9℃
Dnes je 13. říjen , svátek má Renáta

Když se z války vytratí rytířství. Německé letecké eso Sověti mučili a odsoudili do gulagu

Další fotky

Válečná bilance Ericha Alfreda „Bubiho“ Hartmanna je opravdu impozantní. Za druhé světové války absolvoval 1404 bojových letů, svedl 825 vzdušných soubojů, sestřelil 352 nepřátelských letadel, z toho 345 sovětských, a šťastně 14x nouzově přistál. Přátelé mu říkali „Blonďatý rytíř“, nepřátelé „Černý ďábel“.

Reklama

Hartmann se sice narodil 19. dubna 1922 ve Weissachu u Stuttgartu v Německu, ale většinu svého dětství prožil na Dálném východě, protože jeho otec pracoval v Číně jako lékař. Do Německa se vrátil v roce 1928. Později se, jako mnoho jiných mladých lidí, zapojil do výcvikového programu letů s kluzáky (větroni), na které ve čtrnácti letech získal pilotní průkaz. Tento program probíhal pod záštitou Hitlerjugend a byl především určen pro možné budoucí piloty Luftwaffe. Letecký průkaz na letadla Hartmann získal v roce 1939 a koncem roku 1940 se jako dobrovolník začal vzdělávat ve škole pro důstojníky zvané „Luftkriegsschule II.“

Fenomenální sovětský pilot sestřelil za války 62 Němců a 4 Američany. V Koreji se však musel krotit

Ve dvaceti letech byl povýšen do hodnosti poručíka. „Bubi“, jak se mu říkalo pro jeho mladistvý vzhled, první nepřátelské letadlo (Iljušin Il-2) sestřelil ve svých dvaceti letech 7. 11. 1942. Bojoval na východní frontě (Kavkazské fronta, Kurský oblouk) s letadlem Messerschmitt Bf-109, a to od začátku až do konce války. V srpnu 1943, tedy za necelý rok, dosáhl svého 50. vítězství. Po svém 90. vítězství byl donucen přistát s poškozeným strojem a hrozilo mu zajetí, ale proklouzl a přes frontovou linii se vrátil ke svému útvaru. V březnu 1944 už měl na kontě 202 sestřelů sovětských letadel. Nešlo o žádnou propagandu nebo chybu v počtech. Jeho sestřely byly pečlivě sledovány a dvoj- i trojnásobně potvrzovány. Jeho letadlo bylo snadné rozeznat podle toho, že mělo kužel vrtule nabarvený černě a mnozí sovětští letci se zdráhali pustit s ním do leteckého souboje, když díky tomu zjistili, o koho jde.

V krvi měl létání a v hlavě mozkový nádor. A na svědomí tisíce obětí

Svého 300. vítězství Hartmann dosáhl 24. srpna, když toho dne sestřelil 11 letadel. Po dosažení tohoto milníku mu další bojové lety zakázal sám Hermann Göring, který se obával špatného vlivu na německou morálku, kdyby byl oslavovaný hrdina zahynul. Ale Hartmann dosáhl toho, že se mohl na frontu vrátit. Za získání více než 300 sestřelů mu byly, jako jednomu z celkem 27 německých vojáků, uděleny k jeho Rytířskému kříži, kterým byl vyznamenán 29. 10. 1943, tzv. diamanty, nejvyšší možný stupeň tohoto vyznamenání. Odměnou k „diamantům“ byla desetidenní dovolená a Hartmann se při této příležitosti v září 1944 oženil se svou dlouholetou láskou z mládí Ursulou „Usch“ Paetschovou. V průběhu jediného roku – 1944 – zaznamenal 172 vítězství, což je dodnes nepřekonaný rekord. V červnu tohoto roku také sestřelil jedno americké letadlo „P-51 Mustang“ nad Rumunskem, přičemž starší zdroje mu připisují v tomto období sestřely čtyř mustangů. Příští měsíc ho ale jiné Mustangy pronásledovaly tak dlouho, až mu začalo docházet palivo a musel nouzově přistát.

Guernica dodnes varuje. Slavný obraz ale podle ní nevznikl

Na začátku roku 1945 byl Hartmann vyzván, aby se připojil k jednotkám používajícím nový proudový letoun Messerschmitt Me 262. Nabídku však odmítl, protože chtěl zůstat u své jednotky. Během dopoledne 8. 5. 1945 sestřelil v souboji nad Brnem svůj 352. letoun. Toto vítězství je některými vojenskými historiky považováno za poslední německé letecké vítězství druhé světové války. Spíše byl ale předposlední, protože dalšího sestřelu dosáhl později během tohoto dne jiný pilot Me 262 z JG 7 nad Krušnými horami.

Od kluzáků po první proudový letoun. Dlouhá cesta messerschmittů i jejich konstruktéra

Po podepsání kapitulace se Hartmannova jednotka po pochodu směrem na Strakonice vzdala americké 90. pěší divizi a Američané Hartmanna i celou jeho jednotku s piloty i pozemním personálem předali podle dohod z Jalty Sovětům. Ti se ho snažili přesvědčit, aby s nimi spolupracoval, konkrétně aby v zajetí sledoval a donášel na své spolubojovníky. To odmítl a byl za to potrestán desetidenní samotkou v bunkru o rozměrech 120 x 270 x 180 cm, spal na betonové podlaze a dostával jen vodu a chléb. Rusové u něj nepochodili ani s „vymýváním mozku“ a s nabídkou vysokého postu v nově budovaném letectvu východního Německa, ani s jinou formou nátlaku.

Lockheed uplácel, ale jeho Starfighter získal rychlostní rekord a obdivujeme ho dodnes

Nakonec byl odsouzen na 25 let zostřených nucených prací, ale odmítl pracovat. Po deseti letech a pobytu ve dvou gulazích byl koncem roku 1955 v rámci posledního transportu německých zajatců navrácen do Spolkové republiky Německo. Tam se stal důstojníkem v nově budované „Luftwaffe“ a byl jmenován velitelem první západoněmecké jednotky proudových letadel, která byla zprvu vybavena letadly „Canadair Sabre“ a později „Lockheed F-104 Starfighter“. Několikrát také byl poslán do USA na seznámení s americkou leteckou technikou.

FOTO: Erich Hartmann

Erich Hartmann - Erich Hartmann (1922 – 1993) – wikipedieErich Hartmann - Messerschmitt_Bf_109E_at_Thunder_Over_MichiganErich Hartmann - Hartmann (vpravo), v roce 1972 jako konzultant během výstavby na letišti v Curychu . – wikipediaErich Hartmann - 220px-Me_109E-4Trop_JG27_off_North_African_coast_1941Erich Hartmann - Messerschmitt Bf-109 v Hartmannově barevném schématu (černý kužel vrtule) – wikipedia
Další fotky
Erich Hartmann - Původní F-104 G západoněmecké Luftwaffe – wikipedieErich Hartmann - P-51 Mustang – comons.wikimediaErich Hartmann - Německý proudový stíhač Messerschmiott Me-262 – comons.wikimediaErich Hartmann - Matka repatriovaného syna ze sovětského zajetí děkuje Konrádovi Adenaurovi za vyjednání návratu (1955) – wikipediaErich Hartmann - Letoun Canadian Sabre v Hartmannově barevném schématu – Muzeum vojenské historie Bundeswehru – wikipediaErich Hartmann - Jedno z vylepšeních, které provedli západoněmečtí odborníci , které mělo za následek zvýšení váhy-Kanón M61 v F-104G -wikipedieaErich Hartmann - Iljušin Il-2 – první letadlo, které Erich Hartman sestřelil na východní frontě – wikipedie

Letouny F-104 považoval zásadně za nevhodný a nebezpečný stroj a důrazně byl proti jeho nákupu pro Luftwaffe. A následující události, kdy došlo k 269 haváriím a ztrátě 116 německých pilotů, tento jeho názor potvrdily, a později byla Lockheedu prokázána i korupce. Hartmann si touto otevřenou kritikou velmi uškodil a byl v roce 1970 poslán do předčasného důchodu. V letech 1971-74 pracoval jako letový instruktor na letišti blízko Bonnu. A zemřel 20. září 1993 ve věku 71 let ve Weil im Schönbuch. Více než tři roky po jeho smrti, byl Hartmannův případ přezkoumán hlavním vojenským žalobcem Ruské federace v Moskvě a po pádu Sovětského svazu byl podle ruských zákonů zproštěn všech dřívějších obvinění vznesených proti němu s tím, že byl obviněn neprávem.

 

Dnes, 17:30
Odsouzení dvou italských přistěhovalců k smrti vyvolalo obrovskou vlnu nevole a protesty mnoha světových osobností....
Dnes, 16:00
Na ulici dosud čpí česnekový zápach spáleného tritolu. Převrácené tramvaje, sudy naplněné vším možným, prkna,...
Dnes, 14:00
Jeho osud je odrazem ranně feudálních bojů o vládu v zemi, v Anglii stejně jako u nás,...
Dnes, 11:30
Počtvrté nahlížím do abecedně řazeného Malého domácího lexikonu z roku 1980. I dnes vybírám namátkou několik...
Dnes, 10:00
Tento zásadní dokument vydal císař 13. října 1781 a vedle dosud jediného možného vyznání ve své zemi,...
Dnes, 08:00
Není snad televizního diváka, který alespoň koutkem oka někdy nezaregistroval detektivní seriál Columbo. Sympatická postava...
Včera, 17:30
Po ukončení první křížové výpravy 30. června 1420 se většina husitských vojsk z Prahy vrátila...
Včera, 16:00
Planeta je plná všemožných roztodivných zvířat a živočichů, od mikroskopických "housenek" až po africké šelmy....
Včera, 11:30
Francouzský malíř a vědec Louis Daguerre ve třicátých letech 19. století vyvinul první prakticky použitelnou...
Včera, 10:00
V roce 1810 se korunní princ Ludvík I. Bavorský  (1786 - 1868) ženil s Terezou Sasko-Hildeburgskou a ze...
Reklama