Ikonické modely od Fiatu 80. a 90. let. Jezdili jste s nimi nebo je nesnášíte?

10.1.2022
Jaroslav Svoboda

Automobilka Fiat patří dodnes k relativně kontroverzním automobilkám, můžeme li ji tak nazvat. Motoristé Fiaty buď zbožňují nebo nenávidí. Zejména poruchovost jejich modelů Regata aj. v 80. letech zavinila ony posměšky uživatelů. Nicméně, takový interiér a pohodlí v této cenové kategorii jako Fiaty, vám asi příliš jiných značek nenabídne.

Fiat Uno

Tento malý osobák se poprvé veřejnosti představil v roce 1983 jako náhrada za Fiat 127. Ze začátku se musel tento třídveřový nebo pětidveřový hatchback spokojit se dvěma motory s jiných modelů, a sice motory 903 cm3 z Fiatu 127 a 1108 cm3 a 1300 cm3 z Fiatu Ritmo. První diesel pak sloužil ve Fiatu 127D. Teprve v roce 1985 se začalo s výrobou moderních motorů 1000 cm3 s výkonem 33 kW, který se v malých fiatech používá prakticky dodnes.

Fiat Ritmo, Ital, ve kterém jezdil i Kaiser s Dejdarem

V roce 1993 ale Fiat zahájil výrobu nástupce Una, a sice Punto. Výroba Una pak byla v Itálii ukončena v roce 1995, ovšem v Polsku se vyrábělo ještě do října 2002 a v Brazílii dokonce do roku 2013.

Fiat Tipo

Veřejnost se s Tipem seznámila v lednu 1988, kdy byl nový vůz byl chápán jako nástupce Ritma. Tipo bylo pro italskou automobilku vlajkovou lodí, stalo se totiž v roce 1989 evropským autem roku. Vyrábělo se v několika motorizacích od obsahu 1,1 do 2,0 litru a to jak v benzinové, tak v naftové podobě. Druhá modernizovaná série Tipa byla představena v roce 1993, kdy došlo k vizuální změně přední masky, zavedení airbagu řidiče a několik dalších drobností, jako motory opravdu silné naftové motory, kompletní elektrická výbava, tedy všechny okna na elektrické ovládání, dálkové zamykání nebo střešní okro/šíbr. Výroba pak pokračovala až do roku 1995.

Emil Škoda, český rytíř, jeho královstvím se stalo strojírenství. Dnes by se asi ledasčemu nestačil divit

Tady si dovolíme malou poznámku pro všechny posměváčky Fiatu a zejména všechny „Škodováky“, jen srovnejte vozy od Škody, které se tou dobou vyráběly – Favority s Fiatem Tipo. Ale abychom byli spravedliví, podívejme se i na pozdější dobu, kdy Škoda spadla pod správu VW – i nové „německé“ vozy však co do výbavy jen stěží dotahovaly Fiaty. I Felicie byly v dalekém závěsu, co se výbavy, interiéru a jízdy týče, teprve první Octavie začaly mít „rozměr“ skutečného evropského auta, to už jsme ovšem na rozdíl od Tipa deset let později.

Z Fiatu Tipo následně vychází i model Tempra, což byl v podstatě sedan nebo kombi na základě Tipa. Svou nadčasovost Tipo prokázalo také tím, že na jeho podvozku byly později postaveny i další modely, např. Alfa Romeo 155, Lancia Delta nebo třeba i noví nástupce Fiat Bravo a Brava nebo Marea. Mimochodem, Fiat Bravo se stal také evropským autem roku, tentokrát za rok 1996.

Modely Fiat v 80. letech:

  • 1978 Fiat Ritmo/Strada, SEAT Ritmo
  • 1980 Fiat Panda (1. generace)
  • 1981 Fiat Argenta
  • 1983 Fiat Regata
  • 1983 Fiat Uno
  • 1985 Fiat Duna
  • 1986 Fiat Croma
  • 1988 Fiat Tipo
  • 1990 Fiat Tempra

 

Zdroj: Fiat Czech Republic, Wikipedia


Témata:

Nepřehlédněte