mapa regionů
zavřít mapu

Dopravní podnik hl. m. Prahy uzavřel výběrová řízení na rekonstrukci až 65 elektrických výzbrojí, které by měly být použity na částečně nízkopodlažních tramvajích typu T3R.PLF, které vycházejí z legendárního modelu Tatra T3. Ten spatřil světlo světa před 60 lety a stal se jednou z nejdéle a nejvíce vyráběných tramvají (v různých modifikacích) na světě a symbolem veřejné dopravy nejen v české metropoli.
Zatímco jiná města nakupují moderní tramvaje pro 20. léta 21. století, Praha zůstává zaostalá v konceptu pro 50. až 60. léta 20. století. To se líbí především šotoušům, kteří sedí na vedoucích postech v pražském dopravním podniku. Pokračuje tak trend nastolený před pár lety a Praha se víc a víc vzdaluje od kdysi vyhlášené 4. nejlepší MHD na světě.
V této souvislosti je až na hranici drzosti požadovat od Pražanů, aby si za provoz MHD připláceli. Opodstatnění by to mělo v případě, že Pražané za vyšší jízdné získají moderní, kapacitní, nízkopodlažní a klimatizované vozy.
Pražský DP už v minulosti nechal rekonstruovat na typ T3R.PLF celkem 35 svých tramvají, které vznikaly svého času jako modernizace původních vozů T3, u nichž byla vyhodnocena jako neekonomická oprava původní vozové skříně a nebyl zájem nakoupit nové tramvaje.
V loňském roce se rozhodl DPP na tento trend navázat, a to v souvislosti s potřebou dalšího kola generálních oprav nejstarších provozních vozů typové řady T3. Jelikož část těchto 65 tramvají využívá dodnes původní vozovou skříň z 60. let minulého století (případně mladší skříně, u nichž se však během provozu projevila nedostatečná antikorozní ochrana), byla jako ekonomičtější a pro budoucnost udržitelnější varianta vybrána cesta náhrady za novou vozovou skříň.
Celková hodnota zakázky činí 75 mil. Kč a počítá s možností modernizací vozidel až do roku 2026. „Elektrické výzbroje TV Progress patří k evergreenům naší produktové řady. Přestože bylo původně počítáno s tím, že jejich životnost v provozu bude 16 let, v praxi se ukázalo, že vydrží výrazně déle, a to při velmi nízkých údržbových nákladech. O tom, že jsou výzbroje spolehlivé, svědčí i zájem pražského DP, který hodlá využít repasované provedení na dalších až 65 nově vzniklých vozech T3R.PLF. Z našeho pohledu půjde z velké části o novostavbu, protože chceme zaručit, aby výzbroj mohla opět v provozu spolehlivě sloužit další zhruba dvě desítky let,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelec a. s.
To znamená, že s tramvajemi T3 budou Pražané na běžných linkách jezdit ještě kolem roku 2050.