OBRAZEM: Takhle se změní Smíchovské nádraží. V nadčasový dopravní terminál

Zaparkují auto, nasednou na tramvaj, metro, příměstský či dálkový autobus nebo vlak a pojedou dál. Taková budoucnost čeká cestující z pražského Smíchova do pěti let. Současné vlakové nádraží se promění v nadčasový dopravní terminál.

Architekti byli vybráni, studie schválena. Do konce prosince chce Praha vybrat generálního projektanta. Stavba dopravního terminálu na Smíchově by mohla začít v roce 2021. Dopravní uzel bude moderní přestupní bod integrované dopravy, který propojí železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu).

Budoucnost Smíchova ve virtuální realitě. Přijďte se projít po nové čtvrti

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Na Smíchově budou cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ věří náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Oproti původním plánům se vzhledem ke koordinaci s ostatními stavbami v území rozhodlo, že se terminál bude realizovat jako celek a nikoliv po samostatně fungujících etapách.

Exkluzivně: Ruské kolo na Smíchově nebude! Víme proč

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje.

Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici, jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.

 

JAK BUDE VYPADAT NOVÝ DOPRAVNÍ TERMINÁL NA SMÍCHOVĚ

Autobusová doprava

Příměstské a dálkové autobusy nyní končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s přesunutím autobusové dopravy do nového terminálu.

PRAHA-smichov1-po
Přestup z autobusů na metro a vlak po proměně.
(IPR Praha)

Přednádražní prostor

V současnosti nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulnění celého prostoru.

PRAHA-smichov2-po
Pohled na autobusové nádraží a železniční nádraží po proměně v moderní dopravní terminál.
(IPR Praha)

 

Parkoviště

Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně zatěžoval okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze z městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Přestože samotný Smíchov se v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra z tohoto směru místo, kde se potká metro a městský či pražský okruh,  proto je nutné P+R realizovat zde. Parkoviště B+R bude mít kapacitu na 1000 kol.

 

Okolí Smíchovského nádraží

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout náměstí. Studie dále plánuje bezbariérový vstup do stanice metra, včetně napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk železnice.

PRAHA-smichov3-po
Prostor nádraží po změně.
(IPR Praha)

 

Nádražní hala

V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Hala propojí oba nádražní podchody. Naváže na ni i  administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončená a bude ještě předmětem jednání se SŽDC.

Dnes, 09:39
Výpověď z nájmu, kterou od společnosti CIB RENT Písnice dostali manželé E. a L. M.,...
Dnes, 09:05
Prodejna nakladatelství Naše vojsko zmizí z prostor Domu dětí a mládeže hl. m. Prahy na...
Dnes, 07:48
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Dnes, 07:48
V Praze v loňském roce poklesl počet cyklistů. Sčítače zaznamenaly v celém městě zhruba 3,22...
Včera, 14:38
Konkrétně hudební klub v Malostranské besedě kvůli zmenšení kapacity zvedl vstupné na 400 korun. Koncerty...
25.5.2020
Od poloviny minulého týdne je na základě usnesení pražské rady možné podat elektronickou „Žádost na...
25.5.2020
V rámci čtvrté vlny uvolňování podnikatelských a dalších činností, která byla vyhlášena na 25. květen...
25.5.2020
Ceny bytů v Praze jsou dlouhodobě na vysoké úrovni a pro mnoho lidí je tedy...
25.5.2020
Sochař a restaurátor Petr Váňa z Karlíku pracuje ve své dobřichovické dílně již třiadvacet let...
24.5.2020
Skleník Fata Morgana v botanické zahradě v Praze se otevře pro návštěvníky v úterý 26....
24.5.2020
V pondělí 25. května se brány Pražského hradu otevřou pro veřejnost. Zároveň se dočasně zruší...
Reklama