8℃
Dnes je 16. prosinec , svátek má Albína

Čabajky v Praze začaly jezdit před 40 lety. Jakým autobusům a proč se tak říkalo?

Před 40 lety vyjely v Praze do ulic první „čabajky“, šlo o kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze, do ulic vyrazily 16. ledna v roce 1978. Vyjely mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem.

Vůbec první kloubové autobusy Ikarus 280.08 začaly Prahou jezdit poté, co nedostačovala doprava na nově postavená pražská sídliště. Tam většinou nevedly tramvaje ani metro a bylo potřeba obsloužit desetitisíce Pražanů.

Nový autobus mohl přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy byl nejrozšířenějším typem autobusu ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících. Naproti tomu v Ikarusu bylo místo pro 140 lidí.

FOTO: První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety

První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobusPrvní „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus
Další fotky
První „čabajky“ v Praze vyjely před 35 lety - Ikarus 280.08 autobus

Poprvé autobusy vyjely na linku 190, ta tehdy propojovala Jižní Město a stanici metra C Budějovická. Vozy Ikarus se ale brzy objevily i na lince 177.

Ikarusů bylo brzy o dost více

Dopravní podnik nakoupil v první vlně dvacet nových ikarusů, po deseti letech jich už v roce 1987 měl 307. V tehdejším Československu jezdily ikarusy nejprve v Bratislavě, do Prahy se dostaly o čtyři roky později.

(Youtube)

Každý vůz měl dvě části. Ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 kilometrů za hodinu.

Causa: Pojedou autobusy tunelem? Na magistrátu je to trochu přetahovaná

Autobusy byly v červeno-bílé pražské variantě, ale i v modré. Jezdit předstaly až v roce 1989, potažmo v roce 1991, kdy se v Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Na poslední jízdě byla maďarská „čabajka“ 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

Zdroj: iDNES.cz

Včera, 19:33
Průměrná nabídková cena volných nových bytů v Praze na konci října meziročně vzrostla o 6,1...
Včera, 17:44
Vedení radnice Prahy 4 navrhlo na příští rok rozpočet s příjmy 761,76 milionu korun a...
Včera, 16:01
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
Včera, 16:01
Pražské městské policii (MPP) chybí do ideálního stavu 367 zaměstnanců, má jich 2153. Nejvíce strážníků...
Včera, 14:23
Radní Prahy 1 pro majetek David Bodeček (Piráti), který koncem listopadu kvůli problémům ve fungování...
Včera, 11:44
Do ulic Prahy vyjela legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná 30. výročí posledních týdnů roku...
Včera, 10:01
U stanice Vltavská vzniklo nové výtvarné dílo. Oblíbené místo streetartové komunity oživila velkoplošná malba z...
14.12.2019
Hlavní město zvažuje dvě varianty pořízení přístřešků pro MHD, které nahradí ty vlastněné firmou JCDecaux....
14.12.2019
Veterináři odhalili nelegální rozvážkový prodej drůbežího masa neznámého původu v nevyhovujících hygienických podmínkách. Při kontrole...
14.12.2019
Praha 15 chce zvýšit kapacitu domu sociálních služeb v Parmské ulici. Starou budovu plánuje zrekonstruovat....
14.12.2019
Obyvatel Prahy za tři čtvrtletí přibylo 10.056, je jich téměř 1,319 milionu. Většina nových obyvatel...
Reklama