Jízda autem jen rychlostí koně, taková byla první pravidla silničního provozu

Dnes si dokážeme jen těžko představit, že bychom ve městech jezdili auty jen rychlostí koně, popř. že bychom nesměli ani na ulici zaparkovat. Jakými dalšími pravidly se ale museli řídit řidiči před sto dvaceti lety?

Pravidla silničního provozu doznala za sto či sto dvacet let mnoha změn. V některých změnách je obtížné se orientovat, jiné zůstaly po celou dobu takřka nezměněny. Jak se ale jezdilo v ulicích měst ještě před první světovou válkou? Bylo auto skutečně takovou výhodou?

První právní normy

Odpověď je prostá, určitě bylo. Pravidla, která byla zavedena nám sice z dnešního pohledu mohou připadat komická, nicméně tehdy nebyl na silnicích prakticky žádný provoz, a tak se i k pravidlům přistupovalo odlišně.

Do Vídně jako dnes do Austrálie. Prvním byl Präsident

Místodržitelské nařízení z 29. ledna 1900 bylo dalším krokem v rozvoji pravidel silniční dopravy. Navazovalo na novelizovaný řád silniční policie z roku 1866 a vyhlášku o jízdě silničními parostroji z roku 1875.

Nařízení mimo jiné stanovovalo podmínky, za nichž mohou motorová vozidla vyjet na veřejnou silnici, základní konstrukční a identifikační zásady a i jednoduchá pravidla bezpečného řízení a jízdy.

Ferdinand Porsche již před 100 lety projektoval elektrovozy. Tehdy ale nemohl konkurovat motorům benzínovým

Malá rychlost, parkování zakázáno

Nařízení stanovovalo například: „Řidič nesmí vozu automobilního (kola motorového) opustiti, pokud stroje nezarazil a brzdy nepřitáhl a také potom nesmí jej nechati státi na ulici, není-li to nezbytně nutno. Rychlost jízdy nesmí býti v uzavřených osadách větší, než kolik obnáší rychlost koně v čerstvém klusu. Vně osad uzavřených může býti rychlost jízdy o něco zvětšena, pouze však na rovných, širokých a málo oživených silnicích po rovině.“

Uveďme ještě, že rychlost koně v čerstvém klusu odpovídá zhruba rychlosti 18 km/h, což si dnes dokážeme jen stěží představit. I to však byly počátky automobilového věku, který přerostl až do rozměrů dnešní doby.

Medaile Za hrdinství pro vrchního strážmistra četnictva Karla Kněze

Zakázané státní na silnicích, není-li to nezbytně nutné, dnes vlastně také máme. Města pomalu přijímají opatření a rozšiřují parkovací zóny ve svých centrech, současně s tím vidíme neustále se zvětšující nárůst silniční dopravy a tak představa, že si třeba v Praze na „Václaváku“ zaparkujete auto jen tak, je dnes stejně nereálná jako před sto lety.

Dnes, 16:00
Životní osudy novináře, spisovatele a politického pracovníka André Simona jsou vlastně jedním velkým paradoxem. Komunista...
Dnes, 14:00
Sinavá bledost, ostře řezaná tvář a stejně řezavá, chladná zdvořilost. Mrazivý stisk ruky, nadlidská fyzická...
Dnes, 13:38
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Dnes, 13:38
V současné době se, vinou koronakrize, množí případy, kdy lidé postupně přicházejí o práci a...
Dnes, 12:58
Dnes si připomínáme výročí operace Anthropoid, která měla za cíl zlikvidovat zastupujícího říšského protektora Reinharda...
Dnes, 11:45
Vědci spouští mezinárodní studii o covid-19, zapojí se 110 zemí ze šesti kontinentů včetně odborníků...
Dnes, 11:05
Přibližně v průběhu loňského roku započala kulminace již po nějakou dobu vědci zaznamenávaného tzv. slunečního...
Dnes, 10:11
Pokoušeli se desinfikovat zevnitř nebo jen rozháněli nudu v karanténě. Tak či tak, téměř 18 procent...
Dnes, 08:21
Pokud se Elišky někdo zeptal na její věk, odpovídala: "Začínám století." Zároveň také ráda dodávala,...
Včera, 16:38
Zbyly nám oči pro pláč a smysl pro humor. Vybrali jsme pro vás ukázku z...
Včera, 16:00
Dovolená v zahraničí letos zřejmě vyjde málokomu. To není škodolibost, nýbrž konstatování holého faktu. Netřeba...
Reklama