První parník na Vltavě otevřel brány i současnému lodnímu cestování

První český kolesový parník byl spuštěn na vodu 1. května 1841 v pražském Karlíně. Tímto datem tak prakticky začala přeprava na Vltavě a Labi z Prahy do Drážďan. Dnes ji může zažít prakticky každý.

Největší zásluhu o první český kolesový parník nazvaný Bohemia měli stavitelé, kteří na jeho výrobě usilovně pracovali v zimě roku 1840 – 1841. Byli jimi američtí lodní konstruktéři John Andrews a Joseph John Ruston spolu s českým loďmistrem a stavebním podnikatelem Vojtěchem Lannou.

Mezi Mělníkem a Prahou bude zase fungovat pravidelná osobní lodní doprava

Zkušební plavby od někdejšího východního cípu Rohanského ostrova k libeňskému jezu a zpět se konaly 18. a 19. května 1841. První delší plavbu parník podnikl 23. května 1841 z Karlína do Obříství u Neratovic. Z Obříství pak pokračoval 26. května ráno do Drážďan, kam dorazil téhož dne večer.

Parník později zajišťoval osobní dopravu mezi Prahou, resp. Obřístvím a Drážďany, přičemž od roku 1845 přibyly ještě dva parníky.

Technické parametry

Parník měl délku 37,51 m a šířku i včetně kolesnic 8,64 m. Ponor prázdné lodi činil 0,38 m a obsazené 0,46 m, což bylo velmi důležité pro proplutí mělkým korytem Vltavy a Labe. Výkon parního stroje představoval 30 koní. Maximální počet cestujících byl stanoven na 140 a k tomu 10 osob posádky. Průměrná cestovní rychlost po proudu činila 15,2 km/h, proti proudu 9,5 km. Nejvyšší rychlost v klidné vodě pak 17 km/h.

Součástí pražské MHD by mohly být nové lodní linky

Loď byla členěná na horní otevřenou palubu určenou zhruba pro 60 osob. Dále na otevřenou příď, kuchyň, salon 2. třídy pro 30 osob, přední kajutu posádky a sklad, strojovnu s kotelnou, zadní kajutu posádky, oddělení pro 12 dam, salon 1. třídy pro 40 osob a toalety. Na špici přídě byla umístěna dřevěná postříbřená socha českého lva.

Výletní plavby i dnes

V současné době provozuje plavby lodí do Drážďan několik společností. Zpravidla se vyplouvá buď z Mělníka nebo Prahy a dá se plout do Děčína nebo přímo do Drážďan. Z těchto plaveb se v současnosti stal navštěvovaný turistický cíl a výletní lodní doprava v Čechách tak zažívá určitou renesanci. Lodní turistika dnes nabízí mnoho možností, od klasických výletů až po různé rauty na lodi, vyhlídkové plavby s občerstvením, hudbou, diskotéky a podobně.

Zdeněk Hořánek
Dnes, 15:01
Společnost SNEO, kterou vlastní městská část a která má na starost správu městského majetku, má...
Dnes, 12:01
Radní hlavní města Prahy a někteří pracovníci ROPIDu a DPP se snaží prezentovat, jak mají...
Dnes, 09:42
No v Troji, pochopitelně! Nikoli však v zoologické, nejde o opičky ani jiné zástupce říše...
Včera, 17:28
Po jedenácté letos odstartovaly na Kulaťáku oblíbené trhy. Letošní sezónu, tak jako život nás všech,...
Včera, 13:29
Lodní dopravě na území Prahy 5 slouží plavební komora mezi Janáčkovým nábřežím a Dětským ostrovem....
4.8.2020
Park Santoška se nabízí k oddechu, příjemným procházkám i krásným výhledům na Prahu. Díky rekonstrukci...
4.8.2020
Hrnčířské trhy v Berouně se kvůli koronaviru neuskuteční ani na podzim. Pořadatelé se snažili s...
4.8.2020
V bubenečské kavárně Zasekávák předvádí několik svých pěkně barevných pláten výtvarník Miloš Vacík. Pokud máte...
4.8.2020
21. července tohoto roku by Milan Rastislav Štefánik oslavil 140. narozeniny. V nedávné době také...
Reklama