Ředitel základní školy: Všichni se dálkovou výuku teprve učíme. Učitelé, žáci i rodiče

Prudký nárůst nakažených, hospitolizovaných a bohužel i mrtvých v souvislosti s šířením koronaviru vedl vládu k přísnému omezení vzájemných styků. Vedle zákazu veřejných a společenských akcí, posezení v reatauracích a klubech a maximálního důrazu na práci z domova, byla 14. října na všech základních a středních školách zavedena distanční výuka. Základní školu Na Chodovci navštěvuje na 450 dětí z necelých 6 tisíc dětí navštěvujících 21 základních škol zřizovaných Prahou 4. Jak tamní učitelé i děti tuto formu výuky zvládají jsme se zeptali jejího ředitele Miloslava Ráže.

Jak zvládá vaše škola vládní omezení způsobená koronavirem, kvůli kterému musíte učit žáky distančně?

Zvládáme to dle mých informací poměrně dobře, protože jsme se stihli ještě před podzimním zavedením distančního vyučováním připravit. To znamená, že jsme zajistili notebooky pro učitele a programové vybavení. Používáme Microsoft Teams a máme z minulých let i Bakaláře on-line, a dohromady to využíváme pro informovanost rodičů, a zároveň to využíváme k vedení distanční výuky.

 

Jak se podle vás distanční výuka celkově projeví na vzdělávacím procesu dětí?

Problém to samozřejmě je a poměrně obtížný. Všichni jsme s tímhle typem výuky začali, takže všichni se učíme – nejen učitelé ale i žáci a jim pomáhající rodiče. Je to náročné. Otázkou je, jak dlouho bude tenhle způsob výuky pokračovat, protože v tom kratším období to nějak zvládnout jde, i když samozřejmě čím menší děti takto učíte, tím je to obtížnější.

 

A co pěstování nějakých sociálních návyků – to, že se děti musí ráno obléknout a někam jít. Musí nějak naživo interagovat se spolužáky….

To určitě. Dalším problémem je pak suplování, které je v těchto podmínkách velmi obtížné. Protože každý ten učitel v tomhle režimu funguje hodně samostatně, a v případě že zejména ze zdravotních důvodů nemůže pokračovat, tak je suplování mnohem náročnější než v době normálního vyučování. Zastupující učitel si může mnohem snáz sehnat informace, kam až žáci došli a jak má na vyučovanou látku dál navázat.

 

Jak jsou na tom, co se týče technického vybavení, děti ze sociálně slabších rodin? Mají všichni vaši žáci možnost se připojit na internet?

Téměř všichni ano. Ozývají se sice někteří žáci, kteří tu možnost nemají, ale tady zareagoval zřizovatel, městská část Praha 4, která vyjednala možnost zapůjčit nějaké internetové připojení a také to bude dva měsíce – listopad a prosinec – financovat. Takže mi teď ještě musíme kontaktovat některé rodiče, kteří signalizovali, že třeba nemají úplně nejlepší možnost připojení, abychom jim tuto pomoc zprostředkovali.

 

Sociálně slabá rodina neznamená vždy jen to, že její členové nemají peníze, ale může tam bý i to, že rodiče v ní příliš nedbají na přípravu dětí do školy, což si myslím, že je u distančního vzdělávání klíčové. Jak podobné případy řešíte?

Tam je problém ještě větší, protože některé se nám téměř nedaří kontaktovat. Potom žádáme o pomoc odbor péče o dítě, který má další možnosti, jak do té rodiny vstoupit a nějakým způsobem se snažit tu rodinu přimět k tomu, aby se do tohoto nyní již povinného distančního vzdělávání zapojili.

 

Když se řekne škola, tak to není jen samotné vyučování, ale také různé mimoškolní činnosti a hlavně společnost dětí. Jak se projeví na dětech, že tohle teď nemají?

To je samozřejmě problém, který ale jako škola teď řešit nemůžeme. Zájmové vzdělávání je pozastaveno. A jak se to projeví? Zřejmě to bude těm dětem chybět. Ono jim to chybí už teď. Třeba organizovaný pohyb. Nebo další rozšíření vzdělávání, které je obvykle vedeno v rámci zájmových aktivit.

 

Nenaučí se děti „flákat za školou“, když to řeknu poněkud expresivně?

Chování dětí mimo školu nejsme schopni ovlivnit, ani ho nemůžeme nijak hodnotit.

 

V čem by vám mohl stát či město ještě pomoci? Nebo je vše v pořádku a jste s pomocí spokojení?

Vždycky jde něco zlepšit. V tomhle případě mě ale nenapadá zrovna co říct, protože zdraví se nedá nijak ovlivnit dopředu a epidemická situace se těžko odhaduje – to znamená, že dnes nevíme, jak dlouho to bude ještě celé trvat, jestli k návratu k prezenčnímu studiu dojde za 14 dnů nebo za jak dlouho.

 

Mgr. Bc. Miloslav Ráž, 57 let. Původně učitel matematiky, ředitelem ZŠ Na Chodovci je 18 let. Je ženatý, mezi jeho záliby patří orientační běh.

Včera, 07:56
Výstava stovky historických motocyklů převážně české výroby dnes začíná na pražském výstavišti v Holešovicích na...
Včera, 05:59
Skvělý výhled na Prahu, dobré občerstvení i spousta mladých talentů v akci. Přijďte podpořit fotbalovou...
10.6.2021
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
10.6.2021
V Říčanech byla potvrzena otrávená rybí návnada, varuje radnice na webu a sociálních sítích s...
9.6.2021
Pražští policisté pátrají po muži, který v úterý 25. května večer masturboval v tramvaji před...
9.6.2021
Výlohy Galerie Skleňák v Bubenči v červnu zaplnila výstava divadelních plakátů Jana Schmida.
8.6.2021
Muž onanoval na vlakové zastávce před mladou ženou, poté si ji našel v kupé jedoucího...
8.6.2021
Známí hudebníci jako David Koller nebo Michal Pelant dnes vystoupí na dvouhodinové akci Hrajeme za...
7.6.2021
Čtyřnohého robota, který bezpečně zvládne zdolat schody i další překážky v náročném terénu, nedávno získal...
7.6.2021
Záběry dělníků zahalených oblakem prachu vrtajících do stěn hotelu InterContinental rozbouřily emoce veřejnosti. Stavba ze...
7.6.2021
Noční alkoholické „jízdy“ na náplavce budou už brzy minulostí. Magistrát se rozhodl, že v Podskalí,...
Reklama