OBRAZEM: Takhle se změní Smíchovské nádraží. V nadčasový dopravní terminál

Zaparkují auto, nasednou na tramvaj, metro, příměstský či dálkový autobus nebo vlak a pojedou dál. Taková budoucnost čeká cestující z pražského Smíchova do pěti let. Současné vlakové nádraží se promění v nadčasový dopravní terminál.

Architekti byli vybráni, studie schválena. Do konce prosince chce Praha vybrat generálního projektanta. Stavba dopravního terminálu na Smíchově by mohla začít v roce 2021. Dopravní uzel bude moderní přestupní bod integrované dopravy, který propojí železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu).

Budoucnost Smíchova ve virtuální realitě. Přijďte se projít po nové čtvrti

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Na Smíchově budou cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ věří náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Oproti původním plánům se vzhledem ke koordinaci s ostatními stavbami v území rozhodlo, že se terminál bude realizovat jako celek a nikoliv po samostatně fungujících etapách.

Exkluzivně: Ruské kolo na Smíchově nebude! Víme proč

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje.

Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici, jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.

 

JAK BUDE VYPADAT NOVÝ DOPRAVNÍ TERMINÁL NA SMÍCHOVĚ

Autobusová doprava

Příměstské a dálkové autobusy nyní končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s přesunutím autobusové dopravy do nového terminálu.

PRAHA-smichov1-po
Přestup z autobusů na metro a vlak po proměně.
(IPR Praha)

Přednádražní prostor

V současnosti nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulnění celého prostoru.

PRAHA-smichov2-po
Pohled na autobusové nádraží a železniční nádraží po proměně v moderní dopravní terminál.
(IPR Praha)

 

Parkoviště

Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně zatěžoval okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze z městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Přestože samotný Smíchov se v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra z tohoto směru místo, kde se potká metro a městský či pražský okruh,  proto je nutné P+R realizovat zde. Parkoviště B+R bude mít kapacitu na 1000 kol.

 

Okolí Smíchovského nádraží

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout náměstí. Studie dále plánuje bezbariérový vstup do stanice metra, včetně napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk železnice.

PRAHA-smichov3-po
Prostor nádraží po změně.
(IPR Praha)

 

Nádražní hala

V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Hala propojí oba nádražní podchody. Naváže na ni i  administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončená a bude ještě předmětem jednání se SŽDC.

Dnes, 15:05
Pražský magistrát spustil od pondělí 6. dubna nové odběrové místo na bubenečském Výstavišti v Praze...
Dnes, 13:31
Učiliště uprostřed sídliště v pražské Písnici mělo sloužit jako dočasná ubytovna pro zajištění karantény bezdomovců...
knihkupectví_ilustrační obrázek
Dnes, 12:17
Radní Hana Třeštíková připravila další tři opatření na podporu pražských kulturních aktérů. V režimu individuálních...
Dnes, 11:59
Pražské metro na lince C mezi stanicemi Pražského povstání a Kačerov bude od čtvrtka 9....
Dnes, 10:55
Do testování vzorků na koronavirus se zapojilo i centrum Biocev Akademie věd ČR a Univerzity...
Dnes, 09:48
Hasiči od 20. března do dnešního dne vyložili zdravotnický materiál z 19 letadel z Číny,...
Dnes, 09:07
Krizový štáb hlavního města Prahy, kterému předsedá a který jmenuje pirátský primátor Hřib, doporučil objekt...
Dnes, 07:37
Pražská policie tento víkend nezaznamenala v ulicích větší množství lidí než v předchozích dnech, řekla...
bezdomovectví_ilustrační obrázek
Včera, 17:04
Bezdomovci a lidé vykázaní policií z domova kvůli domácímu násilí s nemocí COVID-19 budou zřejmě...
pozitivní test na koronavirus
3.4.2020
Hlavní město ze své iniciativy zahajuje provoz vlastního odběrového místa, ve kterém se budou moci...
Reklama