6℃
Dnes je 10. prosinec , svátek má Julie

Historická událost: Do Prahy se vracejí trolejbusy

Dopravní podnik hl. m Prahy zahájil zkušební provoz elektrobusů, které pamětníkům jistě připomenou legendární trolejbusy, jejichž provoz byl v Praze ukončen téměř na den už před 45 lety. Praha chce zapojením elektrobusů do hromadné městské dopravy podpořit rozvoj ekologičtějších způsobů přepravy cestujících.

Budoucnost hromadné dopravy

Dnešní den se v pražské hromadné dopravě nesl ve znamení důležitého milníku – veřejnost se měla možnost znovu po 45 letech projet autobusem poháněným pomocí elektrického proudu. Dopravní podnik dnes provedl generální zkoušku trolejbusu s dynamickým nabíjením SOR TNB12 na, pro tyto účely zbudovaném, téměř kilometr dlouhém trolejovém vedení v Prosecké ulici. První ostré testování dynamicky nabíjeného vozidla proběhlo mezi Palmovkou a Letňany. Druhé nově dodané vozidlo, které se společně s prvním jmenovaným stane hlavním zástupcem budoucí ekologické dopravy v Praze, nese označení SOR NS12 a zahájí další etapu staticky nabíjených elektrobusů. Konkrétně na linkách 109 a 239. Při slavnostním zahájení provozu byly na místě k vidění také historické trolejbusy Tatra T400 (viz galerii).

FOTO: Trolejbusy

Trolejbusy - Starý trolejbusTrolejbusy - Starý trolejbus 2Trolejbusy - Muzeum_MHD,_trolejbusy_Tatra_T_400_a_Škoda_8_TrTrolejbusy - TrolejbusTrolejbusy - trolejbus_2
Další fotky
Trolejbusy - Opavský trolejbusTrolejbusy - Plzeň,_Americká,_trolejbus_Škoda_21TrTrolejbusy - Opavský trolejbusTrolejbusy - 1024px-Plzeň,_Vozovna_Cukrovarská,_trolejbusy_III

Testuje se už od roku 2010

DPP v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v  pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů, což z něj dělá jeden z nejúspěšnějších elektrobusových projektů i v rámci evropského měřítka. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního (bateriového) trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.

Znovuzahájení trolejbusové dopravy v Praze dne 15. 10. 2017
(Československý Dopravák, www.youtube.com)

Ekologičtější hromadná doprava

Podle primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové sice bude záležet na tom, jak se elektrobusy osvědčí v praxi, ale podpora elektromobility je pro vedení města jednou ze zásadních vizí pro budoucí podobu městské hromadné dopravy.  „Podpora elektromobility je pro město velmi důležitá a obzvlášť to platí v městské hromadné dopravě. Věřím, že se tento projekt osvědčí a postupně budou přibývat další elektrobusy, ale i infrastruktura pro jejich dobíjení,“ slíbila primátorka. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka by měla v Praze ekologická doprava postupem času dokonce převažovat. „Chceme, aby v budoucnosti v pražské MHD stále více dominovala ekologická doprava. Zatím ale stále musíme řadu lokalit obsloužit autobusy i s jejich negativy. Proto hledáme ekologičtější a tišší cesty. Stávající elektrobusy zatím ještě nezvládají dlouhé pražské linky, dynamické dobíjení je zajímavou možností,  jak tento problém vyřešit,” vysvětlil náměstek Petr Dolínek.

Dobíjení za jízdy, kratší trolejové vedení

„Testování provozu elektrobusu s dynamickým dobíjením je důležitým milníkem pro rozvoj pražské MHD. Zásadní novinkou je pro nás minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení (pouze na cca 10 %, oproti obvyklým 70 – 90 %) a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné,“ generální ředitel a předseda představenstva DPP Martin Gillar.

Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s  napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).

První jízda trolejbusu po 45 letech
(Československý Dopravák, www.youtube.com)

Stavba byla realizována vlastními silami

Stavba trolejové stopy probíhala zhruba dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

zdroj: DPP

FOTO: Trolejbusy

Trolejbusy - Starý trolejbusTrolejbusy - Starý trolejbus 2Trolejbusy - Muzeum_MHD,_trolejbusy_Tatra_T_400_a_Škoda_8_TrTrolejbusy - TrolejbusTrolejbusy - trolejbus_2
Další fotky
Trolejbusy - Opavský trolejbusTrolejbusy - Plzeň,_Americká,_trolejbus_Škoda_21TrTrolejbusy - Opavský trolejbusTrolejbusy - 1024px-Plzeň,_Vozovna_Cukrovarská,_trolejbusy_III
Včera, 19:33
Radnice Prahy 4 před pár týdny rozhodla, že Branické divadlo bude pronajato spolku United Arts...
Včera, 17:44
Narodil se v Plzni 30. dubna 1880 v rodině Josefa Böttingera (1839 – 1914), významného...
Včera, 17:11
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
Včera, 17:11
Jde do tuhého, našinec aby si vzal dovolenou, aby to všechno stihnul!
Včera, 15:33
Spolek Milion chvilek pro demokracii chystá na úterý 10. prosince další demonstraci, tentokrát na pražské...
Včera, 10:09
Dub letní vysadila v pražské botanické zahradě v Troji Charlotta Kotíková. Pravnučka prvního československého prezidenta...
Včera, 08:23
Pražský dopravní podnik (DPP) minulý týden zahájil rekonstrukci stanice metra C Opatov. Podnik stanici nejen...
8.12.2019
Radní Prahy 8 nesouhlasí se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají se nárůstu...
7.12.2019
Spor o postup výstavby družstevního bydlení v pražské koalici Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil...
7.12.2019
Po 41 letech se Pražané a turisté dočkali chodníku procházejícího Vinohradskou třídu od Národního muzea...
7.12.2019
V době výročí 50 let od jeho náhlé smrti, 95 let od narození, ale také...
Reklama