15℃
Dnes je 18. srpen , svátek má Helena

Na Hlávkově mostě probíhají dynamické zkoušky. Jak problémář obstojí?

Hlávkův most, který dělá vrásky samosprávě i občanům Prahy, je v další etapě průzkumu.

Reklama

Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě je nepřerušen, pouze chodci musí v noci šlapat jen po jednom chodníku. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června. Snad to do léta most přežije.

Dynamické zatěžovací zkoušky obloukových částí mostu jsou dalším bodem procesu komplexní diagnostiky, na jejímž základě vzniknou návrhy rozsahu rekonstrukce mostu.

Nová Trojská lávka v nových časech. Všechno možná půjde snadněji, rychleji a snad to i dobře dopadne

„V minulosti se na důkladné diagnostiky pražských mostů nedostávalo financí, kromě Libeňského mostu. Pro nás jsou ale momentálně jednou z priorit v oblasti dopravy. V tomto volebním období bychom navíc rádi zahájili projektovou přípravu Rohanského mostu. Ten by měl v budoucnu ulevit dopravní situaci, kterou opravy Hlávkova mostu způsobí a kterou už nyní komplikuje omezení na Libeňském mostě,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z magistrátu.

Na železobetonovém mostě již v loňském roce TSK provedla spolu s Kloknerovým ústavem několik diagnostických prací.
„V září 2018 jsme na Hlávkův most instalovali čidla, která měří pohyby kloubů oblouků při změnách teploty. Odebrali jsme velké množství vzorků materiálů, zejména betonu, na kterých probíhají laboratorní zkoušky.
Stále také provádíme podrobné prohlídky konstrukcí se záznamem jejich poškození a poruch a hodnotíme přechodové desky z hlediska koroze a statické únosnosti. Probíhá i podrobný stavebně-historický průzkum.
Nyní zahajujeme dynamické zkoušky a čekají nás ještě zkoušky statické a řada dalších prohlídek, odběrů, testů a teoretických analýz statické spolehlivosti konstrukcí. Všechny diagnostické práce bychom měli dokončit nejpozději v letních měsících,“ řekl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.

Lidé z Prahy 10 se dočkali nového mostku přes potok Botič. Víte, jak říčka získala své jméno?

Most přes jižní (pravé) rameno Vltavy (plavební komory) byl původně v letech 1908-10 postaven jako železný příhradový. Autorem byl Ing. Měčislav Petrů (1881 ve Dvoře Králové – 1941 v Praze). Žák Josefa Schulze, který se stal přednostou odboru stavebního úřadu hl. m. Prahy, navrhoval převážně školní budovy, ale podílel se i na projektu Mánesova mostu za spolupráce Františka Mencla.

Na počátku 20. století se v Praze stavěly kamenné a železné mosty. Inženýr a inovativní konstruktér František Mencl (1879 v Libranticích u Hradce Králové – 1960 v Praze), který byl pověřen stavbou druhé části mostu ze Štvanice k Bubnům, však hodlal tuto tradici změnit, a tak se pustil do betonu. Jeho osobní zaujetí pro věc napomohlo realizaci zcela jedinečné stavby.
V letech 1958-62 byl tento most rekonstruován a rozšířen. Železná část byla nahrazena železobetonovou. Nedotčena zůstala pouze část jeho výzdoby.

V Kunratickém lese byly rekonstruovány mosty, vydrží sto let

František Mencl při projektování Hlávkova mostu představil novátorskou betonovou konstrukci a k jejímu architektonickému řešení přizval tehdy čerstvého absolventa pražské techniky Pavla Janáka (1882 v Karlíně – 1956 v Praze). Energický Mencl dokázal přesvědčit kompetentní místa, aby se konečně přestala bát inovativního přístupu v podobě betonu. A ten se zde mnohonásobně vyplatil, nejen technicky a esteticky, ale v neposlední řadě také finančně. Schválený rozpočet na nový most dosahoval výše 1,5 milionu korun, nakonec však celkové stavební náklady, a to včetně provedené sochařské výzdoby, odčerpaly z obecní kasy pouze 1,1 milionu korun. Pro srovnání řekněme, že most Legií stál čtyři miliony korun a most Čechův dva a čtvrt.
Jak jsme již řekli, přizváním Pavla Janáka k architektonickému řešení mostu prokázal stavební odbor magistrátu nevídanou odvahu. A pro Pavla Janáka to byl začátek jeho slavné kariéry.

FOTO: Most mecenáše Hlávky

Most mecenáše Hlávky - 1 libri.czMost mecenáše Hlávky - 2 hobulMost mecenáše Hlávky - 3 vltavská štursa hlávkův mostMost mecenáše Hlávky - 4 1180783 hlávkův dopravaMost mecenáše Hlávky - 5 kafka sen Reliéf_Hlávkův_most
Další fotky
Most mecenáše Hlávky - dav

 

Včera, 16:30
Ceny pohonných hmot v Praze od minulého týdne výrazně klesly. Natural 95 zlevnil o 20...
Včera, 15:00
Vánoční strom na Staroměstské náměstí se zatím nenašel. Společnost Taiko na začátku prázdnin vyhlásila soutěž,...
Včera, 13:33
Pražský dopravní podnik (DPP) opraví autobusový terminál u stanice metra B Zličín. Rekonstruován bude povrch...
16.8.2019
Hlavní město chce v příštím roce dát více peněz na obnovu a modernizaci systému veřejného...
16.8.2019
16. srpna 1874 byl slavnostně vysvěcen chrám sv. Mikuláše na Starém Městě pražském. Stal se...
16.8.2019
Městská část Praha 14 zrekonstruuje svou radnici v ulici Bratří Venclíků nedaleko stanice metra B...
16.8.2019
Radnice Prahy 9 rekonstruuje hostinec U Brabců na Starém Proseku. Za opravy zaplatí 63 milionů...
15.8.2019
Končí tak první etapa modernizace prostoru stanice metra Karlovo náměstí.
15.8.2019
Praha 3 se rozhodla propojit lidi dvou generací. Studentům dá šanci dostupného bydlení, a tím...
15.8.2019
Radnice Prahy 1 má několik připomínek k návrhu změny městské vyhlášky o pouličním umění, tzv....
Reklama