mapa regionů
zavřít mapu

Kompletně uzavřít Křižovnickou ulici na pravém a Malostranské náměstí na levém břehu pro tranzitní dopravu. To je idea pracovní verze plánu omezení provozu aut v centru, který unikl z pražského magistrátu. S návrhem nesouhlasí odborníci, městské části a ani někteří členové magistrátní koalice.
Podle dokumentu by auta měla vyklidit ulice na obou březích Vltavy v historickém jádru. „Otázka, co s dopravou v historickém centru Prahy, je posledních několik měsíců předmětem intenzivních debat s koaličními partnery. MHD a chodci v našem rozhodování hrají největší roli,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Obě nábřeží podle něj používají z 85 % cestující v tramvajích a chodci. Desetinu tvoří cílová automobilová doprava a pouze 5 % se podílí tranzit.
Nový plán by v podstatě vytvořil obrovskou neprůjezdnou oblast v severojižním směru, od Břevnova až po Vinohrady. „Je záslužné zklidňovat automobilovou dopravu v centru, ale zavřít najednou část protilehlých břehů? Doprava je jako kapalina, když někde ucpete průchod, přelije e jinam. Zde půjde o přesun na už tak kolabující magistrálu nebo do tunelů, které se, vzhledem k nenavazujícím komunikacím, samozřejmě také začnou ucpávat,“ uvádí Zdeněk Lokaj, zástupce proděkana dopravní fakulty ČVUT.
Praha už vloni zkušebně omezila provoz na Smetanově nábřeží, což znamenalo uzavření sta metrů silnice, kde v jízdním pruhu stály kavárenské stolky. Plán zklidnění a příjemného místa k posezení ale nevyšel – omezení na nábřeží znamenalo svedení dopravy do okolních ulic, například do Divadelní a Karoliny Světlé, naopak zahrádky restaurací zely prázdnotou. Přispělo k tomu ovšem i léto bez turistů.
K zastáncům radikálního omezení aut v Praze patří spolek Auto*Mat. „Když bylo Smetanovo nábřeží poprvé uzavřeno, tak se jinam přesunula jen polovina aut a druhá polovina zmizela. Lidé bud částečně přešli do jiného dopravního prostředku, nebo cestu zkombinovali jiným způsobem,“ říká mluvčí Auto*Matu Vratislav Filler s odkazem na údaje Technické správy komunikací.
Jenže… „Veškerá data o dopravě z roku 2020, zvlášť z léta, jsou zavádějící, anomální, nelze podle nich nic predikovat,“ namítá Zdeněk Lokaj. „Nejdřív je třeba dostavět městský okruh. Nemůžeme vyhnat auta z centra, když není kam,“ dodává.
Záměr omezit provoz aut na Smetanově nábřeží a Malostranském náměstí se nelíbí ani vedení Prahy 1. „My jsme jasně řekli, že důležitá jsou tvrdá data, a ne úvahy někoho, kdo ani není z Prahy a vůbec nerozumí dopravě v Praze. A například na Smetanově nábřeží je důležité nejprve ochránit rezidenční ulice,“ říká radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš.