Nejstarší motorka jezdila na páru, před 136 lety pak vyjela do ulic první benzinová

29.8.2021
Jaroslav Svoboda

Abychom uvedli věci na pravou míru, 29. srpna 1885 vyrobili Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach první motocykl poháněný benzinem, resp. petrolejem. Toto datum se tak většinou uvádí jako vznik moderních jednostopých vozidel, tedy motorek. Ovšem, málo se ví, že vlastně první motorka byla sestavena už v roce 1869, ta však byla poháněna párou. Společnost tehdy vnímala nové vynálezy jako „pekelné stroje“ a zpočátku chvíli trvalo, než se našli nadšenci, kteří se jim chtěli věnovat. I samotný Daimler nevnímal „svůj“ motocykl jako něco převratného a dál jej nijak nerozvíjel, potřeboval pouze vyzkoušet svůj nový motor a tak první motorka vznikla vlastně omylem.

Před třiceti lety se Škoda stala součástí koncernu VW, nejednalo se však o první vlastnické změny

Ovšem, Daimler položil solidní stavební kámen, můžeme říci novému oboru, a rozvoj motorových dvoukolem se od té doby velmi zrychlil. Jejich sériovou výrobu pak zahájila německá firma Hildebrand & Wolfmüller v roce 1894.

První v Čechách

O první motocykl v Čechách se zasloužil Václav Klement, původním povoláním knihkupec, a Václav Laurin, který byl mechanikem. Oba společníci založili 17. prosince 1895 svou továrničku na výrobu jízdních kol v Mladé Boleslavi, aby o čtyři roky později, tedy v roce 1899, vyrobili i první tuzemský motocykl. Se svým strojem zn. Slavia se tak stali vlastně prvními výrobci tohoto druhu dopravního prostředku v Rakousko-Uhersku.

Další rozvoj motocyklové výroby, především toho civilního charakteru, ale zastavila první světová válka. Velmi důležitou roli už ale hrály motorky ve druhé světové válce, kdy si můžeme pamatovat z dobových fotografií a filmů, jak zejména německá armáda při strategii bleskové války s rychle pohyblivými jednotkami motocykly, zejména tzv. „sajdkáry“, využívala. Civilní výroba však byla obnovena opět až po jejím skončení.

Historie Tatry nejsou jen náklaďáky, ale i jedno světové prvenství

Československo bývalo i po válce motorkářskou velmocí, kromě toho, že se u nás na brněnském okruhu jezdil seriál Velkých cen, tak své jméno ve světě měla i značka Jawa. Bohužel, stejně jako další firmy, doplatila i Jawa na „divoký západ“ porevolučních dob po roce 1989.

Dnešní motorky už jsou opravdu o něčem jiném, trendem začínají být elektricky poháněné stroje, zejména ve velkých evropských městech, která jsou stále více „ucpána“ celodenními kolonami. Budoucnost motorek i různých dalších strojů, jako například koloběžek, tak vypadá stále slibně.

Zdroj: Historie Českých zemí, encyklopedia edice LN



Nepřehlédněte