mapa regionů
zavřít mapu

Kolony a ucpání centra Bíliny zná každý, kdo cestuje ve směru z Karlových Varů na Ústí nad Labem po mezinárodním tahu I/13. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se shodlo s městem, že řešením je tunel.
Řešením současného nevyhovujícího stavu je 1300 metrů dlouhý tunel pod městem. Začátkem listopadu se na tom shodlo ŘSD, vedení města i dopravní policie. Navrhovaná trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod velkou částí centra Bíliny. „Tímto řešením by cena stavby stála přibližně 3,5 miliardy korun,“ uvedl ředitel ŘSD Správy Chomutov Martin Vidimský.
Podle zástupce generálního ředitelství ŘSD ČR Michala Vrabce má současná varianta šanci na schválení Centrální komisí Ministerstva dopravy. Po jejím kladném stanovisku by se projekt podrobil procesu vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a pokud by i tady získal kladné vyjádření, mohlo by se začít stavět.
Mezi tratí a silnicí
Navržený tunel vede přibližně od železniční stanice v Bílině před areál lázní Kyselka. Zahlouben by měl být 20 metrů pod zemí. Koridor tunelu je vymezen železniční tratí a stávajícím silničním tahem I/13. „V rámci studie musíme ještě dořešit napojení nové trasy na silnici I/13. Otevřenou otázkou také zůstává možnost čtyřpruhového uspořádání tunelu,“ uvedl projektant Milan Koloušek ze společnosti Valbek, spol. s r.o., který studii na jednání představil. Z hlediska ražby tunelu jsou geologické poměry převážně příznivé. Výjimkou je počáteční část trasy tunelu u Kyselky a u vlakového nádraží.
Město Bílina je podle starostky Zuzany Schwarz Bařtipánová připravené pomoci s majetkoprávním vypořádáním pozemků potřebných pro tunel. „Pro nás je tato stavba zcela prioritní. Současný stav ve městě je neudržitelný. Denně nám městem projede 20 tisíc aut, převážně tranzitních,“ řekla Bařtipánová.
Mezinárodní silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová. Dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je logicky nejkritičtějším místem celé silnice I/13.
Řešení dopravní situace v Bílině je veřejné téma číslo jedna. Vedení města a chomutovské Správy ŘSD se proto dohodlo na veřejném projednání aktuální studie tunelové varianty. Za přítomnosti projektanta a dalších odborníků se uskutečnilo 2. prosince v sídle městského úřadu.