Poslat dítě do školy s jistotou, že tam v pořádku dorazí a nic ho cestou neohrozí. Samozřejmost? Ne tak docela. Protože stále více rodičů vozí potomky za vzděláním autem, před základními školami to leckdy vypadá jako ve špičce na magistrále.
Klubu přátel ZŠ Hanspaulka došla trpělivost a inicioval pilotní projekt Školní ulice. Od 13. září do 8. října je tady proto mezi 7.30 a 8.00 hodinou omezen vjezd všem motorovým vozidlům do ulice Na Čihadle v úseku mezi křížením s ulicemi Finkovská a Na Hanspaulce.
„Se stížnostmi na stále intenzivnější ranní provoz u školy, situace mezi chodci a auty, nedýchatelný vzduch, se na nás a školu rodiče obraceli čím dál častěji,“ vysvětlila Martina Galušková z Klubu přátel ZŠ Hanspaulka.
Že je situace opravdu nevhodná a nebezpečná nakonec potvrdilo i místní šetření radničního odboru dopravy. A právě pilotní testování má za cíl ověřit, jestli opatření situaci prospělo nebo zda je ho nutné upravit, případně však může přinést i ten výsledek, že omezení pro auta bude zrušeno.
„Připravili jsme doprovodnou kampaň a materiály, které rodičům poradí, jak jinak dopravu do školy pojmout. Pevně věřím, že se podaří i snížit počet dětí, které jsou dováženy těsně ke škole autem,“ doplnila Galušková.
A jak reálně úprava dopravního režimu vypadá? Třicet minut před začátkem školního vyučování do ulice před školou nesmí vjíždět žádná motorová vozidla. Řidiče na to upozorňují jak dopravní značky, tak i dopravní kužely. Na místě navíc hlídkují strážníci městské policie.
Inspirace ze zahraniční i z domova
Je třeba přiznat, že Praha 6 respektive školní klub z Hanspaulky není autorem nápadu, nechal se inspirovat v zahraničí. Protože projekt Školní ulice už funguje řadu let například v Bolzanu, Haagu, Velké Británii, Vídni, ale i v Česku. S ohledem na bezpečnost školáků zavedli omezení pro motoristy třeba v Praze 20 nebo v Říčanech.
„Pokud se úprava v ulici Na Čihadle osvědčí, bude přeměněna v trvalé řešení,“ uvedl místostarosta pro dopravu Jiří Lála.
„Děti, především ty malé, se nebudou muset proplétat při příchodu do školy mezi auty a budou ve větším bezpečí. Klub přátel zanechal na projektu hodně času a práce. Projekt podporuje to, aby děti v docházkové vzdálenosti chodily bezpečnými cestami do školy pěšky,“ poznamenala ředitelka školy Marie Pojerová.
Projekt by měl ale také rodiče dětí upozornit na to, že pokud musejí dovážet potomky do školy autem, mohou zaparkovat jinde než v bezprostředním okolí školy. Co se konkrétně Hanspaulky týče, je možné auto zanechat například třeba v ulici Na Hanspaulce, kde jsou parkovací místa K+R.
Obavy o břevnovské školáky
Podobné omezení by ale jistě přivítali i rodiče dětí, které docházejí do dalších šestkových základních škol, i tam totiž řeší každodenní nebezpečné situace. Přímo proti sobě například sídlí dvě školy v Břevnově – Základní škola Marjánka a Základní škola Pod Marjánkou. Zatímco první jmenovaná začíná vyučování standardně v osm hodin, protější jazykovka Pod Marjánkou má zvonění na první hodinu posunuto až na 8.15 hodin. V opačném případě by nejspíš doprava v ulici Pod Marjánkou zcela zkolabovala.
I tak zde ale dennodenně dochází k situacím, ze kterých by dopravním expertům, ale třeba i záchranářům přecházel zrak. I když na přechodu sem tam dohlíží na bezpečnost školáků městský strážník a před rokem prošlo bezprostřední okolí spodní školy stavebními úpravami tak, aby děti byly ve větším bezpečí, nic nepomáhá.
V relativním bezpečí jsou děti, které do školy doprovázejí rodiče, ty které přicházejí samotné, však musejí být neustále ve střehu. Auta rodičů, kteří přivážejí školáky před budovu, totiž často parkují na chodníku a děti se najíždějícím vozům vyhýbají buď po silnici, nebo po chodníku. Pořád ale v bezprostřední blízkosti aut.
Možná i ulice Pod Marjánkou, respektive děti a rodiče, se ale změny dočkají. Po vyhodnocení pilotního projektu ve škole na Hanspaulce by se totiž mohl projekt školní ulice rozšířit i do dalších škol.
Zdroj: vlastní zdroj