11℃
Dnes je 17. listopad , svátek má Mahulena

Podloží tunelu budoucí rychlodráhy komplikuje projektové plány

Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude zřejmě nejsložitější v Krušnohoří. Železniční tunel dlouhý 26 kilometrů povede krušnohorským svahem a stavbaři budou muset počítat s tím, že práci může komplikovat podloží s mohutnou tektonikou a zlomy.

Novinářům to řekl projektový manažer Petr Provazník při návštěvě českých a saských geologů v Chlumci na Ústecku. Stavba by měla být hotová v roce 2050.

Geologové mapovali území, aby předešli technologickým problémům. „Nejsložitější v rámci tunelu je krušnohorský svah, kde je velmi komplikovaná geologická stavba doplněná mohutnou tektonikou a zlomy,“ řekl Provazník. Dodal, že ražba tunelu v těchto místech bude velmi náročná. Mělo by se s ní začít v roce 2027.

K proražení tunelu bude zapotřebí speciální technika. „Tunel se nebude moct razit jen jednou technologií. Bude se muset rozkouskovat a nasadit třeba do dvou úseků TBM (z anglického Tunnel Boring Machine, stroj vrtající tunel, pozn. ČTK) a určitě třeba první část rakouskou tunelovací metodou (tunel se razí po částech, pozn. ČTK),“ řekl dnes novinářům Petr Kycl z České geologické služby. „Krušnohorský svah, kde bude ústit tunel, je vytvořený velkým geologickým zlomem,“ řekl Kycl a doplnil, že zlom netvoří jedna plocha, ale zóna, která je široká stovky metrů. Zóna je rozdělená na bloky, kde je jíl, volné dutiny, horniny tvořící výplň údolí, vysrážené roztoky, vulkanické žíly a další části tvořící podloží.

Podle geologů nehrozí sesuv půdy, jako tomu bylo v roce 2013 na dálnici D8. „Geologicky tady žádné svahové deformace nejsou. Nejsou tu při úpatí slínovce, které by byly náchylné na sesouvání,“ řekl Kycl.

Trasa vede přes Ústí nad Labem. Z Prahy by do Ústí měla trvat cesta asi půl hodiny. „Sledujeme dojezdový čas z centra Prahy a Ústí nad Labem v nové podobě do 30 minut s tím, že to je systémový čas vlaků. Čistá doba jízdy může být i 24 minut,“ řekl Provazník.

V rámci dvoudenního geologického workshopu navštívili geologové v úterý a dnes několik míst. Mezi nimi byla i vyhlídka v Chlumci. „Dvoudenní exkurze je takové završení našeho tříletého projektu, jehož hlavním výstupem je 3D geologický model celé té oblasti, kudy má trasa nové vysokorychlostní trasy vést,“ řekl Kycl.

OMH, ČTK

Před 2 hodinami
Prázdné, pusté a zahlcené odpadky zůstávají domky v ulici Matiční v ústecké čtvrti Neštěmice. A...
Včera, 15:33
Výročí sametové revoluce si v Česku vedle metropole připomene řada měst a obcí. Vedle demonstrací...
Včera, 13:33
Za svou odvahu se dočkal David Michaljak (26) ocenění. Prezident Miloš Zeman mu udělil medaili...
Včera, 10:48
Kvalitní zámek a bezpečnostní řetízek na dveře je prevencí, jak uchránit svůj majetek i zdraví....
lávka, ústí nad labem, střekov
15.11.2019
Střekovské nábřeží a prostor Zanádraží v Ústí nad Labem by měla v budoucnu spojit lávka...
14.11.2019
Most plánuje na sídlišti Chanov zbourat další panelový dům a vystavět kontejnerové bydlení. V bloku...
13.11.2019
Sperma a sliny zanechal na dívce (15). Přesto Libyjec Abdalláh Ibráhím Diallo (30) obžalovaný ze...
kremační pec, spalování, žeh, mrtvoly, smrt
13.11.2019
Aby se Ústečan bál zemřít! Ve městě je totiž ochromeno spalování těl nebožtíků. Důvodem jsou...
Jiří Gaudl Chomutov podnikatel ODS
13.11.2019
Čerpání dotace 6 milionů korun na klub, z něhož vznikla soukromá luxusní vila 1. místopředsedy...
12.11.2019
Ústecký krajský soud poslal v říjnu za týrání a těžké ublížení na zdraví dítěte (3)...
Reklama