Ředitel základní školy: Všichni se dálkovou výuku teprve učíme. Učitelé, žáci i rodiče

Prudký nárůst nakažených, hospitolizovaných a bohužel i mrtvých v souvislosti s šířením koronaviru vedl vládu k přísnému omezení vzájemných styků. Vedle zákazu veřejných a společenských akcí, posezení v reatauracích a klubech a maximálního důrazu na práci z domova, byla 14. října na všech základních a středních školách zavedena distanční výuka. Základní školu Na Chodovci navštěvuje na 450 dětí z necelých 6 tisíc dětí navštěvujících 21 základních škol zřizovaných Prahou 4. Jak tamní učitelé i děti tuto formu výuky zvládají jsme se zeptali jejího ředitele Miloslava Ráže.

Jak zvládá vaše škola vládní omezení způsobená koronavirem, kvůli kterému musíte učit žáky distančně?

Zvládáme to dle mých informací poměrně dobře, protože jsme se stihli ještě před podzimním zavedením distančního vyučováním připravit. To znamená, že jsme zajistili notebooky pro učitele a programové vybavení. Používáme Microsoft Teams a máme z minulých let i Bakaláře on-line, a dohromady to využíváme pro informovanost rodičů, a zároveň to využíváme k vedení distanční výuky.

 

Jak se podle vás distanční výuka celkově projeví na vzdělávacím procesu dětí?

Problém to samozřejmě je a poměrně obtížný. Všichni jsme s tímhle typem výuky začali, takže všichni se učíme – nejen učitelé ale i žáci a jim pomáhající rodiče. Je to náročné. Otázkou je, jak dlouho bude tenhle způsob výuky pokračovat, protože v tom kratším období to nějak zvládnout jde, i když samozřejmě čím menší děti takto učíte, tím je to obtížnější.

 

A co pěstování nějakých sociálních návyků – to, že se děti musí ráno obléknout a někam jít. Musí nějak naživo interagovat se spolužáky….

To určitě. Dalším problémem je pak suplování, které je v těchto podmínkách velmi obtížné. Protože každý ten učitel v tomhle režimu funguje hodně samostatně, a v případě že zejména ze zdravotních důvodů nemůže pokračovat, tak je suplování mnohem náročnější než v době normálního vyučování. Zastupující učitel si může mnohem snáz sehnat informace, kam až žáci došli a jak má na vyučovanou látku dál navázat.

 

Jak jsou na tom, co se týče technického vybavení, děti ze sociálně slabších rodin? Mají všichni vaši žáci možnost se připojit na internet?

Téměř všichni ano. Ozývají se sice někteří žáci, kteří tu možnost nemají, ale tady zareagoval zřizovatel, městská část Praha 4, která vyjednala možnost zapůjčit nějaké internetové připojení a také to bude dva měsíce – listopad a prosinec – financovat. Takže mi teď ještě musíme kontaktovat některé rodiče, kteří signalizovali, že třeba nemají úplně nejlepší možnost připojení, abychom jim tuto pomoc zprostředkovali.

 

Sociálně slabá rodina neznamená vždy jen to, že její členové nemají peníze, ale může tam bý i to, že rodiče v ní příliš nedbají na přípravu dětí do školy, což si myslím, že je u distančního vzdělávání klíčové. Jak podobné případy řešíte?

Tam je problém ještě větší, protože některé se nám téměř nedaří kontaktovat. Potom žádáme o pomoc odbor péče o dítě, který má další možnosti, jak do té rodiny vstoupit a nějakým způsobem se snažit tu rodinu přimět k tomu, aby se do tohoto nyní již povinného distančního vzdělávání zapojili.

 

Když se řekne škola, tak to není jen samotné vyučování, ale také různé mimoškolní činnosti a hlavně společnost dětí. Jak se projeví na dětech, že tohle teď nemají?

To je samozřejmě problém, který ale jako škola teď řešit nemůžeme. Zájmové vzdělávání je pozastaveno. A jak se to projeví? Zřejmě to bude těm dětem chybět. Ono jim to chybí už teď. Třeba organizovaný pohyb. Nebo další rozšíření vzdělávání, které je obvykle vedeno v rámci zájmových aktivit.

 

Nenaučí se děti „flákat za školou“, když to řeknu poněkud expresivně?

Chování dětí mimo školu nejsme schopni ovlivnit, ani ho nemůžeme nijak hodnotit.

 

V čem by vám mohl stát či město ještě pomoci? Nebo je vše v pořádku a jste s pomocí spokojení?

Vždycky jde něco zlepšit. V tomhle případě mě ale nenapadá zrovna co říct, protože zdraví se nedá nijak ovlivnit dopředu a epidemická situace se těžko odhaduje – to znamená, že dnes nevíme, jak dlouho to bude ještě celé trvat, jestli k návratu k prezenčnímu studiu dojde za 14 dnů nebo za jak dlouho.

 

Mgr. Bc. Miloslav Ráž, 57 let. Původně učitel matematiky, ředitelem ZŠ Na Chodovci je 18 let. Je ženatý, mezi jeho záliby patří orientační běh.

Včera, 18:20
Rozpočet hlavního města na příští rok počítá s příjmy a výdaji 87,8 miliardy korun, což...
Včera, 17:40
Vedení třetí pražské městské části se od pondělí rozhodlo rozšířit úřední hodiny nad rámec deseti...
Včera, 14:20
Komerční článek
Za aktivitu v aplikaci získáváte WCR body, které je následně možné zpeněžit, nakoupit za ně v...
bezdomovectví_ilustrační obrázek
Včera, 14:20
Nevládní organizace Naděje zahájí 1. prosince zimní pomoc pro lidi bez domova v Praze, Středočeském,...
Včera, 12:20
V pražské Ječné ulici dnes ráno hořel byt, požár zkomplikoval dopravu v centru města. Hasiči...
Včera, 10:20
Pražský dopravní podnik, a především designérka Anna Marešová se dočkali nejvyššího ocenění pro speciální vyhlídkovou...
Včera, 09:40
Stravenky pro zvířata jsou v prodeji ani ne tři týdny a už pražské zoo vydělali...
Včera, 08:59
Nový kostel má do neděla Praha. Vyrostl na pražském sídlišti Barrandov, nese název kostel Krista...
Včera, 07:35
Při včerejším večerním požáru bytu v šestém patře panelového domu v pražské Krči zemřel jeden...
25.11.2020
Pražský magistrát letos kvůli opatřením proti šíření koronaviru neuspořádá slavnostní rozsvěcení vánočního stromu na Staroměstském...
25.11.2020
Magistrát letos přestěhoval z domova ve Svojšicích zpět do Prahy do městských bytů 15 klientů...
Reklama