Město už toho má dost! Kvůli nádraží Vyšehrad už padlo i trestní oznámení

Soukromého vlastníka secesní památky obvinila z obecného ohrožení. O její údržbu se totiž absolutně nestará. Došlo to až tak daleko, že se propadla střecha budovy. Vlastník ale s nikým nekomunikuje a je v podstatě k nedohledání. Proto se druhá městská část obrátila na policii.

O dezolátním stavu, ve kterém se nachází národní kulturní památka nádraží Vyšehrad z počátku 20. století, jsme již psali. Město po marných výzvách adresovaných společnosti Rail-City Vyšehrad, která budovu vlastní, muselo přikročit k alespoň základnímu zajištění objektu. Jejímu majiteli už v minulosti stavební odbor Prahy 2 nařídil, aby stavbu zajistil proti klimatickým vlivům a zejména zakryl střechu. Ten to však neudělal. Když se tedy předminulý týden začala střecha nádraží propadat, postavila Praha 2 kolem budovy alespoň zábrany a zvýšila nad ní dohled strážníků.

„Už toho máme opravdu dost! Stav tohoto památkově chráněného objektu je alarmující a přístup vlastníka slušně řečeno hanebný,“ řekla k trestnímu oznámení starostka Prahy 2 Jana Černochová. Do opravy střechy se nyní nejspíš pustí Praha 2 s finanční podporou magistrátu a po majiteli bude pak vymáhat náhradu. Podle pražského radního pro majetek Jana Chabra opravu kolabující památky ze strany samosprávy na náklady vlastníka umožňuje zákon, právě pokud majitel nereaguje na výzvy ke zjednání nápravy. Společnost Rail-City Vyšehrad má oficiální sídlo přímo v budově nádraží, kde pochopitelně žádnou poštu nepřebírá.

Špatná komunikace

Jedním z dalších důvodů trestního oznámení je podle starostky dvojky také špatná komunikace s vedením hlavního města. Černochová upozornila, že primátor Zdeněk Hřib (Piráti) jejich městské části již sedm měsíců neodpověděl na úřední dopis: „Obrátili jsme se proto na orgány činné v trestním řízení, podali trestní oznámení a věc řešíme po linii státní správy. Jsme připraveni udělat razantní kroky, které povedou k záchraně této památky a jedné z dominant Prahy 2.“

Vzhledem k dlouhodobému zanedbávání péče ze strany vlastníka budovy město už dokonce uvažuje o vyvlastnění. Podle zákona tomu však musí nejprve předcházet pokus o vykoupení. O to se město již před časem snažilo, ale majitel si za objekt, jehož hodnotu znalci odhadli na 67 milionů, řekl o milionů 117. Tedy přesně 50 milionů nad odhad, případně požadoval výměnu za pozemky, se kterými už mělo město plán.

Vyvlastnit!

Památkáři záměr Prahy vyvlastnit nádraží Vyšehrad plně podporují. To státu a hlavnímu městu doporučilo už minulý rok Centrum světového dědictví UNESCO. Podle zástupců Českého národního komitétu Mezinárodní rady pro památky a sídla je nyní přednější záchrana objektu. V zájmu jeho budoucnosti schvalují i radikálnější opatření, jež povedou ke změně vlastníka, který bude ochoten a hlavně schopen téměř 120 let starou budovu opravit a zprovoznit. „Je nezbytné ihned zabránit další devastaci, na jaře už by také nemuselo být co zachraňovat,“ myslí si prezident komitétu Václav Girsa.

Připomněl, že někteří vlastníci nechávají záměrně zchátrat památkově chráněnou budovu na svém pozemku, až musí být nakonec odstraněna. „Tím ztratí památkovou ochranu a vlastník získá nové možnosti při nakládání s pozemkem, na němž památka původně stála. Tento trestuhodný postup je ale v příkrém rozporu se zákonem o státní památkové péči i stavebním zákonem,“ uvedl Girsa. „Pokud město opraví nádraží na své náklady, může jejich úhradu vymáhat po majiteli právní cestou, tedy i exekučně, což může být i důvod k prodeji objektu v dražbě, vedoucí k nalezení nového vlastníka objektu,“ dodal Girsa.

Pokud by Praha skutečně nádraží získala, mohla by tam být například umístěna Slovanská epopej Alfonse Muchy. Tu městu věnoval světoznámý malíř pod podmínkou, že pro ni najde vhodné místo, což se ani po více než 90 letech nepodařilo.

(Kdysi) nejkrásnější pražské nádraží

Secesní dvoupatrová budova nádraží Vyšehrad byla postavena v letech 1904 až 1905. Autor architektonického návrhu není znám. V budově byla dopravní kancelář, technologická zařízení a byty. Jako nádraží sloužilo do roku 1960. Přísnější drážní předpisy již nedovolovaly, protože stojí v zatáčce.

V 80. letech prošla budova rozsáhlou rekonstrukcí – dostala novou střechu a nově byly opraveny některé vnější architektonické prvky. Výsledek se ale příliš nepovedl – pod fasádu vnikla voda a značně ji poškodila. V roce 2000, kdy byla stavba prohlášena kulturní památkou, se náklady na nutnou opravu odhadovaly na 25 milionů korun.
V roce 2007 koupil nádraží nový majitel, který hned o rok později zboural památkově chráněnou dřevěnou čekárnu. Dostal za to rekordní pokutu 100 000 korun. O budovu se dlouhodobě nestará a nejspíš ho čeká vyvlastnění objektu.

Dnes, 17:30
Pražští radní v pondělí nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje...
Dnes, 16:20
Pražský magistrát zahájí správní řízení s provozovateli restaurace v Kunraticích a nočního klubu v centru...
Dnes, 15:00
Komerční článek
Za aktivitu v aplikaci získáváte WCR body, které je následně možné zpeněžit, nakoupit za ně v...
Dnes, 15:00
Na jedné ze stěn Křižíkova pavilonu B je obří mural. Autorská dvojice Tron a X-Dog,...
Dnes, 14:59
Před nějakým časem jsem procházel kolem Wilsonova nádraží v Praze, naproti kterému se nachází pověstný...
Dnes, 12:30
Od října do 18. listopadu obdržel pražský magistrát zhruba 190 oznámení o porušení vládních opatření...
Dnes, 12:20
Pražští radní dnes budou schvalovat návrh rozpočtu na příští rok. Na programu mají také rozšíření...
Dnes, 07:35
Rozsvěcování vánočních stromů v Praze bude letos bez účasti veřejnosti. Některé radnice slavnostní akt divákům...
Včera, 18:35
Krize na pražském trhu s byty se prohlubuje, ceny za posledních pět let vzrostly o...
Včera, 17:43
Zatímco „státní večerka“ se posunula z 21. na 23. hodinu, denní provoz MHD zůstává v...
Včera, 10:33
Index protiepidemického systému PES dnes zůstal sedmý den v řadě na 57 bodech ze sta,...
Reklama