Letiště Praha se rozšiřuje. Kritiky to znepokojuje

Nová odbavovací hala a přemístění jedné z pojezdových tratí. To jsou projekty za 754 milionů korun, jejichž příprava začne na Letišti Václava Havla letos v červnu a skončí v roce 2022. Změny jsou součástí plánovaného rozšíření druhého terminálu a vybudování paralelní dráhy. Záměr má však své kritiky.

„Realizace obou projektů přispěje k efektivnějšímu odbavení letadel s ohledem na rostoucí letecký provoz a ke zvýšení úrovně provozní bezpečnosti při odbavení širokotrupých letadel v oblasti JIH,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň. Přesunutá pojezdová dráha s označením TWY R (Romeo) bude do zprovoznění nové paralelní dráhy fungovat jako pojezdová dráha na vzletovou a přistávací trať 12/30. Poté se podle mluvčího stane součástí celého nového systému pojezdových drah v jižní oblasti letiště.

Letiště v Ruzyni nám slouží přes 80 let. Víte, po kterém americkém prezidentovi ho chtěli pojmenovat?

Rozšíří se tak odbavovací plocha v areálu starého ruzyňského letiště, které v současnosti slouží primárně pro odbavení privátních letů. Hlavní části projektu je přestavba letadlových stání. Místo dosavadních celkem devíti letadlových stání vznikne šest nových pro menší letadla (například Gulfstream 550, Falcon 900 nebo Embraer 195), které bude možné využít rovněž alternativně jako tři stání pro větší osobní letadla z pravidelných linek (například Airbus A320/321 nebo Boeing B737-800). Vedle toho zde vznikne také jedno stání pro velká širokotrupá letadla, včetně Boeingu 747 Jumbo.

Ruzyňské letiště je největší a nejrušnější u nás. Jak vypadalo před 34 lety?

Podle Pacvoně tak plocha nabídne více možností pro odbavení větších letadel. „I nadále však počítáme s tím, že tato stání budou primárně používána pro odbavení privátních letů,“ doplnil mluvčí.

Příjezd metra do stanice.

Železnice na letiště získává obrysy. Zatím jen na papíře

Letiště tím pokračuje v dílčích projektech, které by měly postupně navýšit jeho kapacitu. Ruzyňské letiště loni odbavilo více než 17 milionů cestujících, čímž se údajně ocitlo na hraně své kapacity. Rozšířit je chce prodloužením druhého terminálu do roku 2028, které by mělo stát přes 16 miliard korun. V roce 2025 by pak měla začít stavba nové paralelní dráhy. Po dostavbě těchto projektů by se kapacita letiště měla zvýšit na 23 milionů odbavených cestujících za rok.

Letiště Václava Havla: S novou ranvejí vstříc prodeji!?

Letiště Číňanům?! Žádný prodej se nechystá, tvrdí vedení

Připravuje se Letiště Václava Havla na prodej Číňanům? Smysl to dává, řekl náměstek primátora

To ale naráží na odpor části Pražanů. Jde zejména o rezidenty šestého městského obvodu. „Praha je velmi atraktivní turistický cíl a cíleným navyšováním kapacity ruzyňského letiště nám hrozí, že z našeho hlavního města uděláme skanzen pro turisty spíše než místo k životu pro ty, kdo tu pracují a bydlí,“ varuje Igor Helekal, jeden z rezidentů žijících na Praze 6.

Bydlení u letiště je prý v létě peklo. A bude hůř. Obce by si měly vyjednat kompenzace, tvrdí místostarosta Roztok u Prahy

Podle Helekala je paralelní dráha pro odbavení 23 milionů cestujících ročně zbytečná. „Neboť tohoto cíle lze dosáhnout i se stávající drahou.  Vláda tak může ušetřit 52 miliard korun a použít je na projekty, které jsou větším přínosem z hlediska společnosti i udržitelného rozvoje, ať už by šlo o dostupné bydlení v Praze, zlepšení dopravní obslužnosti hlavního města, nebo rozvoj regionů,“ míní.

 

Rozšiřování letiště Praha nepodporuje

Primátorův náměstek pro životní prostředí a bezpečnost Petr Hlubuček (STAN) je proti rozšiřování ruzyňského letiště a proti paralelní dráze. V rozhovoru pro Náš REGION dokonce naznačil, že tyto snahy mají opodstatnění v případě prodeje letiště. „Cpát třetí letovou dráhu o téměř dva kilometry blíž k centru Prahy je zhýralost. Na to, aby sem někdo přiletěl na mezipřistání, dal si na letišti kávu za 200 korun a letěl dál, tady nepotřebujeme třetí dráhu. Aby tady bylo cargo? To může být i na jiných místech než v bezprostřední blízkosti metropole, například v Milovicích. Smysl to dává ve chvíli, kdy se letiště zprivatizovalo a bude se prodávat. Bude se prodávat Číňanům, Korejcům? Pak se samozřejmě lépe prodá s nově postavenou letovou dráhou a s novými rozšířenými limity. K tomu se to chystá. Tak to vypadá. A to já odmítám,“ řekl Hlubuček.

 

Facebook Pavol Seriš: Samko Tále
Dnes, 14:55
Symbolicky necelé dva týdny před slovenskými parlamentními volbami (uskuteční se v sobotu 29. února), jejichž...
Dnes, 12:07
Rozruch vyvolala zpráva, že se Praha chystá přemalovat všechny prostředky městské dopravy do jednotného stylu....
Dnes, 08:44
Přijďte se ve středu dosyta najíst, napít a pobavit na Masopustní posvícení konané na pěší...
Dnes, 08:01
Loni připravila Galerie Tančící dům největší retrospektivní výstavu světoznámého výtvarníka, designéra a architekta Bořka Šípka...
Včera, 19:11
Na výpadovce na Úvaly (Českobrodská – Starokolínská – Novosibřinská) se v Újezdě nad Lesy se...
Včera, 10:11
Únorové vydání humoristického měsíčníku SORRY, které vydává naše vydavatelství A11, je už nějakou dobu na...
Včera, 08:11
Michnovský letohrádek na Kampě zůstane zatím v rukou Radnice. O jeho budoucnosti rozhodnou lidé v...
Včera, 06:38
V úterý 25. února začne Technická správa komunikací s přípravnými pracemi před opravami Novodvorské ulice...
24.2.2020
Folk, jazz, blues, rock, šansony, trocha té prvorepublikové hudby... Ať už se vám líbí jakýkoli...
24.2.2020
Uměleckoprůmyslové muzeum otevřelo 19. února návštěvníkům výstavu zaměřenou na díla Boženy Sudkové a především Josefa...
Reklama