Metro jezdí pod Vltavou už 33 let. Na „Jižák“ se metrem vozíme ještě déle

Metro C v listopadu slaví hned dvě významná výročí. Provoz druhého úseku metra C na Jižní Město byl zahájen před 37 lety. O čtyři roky později se metro také poprvé ponořilo pod Vltavu, z čehož těžili především obyvatelé a návštěvníci Prahy 7.

Na Jižní Město jezdíme metrem už 37 let

Psal se 7. listopad 1980, kdy byl zahájen provoz metra na Jižní Město. Do té doby jezdilo „céčko“ jen mezi Kačerovem a Florencí. Prodloužením metra na sídliště Jižního Města se desetitisícům Pražanům zkrátila centra do centra metropole.

Stavba sídlišť probíhala rychle, ale ještě rychleji byly předávány první byty. Obyvatelé se začali stěhovat v roce 1976, ale v místě chyběly obchody, školy, školy. Proto metro představovalo pro sídliště velký pokrok.

Brno staví vlastní metro. Jaké budou mezi brněnským a pražským metrem rozdíly?

Na novém úseku byly otevřeny čtyři stanice. Primátora Vacka, Budovatelů, Družby a Kosmonautů. První dvě leží obsloužili sídliště Horní Roztyly a sídliště Chodov. Druhé dvě stanice obsloužily sídliště Opatov a sídliště Háje. V době uvedení do provozu byly dokončeny sídliště pouze v okolí stanic Roztyly a Háje. Po revoluci došlo k přejmenování stanic na dnešní názvy Roztyly, Chodov, Opatov a Háje.

Dolínek: Místo rychlodráhy prodlužme metro

Zmíněný druhý úsek metra C měří 5,3 kilometrů a najdeme na něm jeden most za stanici Kačerov. Stavba začala v dubnu 1974 (tedy ještě před zahájením prvního úseku metra C v květnu 1974) a do provozu byla uvedena 7. 11. 1980. Všechny stanice byly hloubené a mají pouze jeden vestibul. Kromě konečné, která má vestibuly na obou stranách stanice.

Vltavu metro podkopalo před 33 lety

3. listopadu 1984 „přijelo“ poprvé metro na Prahu 7. Otevřen byl třetí úsek metra C z Florence, přes Vltavskou, do stanice Nádraží Holešovice. Zároveň se „céčko“ poprvé „ponořilo“ pod Vltavu.

Úsek se dvěma stanicemi měřil 2,4 km. Obě stanice byly postaveny jako hloubené. Nádraží Holešovice získala dva vestibuly. Jeden k mezinárodnímu vlakovému nádraží a autobusovému nádraží pro dálkové linky. U druhého, jižního, vestibulu vznikl přestup na tramvajové linky a autobusový terminál pro městské linky. Z Holešovic tehdy odjížděly autobusy na sídliště Severního Města – od Bohnic a Čimic, přes Ládví a Ďáblice, po Prosek a Letňany. Holešovice se staly konečnou céčka na dlouhých 20 let. Až v roce 2004 byla linka prodloužena do Kobylis a na Ládví.

Kolik lidí bydlí u stanic metra? Kde má metro smysl a kde ne?

U stanice Vltavská se dodnes hovoří o dobudování druhého výstupu, který by ústil v Bubnech. Třeba na něj dojde společně s revitalizací celého území, které dnes rozděluje Holešovice na dvě části.

Dnes trasa C měří 22,41 a má 20 stanici. Mezi nejvytíženější stanice „céčka“ patří Muzeum a I. P. Pavlova. Nejvíce cestujících přepraví „červené“ metro mezi Vyšehradem a I. P. Pavlova.

Včera, 18:01
Centrální komise ministerstva dopravy schválila studii proveditelnosti prověřující novou trasu mezi Prahou a Berounem s...
Včera, 13:51
Pro svoji neschopnost skončil v čele Prahy 1 Pavel Čižinský. Úřad jím byl během jednoho...
Včera, 12:01
Letos poprvé Národní zemědělské muzeum ve spolupráci s Galerií Scarabeus propojí v sobotu dvě tradiční...
22.1.2020
Nová odbavovací hala a přemístění jedné z pojezdových tratí. To jsou projekty za 754 milionů...
22.1.2020
Ve čtvrtek 1. listopadu 2018 byl položen základní kámen kostela Krista Spasitele a komunitního centra,...
21.1.2020
Pobočka Městské knihovny v Hloubětíně na Poděbradská ulici je od pátku 17. ledna uzavřena.
21.1.2020
Jak jsme už psali, v letošním a příštím roce nastane velká změna pro radotínské kulturní...
21.1.2020
Národní galerie chystá pro rok 2020 celkem 13 nových výstav. Výstavní sezona začne v březnu...
21.1.2020
Dobře pochopitelné a zapamatovatelné logo bude sloužit jako komplexní styl, který sjednotí vizuální komunikaci městské...
20.1.2020
Prvním oznámeným headlinerem 14. ročníku je velšská rocková skupina Skindred. Ti se na scéně pohybují...
Reklama