Jaké znáte alternativy cukru? Oslaďte si život zdravěji

20.2.2021
P98

Třtinová melasa

Kromě běžného řepného rafinovaného cukru můžeme narazit na cukr třtinový, který se, jak už název vypovídá, vyrábí z cukrové třtiny. Někteří ho nazývají tzv. hnědým cukrem. Při nákupu si ale musíme dát pozor, zda je cukr opravdu třtinový, a ne jen rafinovaný obarvený cukr. V nerafinované podobě obsahuje třtinovou melasu, která stojí za zmínku více, než cukr třtinový. Dá se též u nás zakoupit, a využít při pečení či výrobě limonád. Melasa je velmi bohatá na minerální látky, především na železo, proto by určitě neměla chybět v žádné domácnosti.

Ghí, tekuté zlato. Přepuštěné máslo slaví velký návrat do českých kuchyní

Včelí med

Chleba s máslem a medem, med do čaje, med do perníku. Med je zdaleka jedno z nejlepších přírodních sladidel, které je obohaceno o příznivé zdravotní účinky. Jeho složení je velmi prosté, jelikož se skládá především z jednoduchých cukrů, jako je fruktóza a glukóza, ale samozřejmě najdeme zde i sacharózu. Zároveň k jeho složení je zde vhodné podotknout, že s medem raději zacházet opatrně. Přeci jen se skládá především z cukrů, proto má vysoký glykemický index.

Stévie

Ať už v tekuté či práškovité formě, sladidlo stévie je často spojováno s diabetiky, jelikož neobsahuje téměř žádné kalorie, i když je až 300x sladší než obyčejný cukr. Získává se z rostliny Stévie, která pochází z Jižní Ameriky. Pozor ale na typicky lehce nahořklou chuť, které toto sladilo má.

Erythritol, Xylitol

Podobně jako stévie, je na tom kaloricky stejně sladidlo erythritol. Vyskytuje se především v některých druzích ovoce, a zakoupíme ho v podobě bílého prášku. Xylitol se zase získává ze dřeva, nejčastěji z březové kůry. Má podobnou sladivost jako běžný „bílý“ cukr, proto je vhodný pro pečení.

Valentýn je tu! Svátek, co se hodí

Kokosový cukr

Skvělá karamelová chuť. Tak by se dal jistě popsat kokosový cukr, který se získává zkaramelizováním nektaru z květů kokosových palem.

Čekankový sirup, rýžový sirup, datlový sirup, javorový sirup

V posledních letech se doslova roztrhl pytel s různými druhy sirupů. Některé jsou řekněme zdravější formou, jiné méně. Vždy bychom se měli zamyslet, jaké chuti chceme při dochucování docílit. Například datlový sirup dodá pokrmu na kyselosti. Bohužel, stejně jako rýžový sirup má poměrně vysoký glykemický index, jelikož obsahuje hodně fruktózy. Javorový sirup je lahodný, hodí se k lívancům či palačinkám. Poslední čekankový sirup je poměrné novinkou ve světě zdravé výživy. Získává se z kořene čekanky, a v porovnání s ostatními zmíněnými zástupci v řadě sirupů, je na tom výživově glykemickým indexem v podstatě nejlépe.

Využíváte při pečení některé z uvedených sladidel?



Nepřehlédněte