mapa regionů
zavřít mapu

V průběhu roku 2022 vyroste ve vršovickém parku pojmenovaném po básnířce Jiřině Haukové a jejím manželovi, teoretikovi umění Jindřichu Chalupeckém, hybridní billboard vytvářející z jejich citátů zcela nové texty. Jeho cena je ovšem vzhledem k jiným výrazným škrtům radnice Desítky děsivá a praktická využitelnost sporná. Radnice se ale brání, že peníze na billboard dá magistrát.
Billboard připomínající Jiřinu Haukovou a Jindřicha Chalupeckého, kteří žili dlouhá léta v pražských Vršovicích na Petrohradské – dříve Leningradské – ulici, vyvolává řadu námitek. Kromě vzhledu, připomínající obrovskou televizi s fontem, který byl aktuální možná někdy na počátku 90. let, je to také otázka jeho využití v parku, kde podle místních „chcípnul pes“. Další nezodpovězené otázky se týkají i jeho dalšího provozu a případných oprav.
V soutěži o nejlepší výtvarné ztvárnění pocty Haukové a Chalupeckému se sešlo 31 návrhů, ze kterých nakonec zvítězil billboard, na jehož digitálním displeji se budou zobrazovat nově zkombinované úryvky z jejich básní a esejí. „Autorem“ výsledných textů bude umělá inteligence, která ho bude „vymýšlet“ pomocí systému neuronové sítě, který bude mít k dispozici texty a archiválie, jež po sobě oba autoři zanechali. „Jak lépe vzdát hold mistrům textu, než samotnými texty?“ myslí si o návrhu David Kašpar (VLASTA / STAN), místostarosta MČ Praha 10 pro školství a kulturu, a podle Kariny Kottová, ředitelky Společnosti Jindřicha Chalupeckého, kurátorky a teoretičky současného umění, budou automaticky generované texty vycházející ze skloubení poezie Haukové a teoreticko-esejistických textů Chalupeckého asi nabírat mnoho rovin, od té vážnější přes humornou až k absurdní.
Absurdní je však podle místního obyvatele Michala Vosky i celý nápad s instalací, kdy se v dnešní složité době ruší kvůli penězům daleko potřebnější služby, a tady se dá za „umělecké dílo“ téměř pět milionů. „I když je kultura samozřejmě důležitá, tak jestli nám radnice zrušila provoz rozvozových dodávek pro starší, nepohyblivé občany a pro osoby se ZTP, nebo vloni pohotovost v malešické poliklinice, protože musí šetřit, tak nechápu, proč chce dávat skoro pět milionů do tohoto nevzhledného billboardu,“ řekl Našemu REGIONU Voska. Podle informací tiskového mluvčího Prahy 10 Jana Hamrníka ale Desítka billboard neplatí. „Náklady na pořízení hybridního billboardu nebudou hrazeny z rozpočtu MČ Praha 10, ale z programu hlavního města Prahy Umění pro město,“ sdělil Našemu REGIONU.
Voska má pochybnosti i v dalších otázkách. Například ohledně jeho využití nebo dalších výdajů „V tom parku je mrtvo, skoro nikdo tam nechodí. A když jsem se dotazoval na radnici, kolik potom ještě bude stát roční provoz a údržba, nebo jakou to má životnost, tak mi odmítli odpovědět,“ vysvětlil Voska. Přitom se dá očekávat, že blikající obrazovka v odlehlém parku k sobě bude neodolatelně lákat vandaly.
Konečný výběr byl navíc podle Vosky v rukou komise, kde kromě odborníků zasedli také starostka a místostarostové. „V této otázce to nemělo ležet v takové míře na politicích, ale měli víc komunikovat s občany a měli se jich zeptat, co si o tom myslí,“ tvrdí Voska.
(1919 – 2005)
Česká básnířka a překladatelka, členka literární a výtvarné Skupiny 42, za sbírku Světlo v září z roku 1984 získala v roce 1996 Cenu Jaroslava Seiferta.
(1910 – 1990)
Výtvarný a literární teoretik a kritik, esejista, historik umění a překladatel. Jeho jménem je udělována cena mladým výtvarníkům do 35 let. V roce 1991 mu byl in memoriam udělen Řád Tomáše Garrigua Masaryka III. třídy.