Praha 10 si prožila peklo. Kolaps dopravy provázely další komplikace

Ještě v polovině června znamenal průjezd některými ulicemi Prahy 10 hotové peklo pro řidiče. A samozřejmě peklo i pro obyvatele a chodce v těchto ulicích. To se teď o trochu zmírnilo díky otevření silnice z křižovatky od Edenu nahoru na Bohdalec. Zmírnilo, ne ustalo.

Co bylo příčinou kolapsu dopravy ve Strašnicích, Vršovicích, Zahradním Městě, Záběhlicích, ale samozřejmě i v dalších čtvrtích nejen Prahy 10? Ze tří nájezdů na Jižní spojku – u ulic Švehlova, V Korytech a Bohdalecká – byly zároveň uzavřené dva, zůstal jen jeden z nich z ulice V Korytech. „Uzavírka podjezdu v ulici Průběžná je jednou z etap v rámci optimalizace traťového úseku Praha-Vršovice – Praha-Hostivař. Nájezd na Jižní spojku je omezen pouze ve směru od Strašnic, objízdná trasa vede ulicí V Korytech. Tato stavba je opravdu rozsáhlá, má vysokou prioritou a byly kvůli ní upravovány termíny jiných staveb v nejbližším okolí. Jednou ze staveb, které byly takto ,termínově‘ řešeny, byla i oprava plynovodu v ulici U Vršovického hřbitova v úseku Nad Slávií – Moskevská, kde měly práce končit 11. 6. 2021, stavby by se tudíž nepotkaly. V průběhu stavby se ale vyskytla neplánovaná havárie plynového potrubí přímo v křižovatce ulic Bohdalecká a U Vršovického hřbitova,“ vysvětluje nešťastný souběh Anna Březinová z tiskového oddělení ÚMČ Praha 10 .

Z pekla rozhodně ne do ráje

Těch několik dní znamenalo skutečné peklo, poměrně krátký úsek od semaforů v ulici V Olšinách k dalším semaforům v Průběžné znamenal půlhodinové popojíždění, ze kterého nebylo úniku. K nekonečnému čekání jsou setrvale odsouzeni i za příznivějších dob, natož v této, i řidiči v křižovatce u Koh-i-nooru. Po otevření silnice na Bohdalec se situace trochu zlepšila, dejme tomu z pekla do předpeklí. Pokud se ocitnete i v příznivou denní dobu, třeba kolem poledne před semafory v ulici Ke Strašnické, ať už chcete odbočit na Průběžnou nebo pokračovat do ulice V Korytech, měli byste počítat s tím, že dřív než na čtvrtou zelenou křižovatkou neprojedete. Nervozitu řidičů nejen v Průběžné, ale i ve Vršovické zvyšuje k panice třeba jen průjezd sanitky – z jedné strany brání řidičům v uhnutí tramvajový pás, z druhé strany zaparkovaná auta. Ostatně, snadnější jízdu tady nemají ani cyklisté – ačkoliv třeba ve Vršovické jsou vyznačené cyklopruhy, běžně, spokojeně a zřejmě i beztrestně tam parkují auta, takže vyznavači ekologičtější dopravy městem se musejí motat pod kola autům. Situaci paradoxně zhoršuje i přestavba tramvajových pásů. Dříve betonové se postupně předělávají nazatravněné, což znamená zvýšení komfortu pro obyvatele – provoz tramvají je „měkčí“, tišší, méně prašný. Jenže na druhou stranu to znamená, že po tramvajovém pásu nemůže projet autobus nebo sanitka. Kvůli uzavírce nájezdu na spojku jsou také některé tramvaje nahrazené autobusy, které ještě zahušťují provoz.

Poslední rok znamenal velkou změnu dopravní situace v celé Praze. Automobilová doprava hodně posílila, a to nejen o lidi, kteří z veřejné dopravy přesedli do osobních aut. Mnohonásobně se zvýšil také počet aut přepravujících zásilky, místo velkých nákupů dopravovaných domů rodinným autem přešli Pražané k objednávkám on-line, mnohem častěji si on-line objednáváme také dovážku hotových jídel z restaurací. Počet aut v Praze se neustále zvyšuje, udává se, že v současnosti je v Praze 800 automobilů na 1000 obyvatel, což je dvakrát víc než například ve Vídni. I když auta nejsou právě používaná k dopravě, musí někde parkovat, což také ubírá místo na vozovkách. Zároveň se v Praze hodně staví a opravuje.

Domlouvá se tady někdo s někým?

„Problém je špatná koordinace oprav a uzavírek, většinou je schvalují městské části, ale i jiné subjekty, často se tak sejdou najednou a některé části města zcela ucpou,“ poznamenává k to mu Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT.

„Projednávají se jen ty uzavírky, které se okolních městských částí přímo dotýkají, například když je vedena objížďka přímo přes území jiné MČ. Pokud jde o ,rozsáhlejší‘ uzavírky, jako je podjezd ve Švehlově, ty se většinou odehrávají na místních komunikacích I. třídy, kde je příslušným silničním správním úřadem MHMP – a ten tak má sám nejlepší přehled o tom, co se kde ,rozsáhlejšího‘ chystá a koná v rámci území celé Prahy a může dotčené MČ informovat a koordinovat,“ odpovídá na otázku po koordinaci městských částí Anna Březinová.

„V hlavním městě se pravidelně každý rok uskuteční velké množství staveb, které mají samozřejmě dopad i na automobilovou dopravu. Jelikož se často jedná o různé akce od různých společností, snažíme se je koordinovat pravidelně podle aktuální situace. Například se takto schází expertní koordinační skupina, abychom mohli lépe plánovat a koordinovat veškeré stavební práce a rekonstrukce v Praze. Úkolem všech subjektů, které stavby uskutečňují, je pak zajistit, aby na sebe práce smysluplně navazovaly, omezení byla co nejkratší a ušetřily se i náklady tím, že se může spojit více plánovaných akcí do jedné – například při opravách povrchů i kanalizací ve stejné lokalitě najednou. Ty nejvýznamnější rekonstrukce, trvající zpravidla déle než týden, včetně plánovaných kulturních, sportovních a společenských akcí, najdou Pražané na aktualizovaném webu www.opravujeme.to,“ dodává ke koordinaci Tadeáš Provazník, mediální asistent magistrátu.

Doprava jako voda

Jenže… „Doprava je jako voda, pokud jí někde ucpete cestu, rozlije se jinam,“ shrnuje situaci Zdeněk Lokaj. Všechny uzavírky v okolních městských částech – jako například nedávná uzavírka Táborské ulice nebo rekonstrukce ulice Pražského povstání v Praze 4 – ovlivní i dopravu na Desítce. A stejně tak uzavírky ulic v Praze 10 ovlivní i provoz v okolních městských částech. A poučku o dopravě, rozlévající se z ucpaného systému jako voda, dokládá i současná situace na Desítce, především rezidenční městské části – aplikace jako Waze odvede řidiče z ucpaných silnic do úzkých uliček, kudy jsou zvyklí poklidně procházet pejskaři, senioři, maminky s dětmi. „Je jen otázkou času, kdy tady někdo někoho smete. Už se na ty auta vykašlete, není to mobilní klimatizace ani deštník!“ vzkazuje k tomu jeden z uživatelů facebooku.

Zdroj: vlastní zdroj

Včera, 17:20
Jablonec nad Nisou podpoří milionem korun tři obce v Jihomoravském kraji, které v červnu poničilo...
Včera, 17:00
Na řadě míst spojených s vodou, v zahradnictví či pivovaru se odehraje v hlavním městě...
Včera, 15:20
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 15:20
 Někdejší místostarosta Prahy 1 Michal Valenta (ODS), firma JCDecaux i její technický ředitel Tomáš Tenzer...
Včera, 15:00
Proti covidu-19 bylo zatím v terénu v Praze naočkováno asi 300 osob bez domova. Další...
Včera, 14:20
Činoherní klub na začátku sezony uvede tři premiéry, které nazkoušel během pandemie. Na jaro pak...
Včera, 10:48
Běžně nepřístupné prostory pražské Staroměstské radnice se v neděli 19. září otevřou veřejnosti. Akce zvaná...
Včera, 10:27
Nedožité 90. narozeniny Miloně Novotného, klasika české humanistické fotografie, připomíná výstava v pražské Leica Gallery....
15.9.2021
Mimořádná divadelní lahůdka čeká hned v úvodu sezóny diváky pražského Švandova divadla: 18. září bude mít...
15.9.2021
Pohledy architektů z celého světa směřují ještě výrazněji na Prahu. Hlavní město společně se svým...
15.9.2021
Pětadvacetiletý muž, kterého dopadli pražští kriminalisté, prodával na internetu auta, která ovšem nevlastnil. Tato vozidla...
Reklama