Metro jezdí pod Vltavou už 33 let. Na „Jižák“ se metrem vozíme ještě déle

Metro C v listopadu slaví hned dvě významná výročí. Provoz druhého úseku metra C na Jižní Město byl zahájen před 37 lety. O čtyři roky později se metro také poprvé ponořilo pod Vltavu, z čehož těžili především obyvatelé a návštěvníci Prahy 7.

Na Jižní Město jezdíme metrem už 37 let

Psal se 7. listopad 1980, kdy byl zahájen provoz metra na Jižní Město. Do té doby jezdilo „céčko“ jen mezi Kačerovem a Florencí. Prodloužením metra na sídliště Jižního Města se desetitisícům Pražanům zkrátila centra do centra metropole.

Stavba sídlišť probíhala rychle, ale ještě rychleji byly předávány první byty. Obyvatelé se začali stěhovat v roce 1976, ale v místě chyběly obchody, školy, školy. Proto metro představovalo pro sídliště velký pokrok.

Brno staví vlastní metro. Jaké budou mezi brněnským a pražským metrem rozdíly?

Na novém úseku byly otevřeny čtyři stanice. Primátora Vacka, Budovatelů, Družby a Kosmonautů. První dvě leží obsloužili sídliště Horní Roztyly a sídliště Chodov. Druhé dvě stanice obsloužily sídliště Opatov a sídliště Háje. V době uvedení do provozu byly dokončeny sídliště pouze v okolí stanic Roztyly a Háje. Po revoluci došlo k přejmenování stanic na dnešní názvy Roztyly, Chodov, Opatov a Háje.

Dolínek: Místo rychlodráhy prodlužme metro

Zmíněný druhý úsek metra C měří 5,3 kilometrů a najdeme na něm jeden most za stanici Kačerov. Stavba začala v dubnu 1974 (tedy ještě před zahájením prvního úseku metra C v květnu 1974) a do provozu byla uvedena 7. 11. 1980. Všechny stanice byly hloubené a mají pouze jeden vestibul. Kromě konečné, která má vestibuly na obou stranách stanice.

Vltavu metro podkopalo před 33 lety

3. listopadu 1984 „přijelo“ poprvé metro na Prahu 7. Otevřen byl třetí úsek metra C z Florence, přes Vltavskou, do stanice Nádraží Holešovice. Zároveň se „céčko“ poprvé „ponořilo“ pod Vltavu.

Úsek se dvěma stanicemi měřil 2,4 km. Obě stanice byly postaveny jako hloubené. Nádraží Holešovice získala dva vestibuly. Jeden k mezinárodnímu vlakovému nádraží a autobusovému nádraží pro dálkové linky. U druhého, jižního, vestibulu vznikl přestup na tramvajové linky a autobusový terminál pro městské linky. Z Holešovic tehdy odjížděly autobusy na sídliště Severního Města – od Bohnic a Čimic, přes Ládví a Ďáblice, po Prosek a Letňany. Holešovice se staly konečnou céčka na dlouhých 20 let. Až v roce 2004 byla linka prodloužena do Kobylis a na Ládví.

Kolik lidí bydlí u stanic metra? Kde má metro smysl a kde ne?

U stanice Vltavská se dodnes hovoří o dobudování druhého výstupu, který by ústil v Bubnech. Třeba na něj dojde společně s revitalizací celého území, které dnes rozděluje Holešovice na dvě části.

Dnes trasa C měří 22,41 a má 20 stanici. Mezi nejvytíženější stanice „céčka“ patří Muzeum a I. P. Pavlova. Nejvíce cestujících přepraví „červené“ metro mezi Vyšehradem a I. P. Pavlova.

Včera, 16:45
Park Santoška se nabízí k oddechu, příjemným procházkám i krásným výhledům na Prahu. Díky rekonstrukci...
Včera, 15:20
Hrnčířské trhy v Berouně se kvůli koronaviru neuskuteční ani na podzim. Pořadatelé se snažili s...
Včera, 14:39
Komerční článek
Momentálně nabízíme: BYTY Nabízíme byty v moderních bytových domech, vysokého standardu a urbanistickou funkcí. Projekty...
Včera, 14:39
Je to trochu drzé, ale je to tak, jsou to už veteráni. Vždyť na Jasné...
Včera, 11:13
V bubenečské kavárně Zasekávák předvádí několik svých pěkně barevných pláten výtvarník Miloš Vacík. Pokud máte...
Včera, 09:01
21. července tohoto roku by Milan Rastislav Štefánik oslavil 140. narozeniny. V nedávné době také...
3.8.2020
Na základě informace vydané Českým hydrometeorologickým ústavem skončila platnost nařízení týkajícího se zákazu rozdělávání ohňů...
3.8.2020
Ještě před volbami Piráti slibovali transparentní řízení města. Ačkoliv obsadili křeslo primátora, ani po roce...
3.8.2020
Jedním z nejvýznamnějších míst, na kterém skončilo mnoho nevinných životů během druhé světové války, byla...
3.8.2020
„První doklimatizované tramvaje by měly být zařazeny do provozu o letních prázdninách příštího roku,“ znělo...
3.8.2020
Jak už to tak bývá, stačil jeden dotaz a plán Prahy sobě na zdražení jízdného...
Reklama