16℃
Dnes je 25. červen , svátek má Ivan

Jeho běhací kolo se stalo konstrukčním základem kol a motorek. A ještě je tu drezína

Další fotky

Přemýšlivý šlechtic z Bádenska sestrojil první kolo z třešňového dřeva. Spíše fungovalo jako odstrkovalo, protože zatím nemělo pedály. A ani žádné odpružení. První krok na dlouhé cestě k současným kolům a motorkám však již učiněn byl.

Reklama

Karl von Drais se narodil 29. dubna 1785 v Karlsruhe, hlavním městě tehdejšího Bádenska. Jeho otec, Karl von Drais, byl nejvyšším bádenským soudcem, také matka, Margarete von Kaltenthal, pocházela ze šlechtického rodu. Jedním z jeho kmotrů byl i tehdejší bádenský markrabě Karel Fridrich Bádenský. Sám Drais, jenž byl demokratického smýšlení, však svůj titul nepoužíval.

Americký bourák, to je Chrysler. Jeho geniální konstruktér přitom neměl ani vysokou školu

Po maturitě na gymnáziu v rodném městě studoval Karl Drais v letech 1803 – 1805 architekturu, zemědělství a fyziku na Univerzitě v Heidelbergu. Po studiích vstoupil do civilní služby jako lesnický úředník a v letech 1805 – 1807 vyučoval na soukromém lesnickém zařízení svého strýce v bádenském Schwetzingenu. V roce 1810 byl jmenován lesmistrem, avšak nebyl mu přidělen příslušný úřad. Následujícího roku byl uvolněn z aktivní služby, aby se mohl plně věnovat svým vynálezům, nicméně dále dostával svůj plat.

Geniálního konstruktéra a továrníka zničily krize a gamblerství, přesto není nic ztraceno

Poprvé veřejně předvedl svůj dopravní prostředek 12. června 1817 v Mannheimu. Nazval ho „Laufmaschine“ (německy běhací stroj), nicméně v Evropě zdomácněl název odvozený z jeho jména – draisina čili drezína. V podstatě to byla dvě kola řazená na rámu za sebou, která se později jako konstrukční princip stala základem pro jízdní kolo a motocykl. Vlastně se jednalo o nejstarší prototyp jízdního kola, zatím bez pedálů, a začátek mechanizované osobní dopravy. První jízda vedla Karla Draise z Mannheimu k zájezdnímu hostinci vzdálenému asi 7 km.

Jak mercedes ke svému jménu přišel? My to víme! Hlavně by to však měla být „ta“ mercedes

Druhou, delší jízdu Drais předvedl 28. července téhož roku. Vedla z města Gernsbachu přes kopec do Baden-Badenu a trvala o něco déle než hodinu. V roce 1818 Draise velkovévoda Karel Bádenský jmenoval profesorem mechaniky. Byl to pouze čestný titul a nesouvisel s žádnou univerzitou nebo jinou institucí. Rovněž mu udělil tzv. Velkou výsadu, aby mohl využívat své objevy. Měl je tak proti případné konkurenci chráněné po dobu deseti let. Bádensko v té době totiž zatím nemělo žádný patentový zákon. Udělení tohoto velkovévodského privilegia se tak rovnalo dnešnímu patentu a každá draisina v Bádensku musela být opatřena Draisovou licenční známkou. Drais obdržel ještě patent v Prusku a ve Francii.

S aerovkou překonal Alpy i Saharu, do Pekingu ho už soudruzi nepustili

Počátkem 20. let 19. století se Draisovi začala lepit smůla na paty. Vzhledem k tomu, že jezdci na celodřevěných a neodpružených draisinách dávali přednost jízdě po hladším dláždění chodníků než po hrubé dlažbě cest, docházelo k častým střetům s chodci. Postupně proto docházelo k zákazům jejich používání a sláva drezín začala pohasínat.

Nostalgie starých časů na kolejích. Mašiny najdete ve výtopně

Další pohroma Draise postihla, když byl po politické vraždě německého spisovatele a dramatika Augusta von Kotzebueho sťat v roce 1820 jeho vrah student Karl Ludwig Sand. Draisův konzervativní otec mu jako nejvyšší bádenský soudce odmítl udělit milost, a buršáčtí studenti proto jeho syna všude v Německu pronásledovali. To Draise donutilo emigrovat v roce 1822 do Brazílie, kde se zúčastnil expedice vedené německým přírodovědcem Georgem von Langsdorffem. Domů se vrátil až po pěti letech.

FOTO: Drais a jeho drezína

Drais a jeho drezína - Karl von Drais na svém původním vynálezu v roce 1819 – wikipediaDrais a jeho drezína - Karel Drais – neměli bychom bez něj jízdní kolo, psací stroj ani mlýnek na mas – alespoň ne tak brzy – Epochaplus.czDrais a jeho drezína - Dámy na běhacím stroji – WeltDrais a jeho drezína - Draisúv běhací stroj z roku 1820, vyrobená z třešňového a měkkého dřeva – wikipedie.Drais a jeho drezína - Karl von Drais kolem roku 1820 – wikipedia
Další fotky
Drais a jeho drezína - Německá poštovní známka – sygictravelDrais a jeho drezína - poštovní známka z afrického Gabunu – ebayDrais a jeho drezína - Sídlo Georga Heinricha von Langsdorffa poblíž Rio de Janeira, pro kterého Drais pět let pracoval v Brazílii – wikipediaDrais a jeho drezína - Současný pohled na vesnici, kde během svého pobytu Drais vynalezl drezínu. Na snímku kopec Kočičí hrb. – wikipediaDrais a jeho drezína - Hrob Karla Draise – wikipediaDrais a jeho drezína - 1 – Vedení stroje – youtubeDrais a jeho drezína - 2 – Vedení stroje – youtube.Drais a jeho drezína - 3 – Příprava řídítek – youtube.Drais a jeho drezína - 4 – Nasedání – youtube.Drais a jeho drezína - 5 – Jízda – youtube.Drais a jeho drezína - 6 – Ovládání brzdy provázkem – youtube.Drais a jeho drezína - 7 – Ovládání brzdy provázkem – youtube.Drais a jeho drezína - 8 – Ovládání brzdy provázkem – youtube.Drais a jeho drezína - 9 – Svačina (špek a chleba) – youtube.Drais a jeho drezína - 10 -Svačina – youtube.Drais a jeho drezína - 11 – Svačina – youtube.Drais a jeho drezína - 12 – Namazání kluzných součástí kůží od špeku – youtube.Drais a jeho drezína - 13 – Jízda pokračuje – youtube.

V roce 1839 se přestěhoval do vesnice v pohoří Odenwald, kde pobýval až do roku 1845. Během tohoto pobytu vynalezl železniční drezínu. Nakonec se vrátil do svého rodného města. Revoluci v roce 1848 přivítal, vzdal se baronského titulu, přestal se psát s „von“ a přijal jméno „občan Karl Drais“, čímž vyjádřil poctu Francouzské revoluci. Zemřel ve svém rodném městě Karlsruhe 10. prosince 1851 zcela bez prostředků, neboť Prusové mu po potlačení revoluce v Bádensku v roce 1849 zastavili vyplácení penze s odůvodněním, že tyto peníze jsou třeba na splácení „nákladů revoluce“. Po kolejích se však drezíny prohánějí dodnes.

 

 

Dnes, 17:30
Zamilovanost a láska. To jsou pojmy, které neznají hodnocení, soud. Říká se, že láska je...
Dnes, 16:00
Bojíte se rádi? Zbytečná otázka, že? Příjemné mrazení v zádech, pokud sedíte v kině, nebo...
Dnes, 14:00
Komerční článek
Představte společnost Nordic Telecom… Jsme silná česká společnost a naší ambicí je přinést změnu do...
Dnes, 14:00
Válka v Koreji začala 25. června 1950 a její následky v podobě severokorejského totalitního režimu...
Dnes, 13:26
Ročník číslo 5, 72 týmů v 6 věkových kategoriích od 8 do 13 let, 188...
Dnes, 12:32
Zaměstnavatelé ve všech třech regionech (Praha, Čechy, Morava) očekávají ve třetím čtvrtletí (červenec, srpen, září)...
Dnes, 12:27
Dobrou zprávou je, že enormní zdražování hypoték tak, jak bylo před pár lety predikováno, se...
Dnes, 12:14
Vyšetřovatelé z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) dnes ráno obsadili budovu Krajského úřadu Středočeského...
Dnes, 11:30
Příslušníci královských rodin to mají někdy komplikované a bez ohledu na konkrétní rodinné vazby stejně...
Dnes, 10:00
Rodiny s dětmi v kočárku hledají obvykle trasy výletů obtížně. Máme hned dvě místa, která...
Dnes, 09:03
Pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra interpelovala při jednání zastupitelstva hlavního města ve věci rušení...
Reklama