Luxusní jídelní vůz, kde se psaly dějiny. Vagón z Compiègne

Důstojník v černé uniformě, s páskou přes oko, které mu už nikdo nevrátí, bedlivě pozoruje četu vojáků, která plní jeho rozkazy. Nejde při nich o život, proto jsou prováděny s rozmyslem a pečlivě. Tritolové nálože jsou rozmístěny jako podle příručky, a několik kanystrů s drahocenným benzínem bude také brzy obětováno. Zde je naštěstí na podobnou akci klid i čas. Už dávno si odvykl ničemu se nedivit. Tak jako nyní, na tomto seřaďovacím nádraží. Desítky prostřílených lokomotiv, snadné terče amerických kotlářů. Nemá smysl je opravovat, stejně by nedojely ke svému cíli. Rusové se blíží k Odře a americké tanky už je skoro slyšet.

Tak nějak se možná celá scéna odehrála. Zde, v Durynsku, u obce Crawinkel, kde byly rozsáhlé železniční tunely, s opravářskými dílnami. Tím vagonem určeným ke zničení, byl luxusní jídelní vůz, vyrobený ve Francii, v roce 1914. V roce 1918 se stal štábním vagonem francouzského maršála Ferdinanda Foche. Nový stát, s názvem Československo, ještě pobýval na novorozeneckém oddělení, když se v tomto vagonu odehrál pro Německo potupný akt podepsání příměří, s vítěznými mocnostmi Dohody. Francouzská a britská generalita, za Německo politici, zplnomocnění novou německou vládou. Podpis císaře Viléma na abdikační listině byl ještě mokrý a maršál Paul von Hindenburg, do té doby pravá ruka císaře, se tohoto ponížení nezúčastnil. Příměří bylo podepsáno 11. 11. 1918.

Chcípali v zákopech a jejich rodiny doma hlady. První světová válka očima libockého faráře

Být poraženým ve válce je vždy ponižující. Možná, že v tomto případě to bylo zmírněno tím, že příměří podepisoval také civilista, člověk, kterému poražené Německo příliš k srdci nepřirostlo. Horší bylo to, co přišlo potom. Přesněji řečeno, co přišlo v následujících letech. Trest by měl být úměrný provinění, a co si budeme povídat, máslo na hlavě měly i vítězné mocnosti. Zde to s potrestáním Německa přehnaly. Versailleská smlouva už byla za hranou. Tehdy, v roce 1919, to však nikomu nepřipadalo. Nepřiměřenost trestu nevede k nápravě. Vede jen k pocitu křivdy a k touze po pomstě.

Když demokracie selže, aneb jak se Hitler stal německým kancléřem a zrodil se Führer. Zcela legálně

Ve vagonu bylo podepsáno příměří, nikoliv kapitulace. K tomu došlo až o dva roky později a jinde. Příměří, které se protáhlo na dvacet let. Vidět nepřítele na kolenou je jistě povznášející pocit a vítězové mu podlehli. Není divu, za prvé všichni ještě měli v paměti ty statisíce mrtvých. Státník však umí hledět za horizont. Tehdy u podpisů však neseděl žádný. Porazit nepřítele budiž, který voják by z vítězství neměl radost. Kopat však do ležícího se může nevyplatit a zde se to naplnilo měrou vrchovatou.

Tak skončilo Prusko. Jeho poslední císař Vilém II. měl být souzen jako válečný zločinec

Každý chvilku tahá pilku, říká přísloví, a zde se to vyplnilo beze zbytku. Němečtí generálové, kteří srazili Francii na kolena, by zřejmě na nic takového nepřišli. Jejich vrchním velitelem však byl bývalý desátník. Pomstychtivý, fanatický poddůstojník první světové války, jménem Hitler. Jeho pocit bezmocného vzteku, který v něm už dvacet let hlodal, se konečně dočkal naplnění. Třeba mu to poradil jeho kulhavý ministr propagandy, který měl dostatečný smysl pro symboliku. Vagon, kde se odehrálo podepsání prvního příměří, měl posloužit znovu. Byl přistaven na původní místo. Tentokrát se však role vyměnily. Na příkaz Hitlera byl potom tento vagon odvezen a vystaven v Berlíně, jako důkaz toho, že ponížení Německa bylo odčiněno.

FOTO: Vagón z Compiègne

Vagón z Compiègne - podepsání příměří 11.11.1918Vagón z Compiègne - 11.11.1918 (1)Vagón z Compiègne - podepsání příměří 11.11. 1940, fotografieVagón z Compiègne - 22.6.1940Vagón z Compiègne - hitler
Další fotky
Vagón z Compiègne - pamětní deska v obci Crawinkel

Německý válečný stroj se však zadrhl, a to bylo také příčinou zániku jídelního železničního vozu z Compiègne. I když Hitler na konci války již ztrácel smysl pro realitu, zde si zachoval jasnou hlavu. Nikdy by nepřipustil, aby se historie opakovala potřetí. Zřejmě projevil obavy, jeho věrný Heinrich vydal rozkaz černým uniformám a osudový vagon zmizel definitivně ze světa. Na výsledku války to však nezměnilo pranic. Němečtí generálové se opět podepsali. Tentokrát to však nebylo už příměří, ale bezpodmínečná kapitulace.

 

Včera, 16:05
Prezident České lékařské komory Milan Kubek se ostře ohradil proti nátlaku a šikaně, které vystavila...
Včera, 16:00
Puma americká, panter, je po jaguárovi druhou největší žijící kočkovitou šelmou Ameriky, čtvrtou největší kočkou...
Včera, 14:00
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Včera, 14:00
Konkrétně do dějin Kanady a Dalekého severu předminulého století. Byly to opravdu průkopnické časy, které...
Včera, 11:30
Máte pocit, že jste se vrátili v čase. Zapomenete na potemnělý sál a zaplacené vstupné....
Policie_ilustrační foto
Včera, 10:00
V současné době se velmi rozšířil nový typ internetového podvodu, který může přijít běžného facebookového...
Včera, 08:57
Stávající ministr zahraničí Tomáš Petříček a dva jeho předchůdci Lubomír Zaorálek a Karel Schwarzenberg napsali...
Včera, 08:21
I když Češi začali chovat králíky až od 19. století, před padesáti lety byste našli...
28.5.2020
Po postoupení Sudet Německu se celé rodiny ocitly v dosti prekérní situaci. Obyvatelstvo bylo evakuováno...
28.5.2020
V naší zemi snad není nikdo, kdo by neznal obrázky Josefa Lady, které se staly...
28.5.2020
Nejdříve by bylo dobré, osvěžit si trochu školní znalosti zeměpisu. Austrálie, nejmenší a nejosamělejší světadíl...
Reklama