24℃
Dnes je 17. srpen , svátek má Petra

Americký bourák, to je Chrysler. Jeho geniální konstruktér přitom neměl ani vysokou školu

Další fotky

To je příběh Waltera Percyho Chryslera. On americký sen nesnil, on ho prožil. Od dětství miloval stroje a neustále přemýšlel, jak je vylepšit. Auta se naučil vyrábět jako samouk. Prostě si jedno na dluh koupil, rozebral ho a zase složil. Začátkem minulého století bylo v tomto oboru prostě možné cokoliv.

Reklama

Chrysler se 2. dubna 1875 narodil jako třetí ze čtyř dětí rodičů Henry a Anna Marie Chrysler. Když mu byly tři roky, rodina se přestěhovala do Ellis v Kansasu, kde jeho otec, strojvedoucí odešel pracovat k železniční společnosti Kansas Pacific Railroad. Už jako dítě Walter snil, že půjde v otcových stopách. Projevila se u něho zvláštní vášeň pro stroje, která ho neopustila po celý jeho život. Ačkoliv jeho otec trval na tom, aby Walter šel po střední škole studovat na univerzitu, on si postavil hlavu a v 17 letech, tj. roku 1892, nastoupil do železničních dílen. Další vzdělání získával v populárních korespondenčních kurzech instituce zvané International Correspondence Schools Ltd.

Geniálního konstruktéra a továrníka zničily krize a gamblerství, přesto není nic ztraceno

Dalších 20 let potom strávil tím, že s nadšením tvůrčím způsobem rozvíjel železniční strojírenství. V té souvislosti rád citoval básníka Walta Whitmena, který jednou řekl o své práci: „Pro mě je každá denní a noční hodina nevýslovně dokonalým zázrakem.“ Roku 1901, po pětiletém zasnoubení, si Walter vzal za ženu svou dětskou lásku Dellu Vilou Forkerovou a usadili se v Salt Lake City v Utahu. Měli spolu čtyři děti: Thelmu Irene (1902 – 1957), Bernice (1906 – 1979), Waltra Paeey Je, (1909 – 1957) a Jacka (1912 – 1958). Své první auto, „Locomobile“, si koupil roku 1908. Zamiloval se do něj na první pohled, když ho viděl vystavené na autosalonu v Chicagu. Ovšem cena, 5000 dolarů (dnes cca 3,5 mil. Kč), byla nad jeho finanční možnosti. Měl jen naspořených 700 dolarů a musel také zajistit rodinu. Přesto se odvážil k riskantnímu kroku. Zbývajících 4300 dolarů si vypůjčil a auto poslal domů po železnici, neboť ještě neuměl řídit. S jeho mechanickým systémem se seznámil tak, že auto do šroubku rozebral a zase smontoval do původního stavu. (To by se mu dnes v autech prošpikovaných elektronikou a často s pevně zatavenými plastovými úchyty místo šroubů už nepovedlo.)

Jak mercedes ke svému jménu přišel? My to víme! Hlavně by to však měla být „ta“ mercedes

Potom se začal ucházet o práci v tehdy se rodícím automobilovém průmyslu a v roce 1911 jako ředitel jedné z továren „American Locomotive Company“ dosáhl ročního výdělku 12 000 dolarů. Potkal se potom s Charlesem Nashem, prezidentem General Motors, který ho přesvědčil, aby nastoupil jako manažer do továrny Buick v Michiganu. Ovšem jen za poloviční plat. Chrysler v této nabídce ale především viděl příležitost pro svůj další růst a splnění svých snů. Záhy v automobilce zreorganizoval výrobní proces a zavedl některé prvky montáže odkoukané od Forda tak, že výroba aut se zvýšila víc jak třikrát. V roce 1919 se stal prezidentem společnosti Buick a pod jeho řízením se stal Buick „vlajkovou lodí“ celého koncernu General Motors (GM) a nejúspěšnější značkou aut v zemi.

Automobilové novinky 2019: Na co se letos můžeme těšit?

Po neshodách se zakladatelem společnosti Walter Chrysler od GM odešel jako bohatý muž. Jako další výzvu převzal vedení dvou automobilek, které byly v úpadku a topily se v dluzích – Willys a Maxwell. V roce 1925 Walter Chrysler založil svůj vlastní automobilový koncern Chrysler Corporation a ještě téhož roku přišel na trh s prvním chryslerem. Díky pokročilejší konstrukci jeho šestiválcového motoru, modernímu vzhledu a především cenou automobilu sraženou pod 2000 dolarů dokázal během prvního roku prodat na 32 000 aut. V roce 1928 do své stáje Chrysler připojil značky De Soto, Dodge a Plymouth a v roce 1929 se Chrysler stal třetím největším výrobcem automobilů v USA.

Budete si pořizovat elektromobil?

V roce 1928 byl Walter Chrysler představen na obálce časopisu „Time“ jako „Muž roku“. Nespokojil se jen s výrobou ikonických automobilů, ale v letech 1928 – 1930 nechal v originálním stylu art deco, postavit 318 metrů vysoký mrakodrap „Chrysler“, který dodnes patří mezi nejznámější symboly New Yorku.

Nedlouho potom, roku 1935 odešel Chrysler ve svých šedesáti letech do důchodu jako prezident společnosti, ale předsedou správní rady zůstal až do své smrti. O dva roky později vydal svůj životní příběh pod prostým názvem „Život amerického dělníka“. V roce 1938 ho postihla mrtvice a ve stejném roce zemřela jeho žena na krvácení do mozku. O dva roky později 18. srpna 1940, Walter Chrysler ve věku 65 let podlehl druhé mrtvici.

FOTO: Chrysler

Chrysler - NeatthingsChrysler - Walter Chrysler – www.ellis.ks.usChrysler - St. Louis Post-DispatchChrysler - Muzeum Waltra Chryslera – Dogde charger daytona 196 – Collectible car show photosChrysler - 1 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times Galleries
Další fotky
Chrysler - 2 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 3 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 4 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 5 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 6 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 7 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 8 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 9 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 10 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - 11 – Muzeum Waltra Chryslera – Detroit Metro Times GalleriesChrysler - American Old Timer Cars 1968Chrysler - Atuosalon – A New Yorker State of MindChrysler - Cars For Sale 1967Chrysler - Chryslerův mrakodrap v New Yorku – the tower infoChrysler - Chryslerův mrakodrap v New Yorku – Viator.Chrysler - Muzeum Waltra Chryslera – CBS DetroitChrysler - Muzeum Waltra Chryslera – facebookChrysler - Muzeum Waltra Chryslera – FossilCars)Chrysler - Muzeum Waltra Chryslera – FossilCarsjpgChrysler - Muzeum Waltra Chryslera – Graveyard CarzChrysler - Muzeum Waltra Chryslera -AutoWeekChrysler - Muzeum Waltra Chryslera -Aventura Chrysler Jeep Dodge RamChrysler - Muzeum Waltra Chryslera -CarscoopsChrysler - Muzeum Waltra Chryslera -Collectible car show photosChrysler - Old Cars Canada 1967Chrysler - Před autosalonem – youtubeChrysler - Výrobní linka – youtubeChrysler - KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAChrysler - Pentastar – wikipedia

Jeho automobilka se i po smrti svého zakladatele držela mezi automobilkami na přední pozici v USA i ve světě a patřila spolu s General Motors a Fordem do tzv. „Velké trojky“ amerických výrobců automobilů. V roce 1998 se Chrysler spojil s německou automobilkou Daimler-Benz do světového nadnárodního koncernu DaimlerChrysler, od roku 2014 patří tato značka pod koncern Fiat.

 

Před 1 hodinou
Dnes začnu trochu morbidněji. To, že nedostatek kyslíku má vliv na mužskou erekci a následnou...
Před 3 hodinami
Už se vás někdy dotklo, když například ostatní zapomněli na vaše narozeniny nebo jste nebyli...
Dnes, 14:00
Došlo k ní 17. – 18. srpne 1435, kdy na husity v jižních Čechách zle...
Dnes, 11:30
Televizní seriály z nemocničního prostředí jsou a byly vždy divácky oblíbené. Ať už se jedná...
Dnes, 10:00
Absurdita totalitních režimů nutně vede k stejně absurdním osudům jeho obyvatel. Marie Švermová, manželka prominentního...
Dnes, 08:00
Zdravý životní styl, pohyb, hubnutí, to jsou slova, která někdy vyslovil každý z nás. Dennodenně je...
Včera, 18:27
Kvilda, Filipova Huť a Modrava a potom ještě osada Březník, pár stezek a už jsme...
Včera, 17:30
Zamilovat se do toho nesprávného bývá problém, i když jde „jen“ o člověka. Když se...
Včera, 16:00
Tento příspěvek bude o českém králi Václavovi IV. Neděste se, nebude to žádný historický exkurz...
Včera, 14:00
Jmenoval se Takidžiró Óniši, narodil se 2. června 1891 a získal přezdívku „otec kamikaze“. Jenže...
Reklama