Návrhy na trolejbusovou dopravu v Praze byly ještě před I. sv. válkou

Pražská trolejbusová doprava už sice není díky částečné obnově uzavřenou kapitolou, její historie je však mnohem bohatší, než se na první pohled může zdát. Vznikla ve třicátých letech 20. století, první snahy o její založení však přišly ještě za Rakousko-Uherska.

Trolejbusový systém v našem hlavním městě fakticky vznikl v polovině třicátých let. V roce 1934 vznikl návrh tratě Hanspaulka – Ořechovka. Ten byl pak ještě upraven, aby byl konečně o rok později schválen městem i ministerstvem železnic. Trať byla schválena ve vedení od vozovny Střešovice ke kostelu sv. Matěje na Hanspaulce, její zprovoznění však předcházely poměrně dlouhé zkoušky. Provoz byl na trati zahájen slavnostně 28. srpna 1936. Tímto datem se začala psát historie pražských trolejbusů, nebo snad ne?

První úvahu už za Rakouska

Historie je skutečně nepatrně odlišná. První snahy o zřízení trolejbusové dopravy v Praze totiž sahají hluboko do historie minulého století. Nejstarší zmínka o možnosti provozu trolejbusů v Praze se totiž objevila už v listopadu 1901, kdy vídeňská firma Ganz nabídla pražským elektrickým podnikům zavedení trolejbusů v ulicích české metropole. Elektrické podniky ale o tento druh dopravy nestály a tak nabídku zamítly, jejich prioritou v té době byl provoz na stávajících a vznik nových tramvajových tratí.

Trolejbusy jsou v Čakovicích stále živou vzpomínkou

Trolejbusy až z Anglie

Téma trolejbusů v Praze se dostalo do veřejného prostoru znovu za dvacet let. V letech 1927 a 1928 už byly dokonce hotové studie a firmy už Praze nabízely vozy k prodeji. Nechyběla mezi nimi ani anglické firmy Ransomes, Sims & Jefferies a Garret & Sons nebo německá firma AEG. S nabídkou přišla i tuzemská firma ASAP, ale z důvodu koncepční nepřipravenosti byl projekt odložen.

Válka a nová doba

Realizace trolejbusů přišla až ve třicátých letech, jak již bylo řečeno. Další rozvoj tohoto druhu dopravy však zbrzdila druhá světová válka a přechod velké části civilní výroby na válečnou. Obnovit trolejbusový provoz v potřebné míře se podařila relativně brzy po osvobození v roce 1945. V rámci koncepce s názvem Generální návrh trolejbusové sítě mělo být odlehčeno tramvajové dopravě a trolejbusy měly zažít renesanci. Jedna z linek končící u Anděla byla prodloužena do centra a toto nové dopravní spojení Smíchova s Václavským náměstím a dalšími místy v centru se ukázalo být velkým přínosem. Lidé si na ně brzy zvykly až musely být po nějaké době přidány posilové linky. V roce 1948 byl pak zprovozněn úsek na Strahovský stadion, kam kvůli prudkému stoupání nemohla být zavedena tramvajová doprava.

Historická událost: Do Prahy se vracejí trolejbusy

Ta pravá renesance

Skutečnou renesanci zažily pražské trolejbusy mezi lety 1949 a 1954, kdy vznikla naprostá většina tratí. Stavělo se takřka po celé Praze, v Bubenči, na Vinohradech i Žižkově. Následoval další plán rozvoje a do roku 1960 měla být dopravně obsloužena i řada obcí mimo Prahu. V rámci projektu tak vznikla trať Libeň – Prosek – Letňany – Čakovice nebo trať ze Smíchova do Velké Chuchle. Další stavby však zastavovala nepřipravenost pozemních komunikací a nedostatečné energetické zabezpečení provozu.

Zánik trolejbusů

V roce 1959 ale došlo ke zrušení nejstarší trati a k jejímu nahrazení autobusovou linkou. Podobný osud potkalo i několik dalších, především rozestavěných, tratí. Tramvajových tratí tak začalo pozvolna ubývat a čím více jich ubývalo, tím více přibývalo linek autobusových. Tratě i vozidla zastarávaly a levná sovětská ropa v témže období jen nahrávaly rozvoji autobusové dopravy.

Pověstnou poslední ranou pro pražské trolejbusy byl rozvoj podzemní dráhy. Nová koncepce pražské dopravy, ve které se měly stát páteřními linkami právě linky metra už dále s trolejbusy nepočítala. A tak se v noci z 15. na 16. října 1972 vrátil do vozovny poslední pražský trolejbus.

Dnes, 13:00
Zřítila se před třemi lety. Zranili se čtyři lidé. Dva muži byli obviněni. Rok trvala...
Dnes, 08:59
Podruhé vzlétly nad mokřad v Cholupicích drony. Ale o žádnou špionáž mezi obojživelníky nejde, drony...
Dnes, 07:35
Na místě současného autobusového nádraží na Palmovce se během několika let objeví 300 nových bytů...
Včera, 18:20
Distanční výuka trápí všechny studenty i všechny jejich rodiče. Asi nejvíce však trpí děti v...
Včera, 14:20
V desátém ročníku soutěžní ankety spolku Arnika Alej roku je zatím přihlášeno 85 stromořadí z...
Včera, 12:20
Letošní oslavy vzniku Československa připadající na 28. říjen se ponesou v tichu. Bujaré koncerty a...
Včera, 11:00
V budově bývalé školy na Havlíčkově náměstí v Praze 3 začalo fungovat nové nové odběrové...
Včera, 07:35
Na řešení dopravní situace v ulici Za Strahovem v oblasti památkové zóny Tejnka se mohou...
bezdomovectví_ilustrační obrázek
21.10.2020
Pražský magistrát vypsal veřejnou soutěž na nákup hotelů, hostelů či bytových domů pro účely krátkodobého...
21.10.2020
Prodejní ceny nových bytů v Praze na konci září meziročně vzrostly o 3,2 procenta na...
Reklama