Poslední část D1 u Přerova by mohlo ŘSD dokončit do tří let

2.8.2022
Jan Štoll

Ostuda v podobě nedokončené součásti transevropské dopravní sítě, a drnkání na nervy obyvatel Přerova, by mohly skončit už v roce 2025. S posledním úsekem dálnice D1 u Přerova by totiž mohli silničáři začít ještě letos.

Krajský soud v Ostravě v půlce června už podruhé zamítl žalobu proti olomouckému krajskému úřadu ohledně změny územního rozhodnutí pro poslední úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Dálnice D1 zatím končí na okraji Přerova, navazující poslední úsek do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Příprava jeho stavby pokračuje, provázejí ji ale odvolání a žaloby. „Krajský soud v Ostravě vydal velmi důležité rozhodnutí. Zamítl žaloby a potvrdil právní moc změny územního rozhodnutí na stavbu Říkovice – Přerov. Díky tomu může pokračovat stavební řízení a stále je tak naděje zahájit stavbu do konce letošního roku,“ uvedl uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Dokončení úseku by tak mohlo připadat na rok 2025.

Na soud se obrátila organizace Děti Země a dva další spolky, které proti stavbě protestují. Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi v roce 2019 povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad v roce 2020 odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob. Krajský soud v Ostravě je poprvé zamítl loni v září. Na základě podané kasační stížnosti ale Nejvyšší správní soud letos v dubnu rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě zrušil. Soud v Ostravě tak o žalobě rozhodoval znovu.

Na české poměry bylo projednávání velmi rychlé. Soud znovu rozhodl po vyhovění kasační stížnosti za necelé tři měsíce. „Vidíme velký posun v rychlosti rozhodování soudu. Dříve trval několik let jen kvůli podkladům pro rozhodnutí,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Případná další kasační stížnost ale nebude mít odkladný účinek. Mátl tak věří, že stavba začne ještě letos. Podle něj je už vykoupeno 93 procent pozemků. V sedmi případech začal proces vyvlastnění. Někteří vlastníci se ale už s ředitelstvím dohodli a pozemky prodají. Znám už je i zhotovitel stavby, zakázku získalo sdružení Strabag, Doprastav a IDS. Smlouvu ŘSD podepíše po nabytí právní moci stavebního povolení. „Smlouva se zhotovitelem stavby bude podepsána až po nabytí právní moci stavebního povolení na hlavní trasu,“ uvedl Mátl. Úsek D1 Říkovice – Přerov měří na délku 10,1 kilometrů, předpokládané náklady na jeho dostavbu jsou 6,75 miliardy korun.

Zakrytá dálnice

Krom toho silničáři řeší, jak provést D55 ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví. Řešením by mělo být zakrytí dálnice železobetonovou konstrukcí a ekodukt o šířce 20 metrů. „Připravujeme aktualizaci dokumentace pro územní rozhodnutí a řešíme průchod CHKO,“ uvedlo ŘSD na twitteru. Zakrytý by měl být nejspíše celý úsek od Bzence po Rohatec. Ten měří zhruba 14 kilometrů. Podle šéfa Mátla nepřipadá tunel v úvahu, což byla jedna z kdysi zvažovaných variant.

Zdroj: ŘSD

„Platí zakrytí dálnice D55 formou galerie v souladu s prodlouženým stanoviskem EIA,“ řekl Mátl. Ptačí oblast (Natura 2000) Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví oplývá některými druhy ptáků, které na mnoha dalších místech už k vidění nejsou. Stavět by se mělo v letech 2028 až 2031.

Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 21 kilometrů. D55 má být nejkratším spojením Ostravy a Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice po dokončení odvede dopravu z center osmnácti měst a obcí. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.

Sto/ČTK



Nepřehlédněte