel úroveň vzdělávání, pokud vláda peníze nepřidá.

    Znamenalo by to výrazně omezit jiné služby nebo investice, řekl ve středu Půta. Zásah do financování škol je podle něj tak zásadní, že jde o reformu, a ta by se neměla dělat během dvou měsíců a bez předchozího projednání.

    „Když se člověk podívá na krajský rozpočet, tak mzdy učitelů a nepedagogických pracovníků jsou dvakrát vyšší než daňové příjmy kraje, to znamená, že i deset procent by znamenalo významné omezení jiných resortů – sociálních věcí, kulturních institucí, financování zdravotnictví nebo třeba oprav silnic,“ doplnil Půta. Navíc kraj podle něj nemá v rozpočtovém určení daní na financování mezd ve školství, stejně jako tomu je ve zdravotnictví. „To si stát nechal na sobě, nikdy to nechtěl přenést na zřizovatele, a tak je to jeho zodpovědnost,“ dodal.

    V Libereckém kraji je zhruba 440 mateřských a základních škol, do kterých chodí více než 56.000 dětí, bezmála 16.500 studentů je na 48 středních školách v kraji. Z toho samotný kraj zřizuje osm mateřských škol, deset základních a 36 středních škol, které navštěvuje dohromady bezmála 17.000 předškoláků a školáků. V loňském roce prošlo krajským rozpočtem bezmála 7,75 miliardy korun určených na mzdy a platy ve školství, daňové příjmy kraje byly jen 4,42 miliardy.

    Ministerstvo školství by mělo mít podle navrhovaného rozpočtu v příštím roce na výdaje 269 miliard korun. Proti letošku je to o 3,9 miliardy korun víc, podle školských odborů ale i tak v resortním rozpočtu chybí téměř osm miliard korun. Školské odbory proto připravují na pondělí 27. listopadu stávku, žádají víc peněz pro školství, kritizují také to, že má o dvě procenta klesnout objem peněz na výdělky nepedagogických pracovníků ve školství – tedy například kuchařů, hospodářů a ekonomů škol, školních psychologů či IT pracovníků.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte