OBRAZEM: Takhle se změní Smíchovské nádraží. V nadčasový dopravní terminál

Zaparkují auto, nasednou na tramvaj, metro, příměstský či dálkový autobus nebo vlak a pojedou dál. Taková budoucnost čeká cestující z pražského Smíchova do pěti let. Současné vlakové nádraží se promění v nadčasový dopravní terminál.

Architekti byli vybráni, studie schválena. Do konce prosince chce Praha vybrat generálního projektanta. Stavba dopravního terminálu na Smíchově by mohla začít v roce 2021. Dopravní uzel bude moderní přestupní bod integrované dopravy, který propojí železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu).

Budoucnost Smíchova ve virtuální realitě. Přijďte se projít po nové čtvrti

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Na Smíchově budou cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ věří náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Oproti původním plánům se vzhledem ke koordinaci s ostatními stavbami v území rozhodlo, že se terminál bude realizovat jako celek a nikoliv po samostatně fungujících etapách.

Exkluzivně: Ruské kolo na Smíchově nebude! Víme proč

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje.

Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici, jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.

 

JAK BUDE VYPADAT NOVÝ DOPRAVNÍ TERMINÁL NA SMÍCHOVĚ

Autobusová doprava

Příměstské a dálkové autobusy nyní končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s přesunutím autobusové dopravy do nového terminálu.

PRAHA-smichov1-po
Přestup z autobusů na metro a vlak po proměně.
(IPR Praha)

Přednádražní prostor

V současnosti nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulnění celého prostoru.

PRAHA-smichov2-po
Pohled na autobusové nádraží a železniční nádraží po proměně v moderní dopravní terminál.
(IPR Praha)

 

Parkoviště

Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně zatěžoval okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze z městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Přestože samotný Smíchov se v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra z tohoto směru místo, kde se potká metro a městský či pražský okruh,  proto je nutné P+R realizovat zde. Parkoviště B+R bude mít kapacitu na 1000 kol.

 

Okolí Smíchovského nádraží

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout náměstí. Studie dále plánuje bezbariérový vstup do stanice metra, včetně napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk železnice.

PRAHA-smichov3-po
Prostor nádraží po změně.
(IPR Praha)

 

Nádražní hala

V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Hala propojí oba nádražní podchody. Naváže na ni i  administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončená a bude ještě předmětem jednání se SŽDC.

Včera, 12:01
Hru Kočkožrout slavného německého filmaře, dramatika a provokatéra Reinera Wernera Fassbindera (1945 – 1982), od...
16.1.2020
Čínský nový rok je oslavou příchodu jarního období, které Číňané nazývají Svátky jara. V sobotu...
16.1.2020
Nyní už není k dispozici v Hloubětínském zámečku, ale ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady (Šrobárova...
16.1.2020
Na sídlišti v pražské Písnici má vzniknout nové náměstí, zelené plochy včetně centrálního parku a...
16.1.2020
Informace o skutečném čase odjezdu všech autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) z jednotlivých...
15.1.2020
Na hrob Karla Gotta, který je na pražských Malvazinkách, lidé stále přinášejí květiny a svíčky....
15.1.2020
Praha 1 má nového starostu, na bouřlivém jednání zastupitelstva se jím včera po odvolání Pavla...
15.1.2020
V lednu a únoru byla omezena pražská hromadná doprava. Důvodem je nedostatek řidičů u Dopravního...
15.1.2020
Zápisem do katastru nemovitostí Praha 7 po sedmnácti letech získala radnice přístup k objektu bývalého...
14.1.2020
Radnice Prahy 22 vybrala firmu, která v ulici U Starého mlýna v Uhříněvsi postaví dům...
Reklama