5℃
Dnes je 22. listopad , svátek má Cecílie

Podívejte se, jak soudruzi budovali metro B. Tento měsíc slaví 32 let

Další fotky

Třetí linka pražské metra, označena písmenem B a žlutou barvou, zahájila svůj provoz s cestujícími 2. 11. 1985. První úsek vedl ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou (dnešní Florenc), měl 7 stanic a měřil 4,9 kilometru. Tím také vznikl v centru přestupní trojúhelník pražského metra.

Nejmladší, ale také nejdelší trasa

Dnes, po 32 letech, je „béčko“ nejdelší trasou metra, měří přes 27 kilometrů a má 24 stanic, z nichž nejhlubší je Můstek, v 40 metrech pod zemí. Jízda z konečné na konečnou trvá 41 minut a nejkratší interval ve špičce je 140 sekund.

Nejkratší mezistaniční úsek najdeme na „béčku“ mezi stanicemi Můstek a Národní třída (500 metrů) a naopak nejdelší úsek je mezi Smíchovským nádražím a Radlickou (2140 metrů).

FOTO: Před a po stavbě metra B

Před a po stavbě metra B - Stavba metra na Andělu 2Před a po stavbě metra B - Stavba metra na AnděluPřed a po stavbě metra B - Anděl před metremPřed a po stavbě metra B - Anděl před metrem 2Před a po stavbě metra B - Vestibul Moskevská s mozaikou Kremlu
Další fotky
Před a po stavbě metra B - Moskevská, dnešní AndělPřed a po stavbě metra B - Terminál Anděl se za 30 let změnil k nepoznání 2Před a po stavbě metra B - Terminál Anděl se za 30 let změnil k nepoznáníPřed a po stavbě metra B - Stavba metra na Smíchovském nádražíPřed a po stavbě metra B - Původní vestibul Národní třída 2Před a po stavbě metra B - Původní vestibul Národní třídaPřed a po stavbě metra B - Stanice Náměstí Republiky 2Před a po stavbě metra B - Stanice Náměstí RepublikyPřed a po stavbě metra B - Podchod pod náměstím Republiky

Historie linky metra B

Trať B se projektovala od roku 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo v roce 1979. Trať měla převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou městskou hromadnou dopravou: z Karlína na Smíchov, kde jezdila již koněspřežná tramvaj.

Metro jezdí pod Vltavou už 33 let. Na „Jižák“ se metrem vozíme ještě déle

2. 11. 1985
Byl zahájen provoz na prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) se 7 stanicemi: Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojky B – C na Florenci.

26. 10. 1988
Byl zahájen provoz v úseku Smíchovské nádraží – Dukelská (III.B) se 3 stanicemi: Radlická, Švermova, Dukelská.

22. 2. 1990
Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská – Nové Butovice, Švermova – Jinonice, Moskevská – Anděl, Sokolovská – Florenc.

22. 11. 1990
Byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská.

11. 11. 1994
Byl zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.

8. 11. 1998
Byl zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly až za provozu.

16. 10. 1999
Do provozu uvedena stanice Hloubětín.

8. 6. 2001
Do provozu uvedena stanice Kolbenova.

Srpen 2002

Linka metra byla zasažena povodněmi. Zaplaveno bylo celkem 11 stanic. Odstraňování následků povodně trvalo téměř celý rok. Jako poslední byly znovuotevřeny stanice metra Křižíkova a Invalidovna v březnu 2003.

Brno staví vlastní metro. Jaké budou mezi brněnským a pražským metrem rozdíly?

Zajímavosti z 2. listopadu 1985 (dne zahájení provozu metra B)

  • Na Náměstí Republiky se při otevření metra konalo shromáždění pracujících a budovatelů.
  • První jízda metra byla určena výhradně pro představitele KSČ a čestné hosty, následovaly jízdy pro zástupce podniků a cestující se zvláštními jízdenkami.
  • Teprve v odpoledních hodinách bylo nové metro otevřeno pro běžné cestující, v první den provozu ovšem nemohli přestupovat na linky metra A a C.
  • Vstupenky pro první den provozu metra B byly rozdávány zdarma na vyžádání a platily pouze na nově otevřený úsek.

FOTO: Slavnostní otevření metra B

Slavnostní otevření metra B - Stříhání páskySlavnostní otevření metra B - Slavnostní zahájení na SokolovskéSlavnostní otevření metra B - Úvodní řečSlavnostní otevření metra B - Sokolovská (dnešní Florenc)Slavnostní otevření metra B - Politická reprezentace ve stanici Moskevská
Další fotky
Slavnostní otevření metra B - Slavnostní otevření metra B 2. 11. 2015 na náměstí RepublikySlavnostní otevření metra B - Odznak ze zahájení úseku I.BSlavnostní otevření metra B - Bez Sovětů bychom těžko vybudovali v Praze metroSlavnostní otevření metra B - Terminál Smíchovské nádražíSlavnostní otevření metra B - Úsek I.B s vyznačenými přestupySlavnostní otevření metra B - Oblast Smíchovského nádraží a Hlubočep

Trasa metra B: Dokument popisující slavnostního zahájení v roce 1985

Před 30 lety byl slavnostně zahájen provoz třetí trasy pražského metra označeného písmenem B a žlutou barvou. Psal se rok 1985 a tak otevření stavby československo-sovětské spolupráce mělo jasně daný řád. Resp. dokument s názvem Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra.

Z dokumentu se dozvíte, jak celá akce probíhala, kdo byl pozván, jakým směl kdo cestovat vozem a jaký byl doprovodný program.

FOTO: Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra

Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra - Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra strana 1Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra - Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra strana 2Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra - Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra strana 3Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra - Politicko-organizační zabezpečení slavnostního zahájení provozu trasy I.B pražského metra strana 4

Kolik lidí bydlí u stanic metra? Kde má metro smysl a kde ne?

Dobové články a fotografie: Archiv Dopravní podnik Praha

zdroj: www.MHD86.cz

 

Před 3 hodinami
„Musíme se velmi snažit, abychom vyvolali základní lidskou vlastnost – soucit. V tom je příklad...
Dnes, 15:33
Původně tu mezi Veletržní a Strojnickou a Dukelských hrdinů – v místě zvaném Holešovický trojúhelník...
Dnes, 14:33
Ve středu 20. listopadu začaly vánoční trhy na náměstí Míru, které tentokrát představí nové vánoční...
Dnes, 10:49
Pražský magistrát vyhrál soudní při se společností Delta Center, která měla v nájmu holešovickou tržnici....
Včera, 19:36
Od čtvrtka 21. do neděle 24. listopadu se koná už 16. ročník Mezinárodního festivalu alpinismu...
Včera, 15:01
Obvodní soud pro Prahu 4 zamítl žalobu, podanou třemi nájemníky proti CIB RENT Písnice s....
Včera, 10:44
V neděli 24. listopadu mezi 10. a 17. hodinou si ve střešovické Restauraci na Ořechovce...
Včera, 08:01
Vedení pražské policie požádalo magistrát, aby aktivoval na šesti místech v hlavním městě automatické rozpoznávání...
20.11.2019
Výrazné filmy o současném Polsku, polský dokumentární brunch, program pro děti a chutné delikatesy ke...
20.11.2019
PragArtWorks uvádí v pořadí již pátou pop-up výstavu na Palmovce, na které se představí 52...
Reklama