Nechci v Praze 7 tu žlutou smrt, zlobí se místní na ofo kola. Prý je jich moc a překáží slepcům

Další fotky

Nešťastně odložené ofo kolo na Ortenově náměstí rozpoutalo bouřlivou diskuzi, když do něj narazil slepec. Pražané volají po systému, kam bude možné ofo kola odkládat, aby se neválela ladem a nepřekážela chodcům. Podle některých je kol v Praze už zbytečně moc. Žlutá ofo kola jsou zatím ve zkušebním provozu a zdarma, v ulicích jsou jich už teď desítky. Většinou stojí ladem na chodníku tam, kde je kdo zanechá.

„Už pár týdnů sleduji množství žlutých kol na Praze 7 a začínají mne štvát. Ale dnes to vyvrcholilo. Slepý soused z Ortenova náměstí narazil do ledabyle odloženého kola. Nechci tuto žlutou smrt v našich ulicích a tímto ji vyhlašují válku. Ne samotným kolům, ale tomu bordelu, který kolem toho panuje,“ napsal na sociální sítě Vašek. Ten viděl nevidomého narazit do kola v úterý právě na Ortenově náměstí v Praze 7.

FOTO: Žlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma

Žlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo kolo
Další fotky
Žlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo koloŽlutá ofo kola spustila zkušební provoz, zatím jsou zdarma - Ofo kolo

Poté se na sociálních sítích rozpoutala ohnivá diskuze na téma ofo kola v Praze. „Dokud tu byla pouze Rekola, kdy se kolo muselo připnout k něčemu pevnému, třeba ke značce nebo lampě, tak se kola tolik pod nohy nepletla,“ vyjádřil se Janek.

Zkušební provoz ofo kol byl zahájen 15. října do doby, než bude celodenní mráz, a to pouze v Praze 7 Holešovicích. Zde bylo umístěno 300 ofo žlutých ofo kol. Tento týden se již první mrazy objevily, proto probíhá stahování kol. K obnovení provozu by mělo dojít po zimě v únoru nebo březnu, pokud se společnosti ofo povede uzavřít dohodu s pražským magistrátem.

Uzavřená lávka odřízla obyvatele Lipenců a Dolních Černošic od světa. Kdy bude znova otevřena?

Vadí odložená kola slepcům?

„Je pravda, že Rekola jsem nikdy neviděla odložené na nevhodném místě, třeba uprostřed chodníku, kdežto žlutá ofo kola jsou všude. Lidé je nechávají jen tak na chodníku. A velmi často u zdi domu, kde chodí slepci, tedy alespoň podle mého pozorování. Viděla jsem je i uprostřed chodníku, ale já je vidím, takže se jim vyhnu. Měla by být jasně vymezená místa, kde mohou stát. Když jede skupina pěti lidí a nechají kola jen tak na chodníku, je to nepříjemné pro všechny,“ popsala jedna z diskutujících.

Kola na chodníku jsou pro nevidomé problém, myslí si František Brašna, vedoucího Metodického centra odstraňování bariér ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR).

Taxík Maxík pro seniory a lidi s handicapem je dostupný i na Praze 5

„Pokud jsou směrem do ulice, tak to teoreticky nevadí, protože nevidomí chodí při zdi. Jakmile jsou ale ve volném prostoru, nebo u zdi, šanci se jim vyhnout už moc nevidomý člověk nemá,“ myslí si František Brašna.

„Po prostředku chodníku chodí jen zkušení nevidomí, kteří mají třeba dvacetiletý trénink a jsou to spíše výjimky. Na okraji silnice při obrubníku chodit nemohou už jen kvůli vyhlášce, ale i bezpečnosti. Z logiky věci chodí při zdi, kde mají jistotu, že jdou správně a je to pro ně přirozená vodící linie. Když bude stát před nimi kolo, v lepším případě do něj vrazí, v horším případě ho poškodí a v nejhorším případě se zraní. Ať je kolo otočené jakkoliv, ve stojanu nebo mimo něj, nevidomí se mohou uhodit. A když jdou s holí, zničí si hůl,“ popisuje Brašna zkušenosti s nevidomými.

Praha 7 varuje: Nedávejte Nemocnici Na Františku do soukromých rukou!

Stížnosti na kola se podle něj objevují spíše náhodně. SONS ČR jednala s jednou z firem, která kola zabezpečuje a dohodli se na místech, kde stojany s koly jsou. „Firma sama musí mít zájem to řešit. Pak je možné se dohodnout, kde budou stojany na kola stát a nebudou překážet. Zatím jsme to řešili na Praze 2 a tam to funguje. U těch kol, která je možno odstavit kdekoliv, to není šance řešit,“ dodal Brašna.

„Kola uprostřed chodníku jsou pro slepce překážka. Že bychom však evidovali za poslední dva měsíce stížnosti přímo na kola, to ne,“ uvedla Marie Matějů, mluvčí projektu Nevidomí mezi námi, který spadá pod organizaci Okamžik.

Demonstrace proti demolici budov Transgas: Památky ustupují developerům

Kam se mají ofo kola dávat?

Ofo kola jsou žlutá kola, na kterých lidé mohou jezdit přes nainstalovanou aplikaci. Kola nepotřebují stojany ani městský mobiliář, není je nutné nikam přivazovat. Používá se jen chytrý zámek přímo na kole. K odemčení kola stačí mobilní telefon. „Ukončení jízdy nevyžaduje nalezení žádné specifické stanice pro umístění kola, stačí ho ponechat na kterémkoli místě, kde neohrožuje provoz ani chodce. Kolo se při ukončení jízdy uzamkne a je k dispozici dalším zájemcům,“ píše se na webu ofo kolo.

Praha 7 opravuje „zapomenuté“ zchátralé byty. Dělá z nich dostupné bydlení pro mladé i seniory

„Je to o tom, jak jsme mentálně vyspělí, Číňané jsou v tomto daleko před námi. Už pochopili, že kola tu nejsou proto, aby si z nich dělali vánoční stromeček nebo já házeli do vody, což se na začátku stávalo. My nedokážeme ovlivnit to, když někdo nechá kolo zaparkované uprostřed chodníku. Ale pokud už je kolo špatně zaparkované, je možné naskenovat kód kola přes aplikaci a zakliknout tam, že je špatně zaparkované. Okamžitě nám to přijde a hned to řešíme. Na kole je napsané i telefonní číslo, na kterém je operátor a který celý den dostává informace a řeší je. Pak je tam e-mailová adresa, na kterou se několikrát denně odpovídá. Těch cest, jak situaci řešit, je víc,“ uvedl Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, která pilotní provoz Sdílení kol ofo v Praze zajišťuje.

Na Strossmayerově náměstí se zabydlel Červený parazit. Praha 7 má svou první knihobudku

To, že by mohla kola vadit nevidomým, je podle něj slabým argumentem. „Služba funguje na spoustě míst ve světě, má kolem 200 miliónů uživatelů a v Praze dost pravděpodobně nahradí stanicový systém, do kterého město už nebude investovat, jak se původně zamýšlelo. Výhodou je, že služba může fungovat bez jakýchkoliv nákladů pro město. Samozřejmě nás mrzí, pokud do kola nevidomí narazí, nicméně ofo kola nikdy nejsou stavěna k domům. Pokud ano, tak je naši lidé je v rámci re-balancování odstraní. Že by tedy kola měla vadit slepcům, je spíše argumentem lidí, kteří už neví, co by službě vytkli,“ dodal Ditrich.

Rozhodující je teď to, aby stanovil pravidla pro ofo kola magistrát. Ten musí určit přesná pravidla, kolik by mělo kol být, kde by měly být a kam se mají postavit. V kterých městských částech by kola konkrétně byla, se ještě neví. Nyní je služba zdarma, od příštího roku budou uživatelé kol platit cca 10 Kč za 30 minut používání.

Služba ofo byla založena v roce 2014. Za tu dobu využilo 200 miliónů uživatelů po celém světě 10 miliónů kol. Působí ve 180 městech ve 13 zemích. V dubnu 2017 navázalo spolupráci s Rozvojovým programem OSN.

Včera, 17:51
Návštěvníci historických objektů či výstav na Pražském hradu nemusí od dneška do pondělí platit vstupné....
Včera, 14:44
Harmonogram stavby trojské lávky koronavirová krize nenarušila. Stavebníci už dokončili pilíře a pracují na mostních...
28.5.2020
Komerční článek
Náš REGION představuje top produkty tohoto boxu, které lze zakoupit a testovat na www.brandnooz.cz. KINDER...
28.5.2020
Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) otevřela nové výjezdové středisko v Praze Michli. Středisko...
28.5.2020
Týden starý incident mezi pražským primátorem Zdeňkem Hřibem a předsedkyní zastupitelského klubu ODS Alexandrou Udženijou...
28.5.2020
Život v Česku se pomalu vrací do běžných kolejí. Otevřena je většina obchodů, lidé mohou...
Invalidovna
28.5.2020
Výpůjčku západního křídla Invalidovny v pražském Karlíně získalo do konce letošního roku Multikulturní centrum Studia...
28.5.2020
Vlaky se na opravený Negrelliho viadukt v Praze vrátí hned v první den jeho otevření,...
27.5.2020
Na trať mezi pražskými Hlubočepy a Sídlištěm Barrandovem se vrátí od pondělí 1. června tramvaje....
27.5.2020
Komerční článek
Náš REGION představuje top produkty tohoto boxu, které lze zakoupit a testovat na www.brandnooz.cz. KINDER...
27.5.2020
Výpověď z nájmu, kterou od společnosti CIB RENT Písnice dostali manželé E. a L. M.,...
Reklama