28℃
Dnes je 18. srpen , svátek má Helena

Čabajky v Praze začaly jezdit před 40 lety. Jakým autobusům a proč se tak říkalo?

Před 40 lety vyjely v Praze do ulic první „čabajky“, šlo o kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze, do ulic vyrazily 16. ledna v roce 1978. Vyjely mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem.

Reklama

Vůbec první kloubové autobusy Ikarus 280.08 začaly Prahou jezdit poté, co nedostačovala doprava na nově postavená pražská sídliště. Tam většinou nevedly tramvaje ani metro a bylo potřeba obsloužit desetitisíce Pražanů.

Nový autobus mohl přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy byl nejrozšířenějším typem autobusu ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících. Naproti tomu v Ikarusu bylo místo pro 140 lidí.

FOTO: První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety

První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus
Další fotky
První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus

Poprvé autobusy vyjely na linku 190, ta tehdy propojovala Jižní Město a stanici metra C Budějovická. Vozy Ikarus se ale brzy objevily i na lince 177.

Ikarusů bylo brzy o dost více

Dopravní podnik nakoupil v první vlně dvacet nových ikarusů, po deseti letech jich už v roce 1987 měl 307. V tehdejším Československu jezdily ikarusy nejprve v Bratislavě, do Prahy se dostaly o čtyři roky později.

(Youtube)

Každý vůz měl dvě části. Ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 kilometrů za hodinu.

Causa: Pojedou autobusy tunelem? Na magistrátu je to trochu přetahovaná

Autobusy byly v červeno-bílé pražské variantě, ale i v modré. Jezdit předstaly až v roce 1989, potažmo v roce 1991, kdy se v Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Na poslední jízdě byla maďarská „čabajka“ 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

Zdroj: iDNES.cz

Před 47 minutami
Tradičně vypjatý souboj mezi Spartou a Baníkem se tentokrát obešel bez větších rvaček. Domácí výběr...
Dnes, 13:21
Hlavní město muselo zatím reklamovat stavbu tunelového komplexu Blanka ve 136 případech, z toho 123...
Dnes, 09:17
Bohemka zažila po šestibrankové přestřelce z minulého kola další divokou bitvu. Soupeřem jí byla tentokrát...
Dnes, 08:00
Zástupci magistrátu a Prahy 1 a 5 v pátek oficiálně podepsali prohlášení proti výstavbě nové...
Včera, 16:30
Ceny pohonných hmot v Praze od minulého týdne výrazně klesly. Natural 95 zlevnil o 20...
Včera, 15:00
Vánoční strom na Staroměstské náměstí se zatím nenašel. Společnost Taiko na začátku prázdnin vyhlásila soutěž,...
Včera, 13:33
Pražský dopravní podnik (DPP) opraví autobusový terminál u stanice metra B Zličín. Rekonstruován bude povrch...
16.8.2019
Hlavní město chce v příštím roce dát více peněz na obnovu a modernizaci systému veřejného...
16.8.2019
16. srpna 1874 byl slavnostně vysvěcen chrám sv. Mikuláše na Starém Městě pražském. Stal se...
16.8.2019
Městská část Praha 14 zrekonstruuje svou radnici v ulici Bratří Venclíků nedaleko stanice metra B...
Reklama