„Jízdné“ se v Praze zdražuje každoročně

Radní hlavního města Prahy chtějí zdražit předplatitelské kupóny na MHD. Argumentují poklesem příjmů města. Zastánci zdražení kupónů rádi připomínají, že cena za MHD se několik let nezvedala a naopak se snižovala. Ale to není pravda.

Úvodem je potřeba si uvědomit, že městská doprava (a to nejen v Praze) je financována nejen z jízdenek a předplatních kupónů, ale také z daní. Z daní, které platí obyvatelé stejně jako zmíněné jízdenky či kupóny. A právě tzv. dotace na provoz MHD z daní jsou rok od roku větší.

Tím se dostáváme k faktu, že Pražané platí každoročně víc za provoz městské dopravy a to bez ohledu na cenu předplatného a jízdenek. Každý rok rostou náklady dopravního podniku v řádu miliard. A řekněme si, že miliard, které se „nasypou“ do dopravního podniku nebude nikdy dost. Může se do dopravního podniku „nasypat“ o dvě, ale taky čtyři miliardy víc, ale cestující zásadní změnu nepozná.

A jak to bylo před krizí? Byla snaha zlepšit úroveň pražské MHD? Místo nákupu nových tramvají podnik donekonečna modernizuje tramvaje T3 z šedesátých let minulého století. Před lety slíbená doinstalace klimatizací do první várky tramvají Škoda 15T se také nezrealizovala. Nové tramvajové tratě? Jen na papíře. A metro? Nové metro D, které za peníze Pražanů se staví především pro Středočechy? Není to velký luxus?

Potvrzeno. Pražská MHD jezdí méně než o minulých prázdninách

Nyní, když nejsou peníze, také přichází město zpožděně s nápadem přemalovat všechny vozy pražské MHD do nového vizuálního schématu. Pokud se tedy zvedne cena předplatného MHD, peníze nepůjdou úplně na rozšíření nabídku spojů, ale na nákup barev a štětců.

Často se mluví o optimalizaci MHD. V překladu, že se musí zrušit a omezit vybrané linky. Ale proč se nezačne nejprve optimalizoval největší městská firma – Dopravní podnik hl. m. Prahy? Když se zeptáte kteréhokoliv pracovníka DPP na jakékoliv pozici, dokáže Vám „z fleku“ říct, na čem všem by se dalo ušetřit a které pracovní pozice jsou nadbytečné. A to Vám řekne jen úsek, ve které on pracuje.

Jenže o optimalizaci a šetření není zájem. Jednodušší je nasypat do podniku jen tak další miliardy, které se vytáhnou z peněženek Pražanů pod záminkou, že se „dlouho nezdražovalo“.

Ano, mohla by se zdražit cena jízdenek a předplatného, ale pouze za předpokladu většího komfortu a nabídky spojů pro cestující.

Přebarvit pražskou MHD? Teď, když nejsou peníze na provoz?

Tento článek pochází z webu MHD86.cz.
Dnes, 18:14
Na základě informace vydané Českým hydrometeorologickým ústavem skončila platnost nařízení týkajícího se zákazu rozdělávání ohňů...
Dnes, 12:49
Ještě před volbami Piráti slibovali transparentní řízení města. Ačkoliv obsadili křeslo primátora, ani po roce...
Dnes, 10:29
Jedním z nejvýznamnějších míst, na kterém skončilo mnoho nevinných životů během druhé světové války, byla...
Dnes, 08:11
„První doklimatizované tramvaje by měly být zařazeny do provozu o letních prázdninách příštího roku,“ znělo...
Dnes, 07:37
Jak už to tak bývá, stačil jeden dotaz a plán Prahy sobě na zdražení jízdného...
Včera, 11:10
Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender, která letos probíhá již patnáctým rokem, je určená výčepním, barmankám...
1.8.2020
Koronakrize vyřadila v Praze z provozu tramvajovou retrolinku 23. Ta byla od roku 2017 speciální...
1.8.2020
Příští týden se na „odpočinkovou zónu“ dočasně promění plácek před prodejnou Albert na Malvazinkách a...
1.8.2020
Přibližně dvacet let pracuje jako instruktorka, přičemž v době koronakrize se rozhodla k zásadnímu kroku,...
1.8.2020
Od dnešního dne bude autobusová linka 112, která spojuje stanici metra Nádraží Holešovice a Zoologickou...
Reklama