mapa regionů
zavřít mapu

Tisícihlavá obec Chotyně, vstupní brána na hrad Grabštejn, se bouří. Nechce přijít o svoji starou železniční zastávku. Díky sociálním sítím už ale nejde jen o místní věc. A do věci se vložil i hejtman a kraj.
Stanice Chotyně na neelektrizované trati 089 byla otevřena v prosinci 1859 saskou společností Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (Společnost žitavsko-liberecké dráhy, ZRE) v rámci budování železničního spojení z Liberce, kam železnici přivedla téhož roku společnost Jihoseveroněmecká spojovací dráha (SNDVB) z Pardubic a Turnova do Žitavy. Stanice zde vznikla dle typizovaného stavebního vzoru.
Po roce 1918 pak správu přebraly Československé státní dráhy.
Obec se nyní snaží, aby dnes nevyužívané nádraží získalo nové využití. Vlastně se o to snaží už deset let. To ale podle železničářů není možné, protože budova je součástí provozované dopravní cesty. V plánech železničářů je odbourání zděné části zastávky a obnova dřevěné části. K tomu má dojít někdy v září.
„Protože ji nemůžeme vlastnit, požádáme o pronájem, alespoň na 20 let. Budovu nádraží opravíme tak, že zůstane zachována původní otevřená čekárna a zbytek od trati uzavřeme a vybudujeme zde základnu pro skauty. Na opravu bychom použili část peněz, které má SŽDC určené na rekonstrukci nebo demolici. Nám by stačila ani ne polovina a byl by zde krásný opravený objekt s využitím a dokonce ve vlastnictví SŽDC,“ nastínila starostka Jana Mlejnecká představy obce.
„Nádraží je opuštěné od poloviny 90. let 20. století. I když od té doby jenom chátrá, je to stále krásný objekt a dá se využít. To, že mě napadli skauti na využití, má také svoje opodstatnění – pod střechou je pěkný prostor, kde se dá udělat velká noclehárna, skauti nepotřebují kdovíjaké zázemí.“
Obec je společně s krajem odhodlána požádat zápis nádraží do seznamu chráněných památek. „Ano, požádáme, pokud je to zatím jediná cesta – strašně dlouhá s nejistým koncem a je zde další otázka – kdo potom opraví chráněnou památku? Ale já budu dál hledat rozumné řešení. Proč státní podnik nemůže normálně fungovat? Proč obec není rovnocenný partner státu? Budu přemýšlet dál, naše nádraží za to stojí,“ uvedla Jana Mlejnecká.
Chotyně je dnes známa hlavně díky hradu Grabštejn, dříve tu ale byly díky objevu léčivých železitých pramenů zřízeny nevelké lázně Wartburg, kde se léčilo revma, dna
a chudokrevnost. Tyto lázně však po druhé světové válce zbourali.
V červenci 1945 došlo v Chotyni k výbuchu muničního skladu, který si vyžádal patnáct lidských životů, mezi nimi osmi českých vojáků.
Chotyně byla dlouhou dobu částí Hrádku nad Nisou, odtrhla se od něj po roce 1989.
V srpnu roku 2010 obec zasáhly (spolu s dalšími okolními obcemi) ničivé bleskové povodně, které způsobily obrovské škody.
Zdroj: Chotyňáček, 1/2020