Po dálnici do Jizerek, jaká je historie komunikace do Českého ráje a dál?

Dálnice D10, která spojuje Prahu s Mladou Boleslaví a Turnovem je páteřní komunikací spojující severní Čechy s Prahou. Zároveň je komunikací, která je hojně využívána turisty pro dopravu do Českého ráje, Jizerských hor apod. Její historie se začala psát na začátku šedesátých let.

Dálnice D10 byla do 31. prosince 2015 rychlostní silnicí R10. Jako jedna z mála je zcela dokončenou dálnicí z Prahy do Turnova a měří 71 km. První úvahy o jejím vybudování se objevily na začátku šedesátých let minulého století. Její výstavba byla zahájena v roce 1967 stavbou osm kilometrů dlouhého úseku mezi Bezděčínem a Chudoplesy. V průběhu sedmdesátých let byly postupně zahájeny stavby všech úseků mezi Prahou a Mladou Boleslaví i úseku mezi Chudoplesy a Březinou.

Původní plány

Původně měla dálnice vést z Turnova dále směrem na Harrachov až do Polska. Toto řešení ale bylo v první polovině devadesátých let zrušeno a proto se dálnice D10 stala zcela dokončenou. Na konec dálnice pak byl v letech 1998 až 2000 napojen čtyřpruhový úsek silnice I/10 a I/35 a vzniklo tak přímé spojení s Libercem.

Dálnice D1 měla stát už za první republiky. Praha původně nebyla součástí plánu

Samotná stavba

Prvním otevřeným úsekem se stal v roce 1972 šest kilometrů dlouhý úsek mezi Starou Boleslaví a Tuřicemi. V letech 1977 až 1980 byly postupně zprovozněny úseky mezi Tuřicemi a Bezděčínem, čímž došlo ke zprovoznění souvislého tahu mezi Starou a Mladou Boleslaví. Poslední chybějící úsek mezi Prahou a Starou Boleslaví byl pak uveden do provozu v roce 1981. Zbytek dálnice se postupně dostavoval v osmdesátých letech, proto i zprovozňování dálnice v celé délce neproběhlo najednou, ale vždy s každým postaveným úsekem.

Do černobylského lesa se vrací život, jsou zde k vidění i ohrožené druhy

Nejmladší částí dálnice je mimoúrovňová křižovatka Satalice, která nahradila dosavadní provizorní napojení na dálnici D0. Její stavba byla zahájena spolu se stavbou první části Vysočanské radiály v roce 2005. Zprovozněna byla křižovatka v roce 2011.

S počátkem nového tisíciletí byla dálnice takřka v celé své délce zrekonstruována, rekonstrukce se týkala jejího povrchu a opravy mostů. Může tak i nadále sloužit jak obyvatelům z „prstence“ okolo Prahy při cestách do zaměstnání, tak turistům, kteří chtějí navštívit kráse Českého ráje či severních Čech.

Včera, 19:24
Návrh reformy penzí, který představila ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD), projedná Legislativní rada vlády 1....
Včera, 16:20
Věděli jste, že i psy mohou trpět nedostatkem kolagenu? Jsou to savci jako lidé a...
Včera, 16:03
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 16:03
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje před produktem Hluboce zmrazený špenátový protlak v balení...
Včera, 15:36
Ministerstvo zdravotnictví rozpustilo Mezioborovou skupinu pro epidemické situace (MeSES). Učinilo tak poté, co skupinu odborníků...
Včera, 15:20
Asociace ředitelů základních škol a spolek Učitelská platforma jsou proti možnosti prodloužení letošního školního roku...
Včera, 14:04
Prezident Miloš Zeman se po dnešním jednání se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem omluvil za alianční...
Včera, 11:15
Jaro je v plném proudu. Slunce nabírá na síle a kupodivu, nikdo si nestěžuje. Naopak,...
Včera, 10:48
Před deseti lety rozhodla norská sociální služba o odebrání dětí českým manželům Michalákovým a jejich...
Včera, 10:35
Český velvyslanec v Kuvajtu Martin Dvořák se nezachoval zrovna diplomaticky. Na svém instagramovém účtu zapózoval...
Včera, 10:04
Nábytkářská firma IKEA stahuje z prodeje plastové talíře, misky a hrnky série Heroisk a Talrika,...
Reklama