Cestující si stěžují na Wi-Fi v tramvajích: Je to snad nejpomalejší síť na světě

Surfovat po internetu během jízdy v tramvaji je pro Pražany lákavé, samotné připojení však bývá pomalé a někdy se nepovede připojit vůbec. Kvalita připojení se odvíjí od umístění hotspotu, který je v kabině řidiče. Dozadu se tak signál dostává obtížně.

V Praze je Wi-fi sítí vybaveno celkem 84 tramvají, většinou těch modernějších. Vybaveny jsou připojením 15T. „Za poslední čtyři měsíce evidujeme téměř 387 tisíc přístupů, to je průměrně 1152 přístupů na jedné tramvaji měsíčně. V objemu přenesených dat se jedná o 840 gigabajtů,“ uvedl mediální zástupce JCDecaux/Rencar Michal Štefl.

Bezdrátové Wi-Fi sítě zajišťuje dopravní podnik (DPP) ve spolupráci s firmou Rencar. Dopravní podnik se stará o provoz Wi-fi hardwarově, zajišťuje tedy fyzicky hotspot v tramvaji. Rencar pak na své náklady zajišťuje instalaci software, nastavení, údržbu a připojení k internetu.

Wi-Fi je podle Pražanů extrémně pomalá

Aby se mohl cestující k síti připojit, mělo by stačit vyhledat hotspot pod názvem „WiPrague“ a klepnout na tlačítko „Připojit“. Pak může cestující po internetu surfovat. Řadě cestujících se však vůbec nepovede připojit a když, stěžují si na pomalé připojení.

„WiPrague je snad nejpomalejší síť na světě. Připojit se ještě docela jde, ale autentizace je horor. Někdy ani nemusí doběhnout do konce, aby to začalo pouštět data. Ale když už se připojit podaří, je to nehorázně pomalé. Člověk je rád, pokud mu fungují alespoň zprávy v messengeru, ale surfovat po internetu nejde vůbec. Je to pěkný nápad, ale podle mého názoru to nejde, když je připojených víc lidí najednou,“ vyjádřil se Jiří, jeden z desítek nespokojených cestujících.

„Já se k Wi-Fi připojím, ale to je tak všechno. Nefunguje to, nebo jen na pár minut,“ souhlasila Kristýna. Zvláštní zkušenost má Jan. „V prvním článku tramvaje se připojím, jen to má velmi malou rychlost. V prostředním článku trvá připojit se věčnost, ale při delších jízdách se chytit dá. Vzadu nemám šanci,“ uzavřel Jan.

Připojit se nepodařilo ani Jakubovi. „Je to naprosto nefunkční služba. K síti se nepřipojím. Sice IP adresu obdržím, ale na internet se nedostanu. Několikrát jsem to odzkoušel z různých zařízení.“ Pozitivní zkušenost má Ivana. „Jezdím pravidelně tramvají č. 12 ze zastávky Korunovační na Újezd, připojení je v pořádku,“ vyjádřila se.

Připojení testovala redakce

Připojení k Wi-Fi síti v tramvajích testovala i redakce Náš REGION. Jednomu z redaktorů se podařilo připojit k síti ve všech částech tramvaje, šlo o modernější typ č. 18. Jela ze zastávky Strossmayerovo náměstí do Hradčanské. Připojení bylo celkem rychlé. Další redaktor už takové štěstí neměl. Připojit se mu sice podařilo, ale kvalita připojení kolísala a webové stránky se nepodařilo načíst ani po pěti minutách.

Na odstranění problému pracujeme, hájí se provozovatel

„Kolísání signálu je závislé na kvalitě připojení v místě, kudy tramvaj projíždí. Problémem je u mnohých tramvají samotné umístění hotspotu (hardwaru) přímo v kabině řidiče. V prudší zatáčce tak dochází ke zhoršení signálu, protože připojení probíhá vně vozu (nejkratší vzdálenost mezi hotspotem a uživatelem),” řekl technický ředitel Rencaru Tomáš Tenzer.

V nových tramvajích je podle něj tento problém odstraněn a hotspot je umístěn do střední části tramvaje. “Postupně takto chceme přemístit všechny instalované hotspoty,” dodal.

Připojení k sítím v tramvajích Rencar ve spolupráci s dopravním podnikem neustále monitoruje. Informace o kvalitě připojení a provoz hotspotů tak vidí provozovatelé online. “Projevují se však spory ohledně spolupráce ze strany vedení dopravního podniku. DPP odmítlo poskytnout údaje, které by umožnily rychlejší vyhodnocování a reakci na případné výpadky připojení v tramvajích,” uvedl Tenzer s tím, že běžná provozní spolupráce probíhá s DPP bezproblémově.

Dopravní podnik se k problematice zatím nevyjádřil. Podle informací, které poskytl 1. září pro server iDNES.cz, eviduje od začátku roku 2017  pouze čtyři stížnosti na špatné připojení. Samotné připojení k vysílači je podle dopravního podniku v pořádku. A to i přesto, že si na něj řada cestujících stěžuje. Zřejmě však stížnosti zůstávají jen na sociálních sítích.

Včera, 13:48
Hlavní město začne stavět linku metra D. Jako první bude vybudován úsek trasy z Pankráce...
Včera, 10:14
Česká premiéra černé komedie MASH. Ale i silné milostné příběhy plné emocí: Čapek a Olga...
16.6.2021
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
16.6.2021
V Lidovém domě se v úterý 15. června otevřelo nové testovací centrum na covid-19 pro...
14.6.2021
Pražský magistrát propustí do konce letošního roku sedm procent z celkem asi 2 300 zaměstnanců,...
14.6.2021
Pasta Oner, český vizuální umělec, se po čtyřech letech představuje v Praze svou sólovou autorskou...
14.6.2021
Ulicí V Holešovičkách vedoucí od mostu Barikádníků po Vychovatelnu projede denně sto tisíc aut. Zoufalí...
14.6.2021
Když bylo v Praze 28. září 1842 otevřeno tzv. Nové divadlo, byla vlastně otevřena jedna...
14.6.2021
Nedávné politické turbulence kvůli pádu Dominika Feriho, čtyřky na pražské kandidátce koalice SPOLU, naznačily, že...
13.6.2021
Exministr Petr Arenberger nebyl jediný, kdo od Prahy 1 koupil velmi výhodně luxusní byt v...
11.6.2021
Výstava stovky historických motocyklů převážně české výroby dnes začíná na pražském výstavišti v Holešovicích na...
Reklama