Stavba církvického obchvatu finišuje. Desítky let slibovaná, schválovaná, odkládaná, až přece jen konečně zahájená akce, která má hlavní cíl obec mezi Kutnou Horou a Čáslaví (na trase Praha – Vysočina) zbavit neúnosné zátěže na extrémně vytížené silnici. Mimochodem, Církvice i okolní sídla se musí tak jako tak vyrovnávat i s jinou problematikou, kterou je řev motorů vojenských letadel, vzlétajících z blízkého armádního letiště v Chotusicích. Stanoveno bylo již i datum (26. října 2022), po kterém by Církvice měla být od náporu vozidel „osvobozena“ uvedením nové silnice I/38 do provozu.
S tím souvisí i otevření nového nadjezdu nad železniční tratí v Církvici od 10. září 2022 (zdejší přejezd byl v minulosti několikrát dějištěm závažných nehod) jehož důsledkem se stalo opětovné umožnění zamířit do Církvice „zadem“, tedy z Kutné Hory přes čtvrť Karlov. Zatěžkávací zkouška tohoto nadjezdu se stala velmi zajímavou podívanou, při které na most najelo šest nákladních automobilů o celkové hmotnosti 180 tun. Podobné zkoušky absolvovaly i další dva mosty na trase obchvatu – nad říčkami Klejnarka a Křenovka.
Jak již bylo uvedeno, v těchto dnech se na stavbě obchvatu Církvice skutečně finišuje. Asfaltují se povrchy vozovky, dokončují svodidla, vysazuje zeleň, atd. Je třeba uvědomit si, že obchvat má sice být otevřen koncem října 2022, ale celková obří stavba (zatím si vyžádala náklady kolem 440 miliónů korun) bude opravdu ukončena až v následujícím roce 2023, dokončením různých nezbytných prací, s výstavbou spojených.
O tom, jaké navýšení nákladů si vyžádá současný tlak inflace, je prý předběžné hovořit. Odborníci se naštěstí zatím shodují v názoru, že třebaže bylo zdraženo kdeco, rapidnímu „cenovému šoku“ se budou snažit všemožně bránit.