Z Mladé Boleslavi do Prahy za 47 minut, vlaky by po nové trati mohly jezdit do 10 let

Dnes je vlakové spojení Mladé Boleslavi a Nymburka s metropolí zdlouhavé. Cesta do Prahy trvá zhruba dvě hodiny a déle. Blýská se ale na lepší časy. Ministerská komise schválila studii nových tratí, které by lidem mohly cestování vlakem významně zrychlit.

Studii zlepšující železniční spojení mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Libercem schválila Centrální komise ministerstva dopravy. Ta počítá i s modernizací úseků Praha-Vysočany – Všetaty a Lysá nad Labem/Nymburk – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou včetně novostaveb tzv. Všejanské, Bezděčínské a Dalovické spojky.

Modernizací má projít úsek do Bakova nad Jizerou včetně tzv. Dalovické spojky umožňující vedení přímých vlaků od České Lípy a Turnova do Mladé Boleslavi města a přestavba současného mladoboleslavského hlavního nádraží. Souborem těchto opatření bude možné zkrátit jízdní doby z centra Prahy do centra Mladé Boleslavi na 47 minut v souhrnném intervalu 30 minut. Přestože pro spojení Praha – Liberec dochází ke zlepšení pouze v části trasy, je možné na navržené řešení navázat dalšími zlepšeními mezi Mladou Boleslaví a Libercem, pokud se je podaří obhájit zejména z pohledu ekonomické efektivity.

Současná železniční stanice Mladá Boleslav město bude přestavěna do podoby městského železničního terminálu a díky kombinaci úseků nových tratí bude moci být obsluhována přímými vlaky ze všech směrů. Mezi osobní částí stanice a Řepovem bude rozšířeno zázemí pro potřeby obsluhy nákladních vlaků, které nově v elektrické trakci nebudou svým průjezdem zatěžovat vnitřní centrum města. Vlastní průjezd Mladou Boleslaví byl koordinován s návrhem prodloužení tzv. severovýchodní tangetny, dvoukolejná trať je k ulici Ptácká, kde bude současný přejezd nahrazen železničním mostem, vedena bude ve větší části v překryvu pod komunikací.

Z Lysé nad Labem pak bude nová trať pokračovat v parametrech dvoukolejné elektrizované trati přes Milovice a dále tzv. Všejanskou spojkou přes Boží Dar do Čachovic, kde se napojí na stávající trať Nymbruk – Mladá Boleslav. Trať od Nymburka bude do Čachovic elektrizována a dále k Mladé Boleslavi také zdvoukolejněna. Východně od obce Nepřevázka se pak nová trať odkloní a v podobě novostavby tzv. Bezděčínské spojky bude paralelně s dálnicí D10 pokračovat až do stanice Mladá Boleslav město.

„Konečně po 25 letech jednání a 13 studiích se bude připravovat projektová dokumentace. Vidím to nyní reálně, že se kolem roku 2030 dostaneme do Mladé Boleslavi železnicí přes Milovice,“ vítá zprávu poslanec a zastupitel Milovic Milan Pour.

Celý záměr se pak skládá ze dvou částí. Takzvaná Všetatská větev je vymezena odbočkou Skály, kde naváže na již zahájenou optimalizaci úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem, a dále Neratovicemi a Všetaty. V celém úseku je navrhována elektrizace a v úseku odbočka Skály – Neratovice rovněž zdvoukolejnění trati. Samozřejmostí je přestavba železničních stanic a zastávek do podoby odpovídající současným normovým požadavkům, například bezbariérovým řešením nástupišť.

Na trati specifické vysokým potenciálem intenzivní příměstské a vnitroměstské dopravy byly navrženy nové železniční zastávky zlepšující dostupnost železniční dopravy i náhrady zatížených železničních přejezdů mimoúrovňovou alternativou. V úseku se předpokládá souhrnný interval osobních a spěšných vlaků 15 minut.

Podle ministerstva dopravy bylo po mnoha letech prověřování nalezeno technické řešení, které se podařilo z ekonomického pohledu obhájit a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) může pokračovat v investiční přípravě.

Přestože práce na této Studii proveditelnosti byly zahájeny již v roce 2016, mnoho měsíců trvalo hledání takové kombinace technického a provozního řešení, která by na straně jedné  naplňovala požadavky všech zainteresovaných stran a současně přinášela potřebné množství benefitů, aby byla splněna kritéria z hlediska ekonomické efektivity návrhu. Takové řešení se podařilo nalézt až v podobě schválené varianty Deko.

Historik Petr Blažek a architektka Pavla Melková
Včera, 17:05
V historické budově Národního muzea byly prezentovány dvě knihy: Památník Jana Palacha ve Všetatech (autoři...
Včera, 14:11
Dvě ze tří dětí zraněných při srážce vlaku s kamionem na Nymbursku už jsou v domácím...
Včera, 12:07
Rozruch vyvolala zpráva, že se Praha chystá přemalovat všechny prostředky městské dopravy do jednotného stylu....
Včera, 11:11
Již 308 tisíc korun bylo v době naší uzávěrky na transparentním účtě, který byl zřízen...
Včera, 07:11
Kateřina v útlém dětství prodělala závažnou mozkovou obrnu, od té doby se bez neustálé pomoci...
25.2.2020
Na výpadovce na Úvaly (Českobrodská – Starokolínská – Novosibřinská) se v Újezdě nad Lesy se...
25.2.2020
Nedávné kácení stromů způsobilo, že spadlé kusy rozsekaly klubovnu v osadě Montana, která se nachází...
25.2.2020
Expozice v Malé galerii knihovny v 1. patře připomíná současně hned dvě kulatá výročí Jana...
25.2.2020
Zástupci porodnice a dětského oddělení Oblastní nemocnice Kladno získali certifikát v rámci projektu Přirozený porod...
25.2.2020
Únorové vydání humoristického měsíčníku SORRY, které vydává naše vydavatelství A11, je už nějakou dobu na...
Reklama