Čtvereček sem, čtvereček tam, i tak by se dala s nadhledem charakterizovat hra tetris. Problém s tím kam zařadit různé tvary kostiček tak, aby zmizel celý řádek řeší lidé už 37 let. Psal se tenkrát 6. červen 1984 a ruský programátor Alexej Pažitov z moskevské Akademie věd přišel s jednoduchou počítačovou hrou. Jejím cílem bylo uspořádat padající kostičkové tvary do souvislých bloků a za neustálého mizení plných řad dosáhnout co nejlepšího skóre.
Proč Tetris?
Hru Pažitov pojmenoval podle řeckého slova „tetraů“ (čtyři) – každý padající dílek se skládá ze čtyř kostek, a „tennis“, což byla autorova oblíbená hra. Mladý programátor však s právy ke hře nijak nedisponoval, ta vlastnil stát, který je však neuměl obchodně využít, přitom o hru byl zájem obrovský. Hra se pak začala šířit rychlostí blesku a to i do západního světa. Nejprve si jí všimli v Maďarsku, pak v Británii a v roce 1986 dokonce vyšla v USA.
Režim se poučil
Od roku 1988 pak začala sovětská vláda prodávat práva na hru prostřednictvím společnosti Elektronorgtechnica. Práva na tetris koupily společnosti Atari a Nintendo. Díky nim se hra dostala k „obyčejným“ lidem a získala masivní charakter. Stala se tak jednou z nejúspěšnějších her všech dob.
Hudební stránka
Zvláštní kapitolu hry tvoří hudební doprovod. Nejstarší verze tetrisu žádnou hudbu neměly, verze pro Nintendo už ale obsahovaly dvě vlastní skladby a skladbu z Louskáčka od Petra Iljiče Čajkovského. Verze pro Nintendo Game Boy obsahuje tři hudební skladby a jednu vlastní.
Tetris se do dnešních dnů dočkal nespočtu provedení a variant pro nejrůznější herní konzole a zůstává tak legendou na poli počítačových her.
Zdroj: HAGARA, Ladislav. Tetris slaví 35 let [online]. ABClinuxu.cz, 2019-06-05