10℃
Dnes je 23. září , svátek má Berta

Tramvaje zpátky na Václavák! Máme se těšit?

Přípravné práce pro návrat tramvají už byly zahájeny. Poslední novodobé změny na Václavském náměstí proběhly naposledy téměř před čtyřiceti lety. Z toho vyplývá, že nutnost revitalizace je více než na místě.

Reklama

Projektant tramvajových tratí nyní prověřuje a navrhuje úpravy stropní desky vestibulu stanice metra, podrobně se také prověřují tramvajové křižovatky a probíhá mikrosimulace provozu.Tramvaje na Václavském náměstí, které by se sem mohly vrátit do roku 2022, mají podpořit hromadnou dopravu, přivést nové lidi do centra a oživit pasáže, také významně pomohou ke zrychlení spojení hromadnou dopravou mezi centrem a jeho nejbližším okolí i ke zlepšení pravidelnosti a plynulosti tramvajové dopravy v centru i na obvodu města.

„V principu se nejedná o tramvaje a dopravu jako takovou. Jedná se o to, jak to udělat, aby centrum Prahy bylo přátelské a přívětivé, aby sem lidé rádi chodili a bylo jim tu dobře,“ uvádí Jan Adámek, předseda Sdružení Nového Města pražského.  „Konkrétně Václavské náměstí utrpělo extrémně dvěma zásadními kroky, a to zrušením tramvajových tratí v 80. letech, a rozparcelováním náměstí polickou garniturou v devadesátých letech. Důsledky všichni známe. Odstěhovali se rezidenti, přistěhovaly se nevěstince,“ dodává Jan Adámek.

„Máme jedinečnou příležitost v rámci revitalizace Václavského náměstí vrátit mu i tramvajové koleje,“ uvádí Ing. Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing, ROPID. „Přitom všem bude nutné najít takový kompromis, který bude vyhovovat co nejširší skupině cestujících. Některé oblasti dopravních uzlů jsou přeplněné právě z důvodů chybějící alternativy. Na některá místa se nám dostávají zbytečně cestující, kteří by použili jinou alternativu, kdyby existovala. Stávající situace dopravní tepny přeplňuje. Například Spálená ulice denně odbaví devadesát tisíc cestujících, Ječná ulice přes osmdesát tisíc, stejně tak Jindřišská, Národní třída šedesát pět tisíc, Seifertova ulice šedesát tisíc cestujících. Tramvaje přepravují v centru Prahy více osob než řada linek metra v zahraničí.

„Jsem přesvědčen, že návrat tramvají na Václavské náměstí by celkové situaci odlehčil. Výrazně by se zlepšila a zrychlila spojení a dostupnost míst díky těmto úpravám dopravního spojení v centru Prahy. S dopadem i na okrajové části města,“ Martin Šubrt.

Václavské náměstí bylo od nepaměti dopravní tepnou celé Prahy. První tramvajová doprava na Václavské náměstí byla zavedena již v roce 1884 v podobě tzv. koňky. V roce 1895 došlo k přesázení alejí a rozšíření kolejí na vzdálenost devatenáct metrů. V roce 1900 proběhla elektrifikace a osová vzdálenost tramvajových kolejí se zmenšila na šestnáct metrů. V roce 1927 byla provedena zásadní přestavba náměstí z důvodu rostoucí intenzity automobilové dopravy. Koleje tramvají byly poprvé umístěny do středu náměstí, které bylo v této době především dopravní tepnou.

Výstavba Nové Palmovky se komplikuje. Praha 8 ukončila spolupráci s Metrostavem

Dnes, 15:36
294. derby pražských "S" bylo jako již tradičně velmi vyhrocené. Kromě dvou červených karet a...
bytový dům Hadovka, foto Fefík
Dnes, 15:05
Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě těch komerčních se...
Dnes, 10:44
Komerční článek
Momentálně nabízíme: BYTY Nabízíme byty v moderních bytových domech, vysokého standardu a urbanistickou funkcí. Projekty...
Dnes, 10:44
Dominantou dětského hřiště v Centrálním parku Prahy 13 bude obří herní sova o výšce 3,6...
Včera, 16:44
V hlavním městě se při oslavách 30. výročí 17. listopadu 1989 uskuteční například koncerty, výstava...
Včera, 12:11
Městská doprava na ruzyňské letiště se potýká v posledních letech s kapacitními problémy. Nejezdí tam...
Staroměstské náměstí
Včera, 09:01
V centru Prahy už nebudou moci vystupovat lidé v obřích kostýmech pand a dalších zvířat....
21.9.2019
Před budovou Národního technického muzea (NTM) na pražské Letné probíhá Recyklační víkend. Výměnou za své...
21.9.2019
Budoucí podobu historických budov v centru Prahy, které jsou spojené s palácem Savarin a tvoří...
21.9.2019
Bohemka na domácím stadionu zůstává neporažena. Po posledním dramatickém utkání se Zlínem, ale nebyl trenér...
21.9.2019
Sochař Jan Hána se narodil 28. října 1927 v Dobronicích u Bechyně, kde začal pracovat...
Reklama